RASPRAVA O BATERIJAMA

Odbor Europskog parlamenta za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane usvojio je nedavno stajalište o predloženim pravilima za upravljanje cjelokupnim životnim ciklusom baterija

Ilustracija, punjači za baterije u električnim automobilima

 Justin Sullivan/Getty Images/Profimedia

Sunčana Glavak, zastupnica u Europskom parlamentu (HDZ/EPP) te članica Odbora za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane (ENVI), sudjelovala je u plenarnoj raspravi o baterijama i otpadnim baterijama.

"Baterije su iznimno važne za europsku industrijsku konkurentnost i ispunjavanje ambicioznog Zelenog plana. Procjenjuje se da bi se ukupan volumen industrijskih baterija mogao popeti na gotovo 4,4 milijuna tona do 2035. godine u odnosu na 0,7 milijuna tona iz 2020. godine. Izvješće definira zahtjeve za prikupljanje, obradu i recikliranje istrošenih baterija. Tako jačamo funkcioniranje jedinstvenog tržišta, promičemo kružno gospodarstvo te smanjujemo ekološki i društveni utjecaj tijekom svih faza životnog ciklusa baterija", naglasila je Glavak tijekom rasprave u kojoj su se zastupnici dotakli pitanja o održivosti, sigurnosti, označavanja i informiranja oko korištenja baterija.

Glavak je, želeći naglasiti važnost koju će baterije imati u budućnosti, naglasila i uspjeh hrvatskog poduzetnika Mate Rimca čija tvrtka Rimac automobili proizvodi baterije vrhunske kvalitete za najbrži svjetski električni automobil – Neveru. Pritom je pohvalila, navodi se u priopćenju, prepoznavanje važnosti financijske potpore koju Europska unija daje inovatorima i onima koji žive zelenu tranziciju.

"Budućnost se već dogodila. Sve će više biti pogonjena energijom skladištenom u baterijama, a na nama je da postavimo zakonodavne temelje koji će ih učiniti ekološki prihvatljivima i ekonomski isplativima", zaključila je Glavak.

Podsjetimo, Odbor Europskog parlamenta za okoliš, javno zdravlje i sigurnost hrane usvojio je nedavno stajalište o predloženim pravilima za upravljanje cjelokupnim životnim ciklusom baterija, dakle od samog dizajna do kraja njihova životnog vijeka. Članovi odbora podržali su predložena pravila o deklaraciji i karbonskom otisku, kao i minimalnim razinama kobalta, olova, litija i nikla koji bi se trebao izvlačiti iz iskorištenih baterija za upotrebu u novim baterijama.

Također, zalažu se za to da do 2024. godine prijenosne baterije u uređajima (pametni telefoni) te baterije koje se koriste u električnim biciklima moraju biti dizajnirane za jednostavno i sigurno uklanjanje te zamjenu od strane potrošača ili neovisnih operatera. Isto tako, eurozastupnici okupljeni u Odboru žele da se svi ekonomski dionici koji su zaslužni za stavljanje bilo kojih baterija na tržište EU pridržavaju zahtjeva koji adresiraju rizike vezan uz sourcing, obradu i trgovinu sirovinama, kemikalijama ili pak sekundarnim sirovinama.

Traže da se industrija koja se bavi proizvodnjom baterija pridržava standarda dužne pažnje. U izvješću, navedeno je na stranicama Europskog parlamenta, pozivaju i na strože ciljeve prikupljanja prijenosnih baterija (70 posto do 2025. godine, u usporedbi s originalnim prijedlogom Komisije od 65 posto te 80 posto do 2030. godine umjesto 70 posto). Uvode i minimalne stope prikupljanja baterija koje se koriste u e-biciklima (75 posto do 2025. godine i 85 posto do 2030. godine) te traže prikupljanje svih baterija iz industrijskih i električnih vozila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. studeni 2024 16:21