NOVA PRAVILA

Pravila upravljanja zračnim prostorom treba prilagoditi tržištima koja se razvijaju, digitalnom okruženju i Europskom zelenom planu
 Nicolas Economou/NurPhoto/NurPhoto via AFP

Inicijativa za jedinstveno europsko nebo pokrenuta je 1999., u razdoblju velikog porasta letova i rastućih kašnjenja, čime se javila potreba za boljom koordinacijom.

Zastupnici u Europskom parlamentu sad smatraju kako ažuriranje pravila o jedinstvenom europskom nebu treba pomoći sektoru zrakoplovstva da postane učinkovitiji, osiguravajući kraće letove izravnim rutama i smanjujući emisije stakleničkih plinova.

Zastupnici žele reformu pravila, navedeno je na portalu EP-a, kako bi zračni prostor EU-a bio manje rascjepkan i upravljanje zračnim prometom bolje, sigurnije i učinkovitije, čime se smanjuju troškovi i ostvaruje pozitivan utjecaj na okoliš.

Direktne rute od točke A do točke B

Zračni prijevoznici, istaknuto je, trenutačno često ne lete izravno od mjesta polaska do točke slijetanja. Ponekad izbjegavaju let iznad država s višim naknadama, vojne zone ili idu dužom rutom zbog vremenskih uvjeta. To može dovesti do dužih letova i većih emisija, kao i do kašnjenja zbog koordinacije koja nije nužno optimalna.

- Inicijativom jedinstvenog europskog neba potrebno je uvesti direktne rute od točke A do točke B i pritom ne uzimati u obzir kopnene granice država članica, već uspostaviti Schengen na nebu. To bi za putnike značilo kraće letove, manje kašnjenja i manje emisija - izjavio je zastupnik Europske pučke stranke Marian-Jean Marinescu, izvjestitelj EP-a i član Odbora za promet i turizam.

Eurozastupnici ističu kako pravila upravljanja zračnim prostorom treba dodatno razviti i prilagoditi tržištima koja se razvijaju, novom digitalnom okruženju i Europskom zelenom planu. Zalažu se za nova pravila koja izbjegavanjem duljih ruta i promicanjem čišćih tehnologija pridonose smanjenju emisija stakleničkih plinova za 10 posto.

Kako je pojašnjeno iz EP-a, zastupnici žele konkurentniji europski zračni prostor i podržavaju odabir pružatelja usluga zračnog prometa i drugih usluga u zračnoj plovidbi, kao što su komunikacijske i meteorološke usluge, putem konkurentnih natječaja.

Napredak se ne može zaustaviti

Postojeća pravila o jedinstvenom europskom nebu donesena su 2009. godine. Komisija je 2013. predložila reviziju, a Parlament ju je usvojio 2014. Vijeće nije postiglo dogovor, a Komisija je 2020. predložila ažuriranje u skladu s Europskim zelenim planom.

- Nadam se da sad nakon toliko godina pružatelji usluga razumiju da je potrebna promjena jer se napredak ne može zaustaviti. Dolazi tehnologija. Dolazi digitalizacija. Dolazi svemirska tehnologija što znači da se trebaju prilagoditi tom napretku - rekao je Marinescu.

Odbor za promet i turizam ažurirao je 17. lipnja 2021. svoj pregovarački mandat za reformu jedinstvenog europskog neba i donio svoje stajalište o proširenju mandata Europske agencije za sigurnost zračnog prometa (EASA) da djeluje kao tijelo za reviziju uspješnosti. Zastupnici su sad spremni za pregovore s Vijećem, nakon iznošenja stajališta na plenarnoj sjednici u srpnju.

Bogusław Liberadzki (S&D), izvjestitelj za pravila EASA, izjavio je kako bi jedinstveno europsko nebo trebalo brzo uvesti kako bi se uspostavili zajednički europski standardi i postupci između država članica.

- Nakon krize COVID-19, spremni smo povećati ekonomsku i ekološku učinkovitost u europskom zrakoplovstvu - izjavio je Liberadzki.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 10:19