Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja od ovoga tjedna do 27. travnja provodi najveće svjetsko istraživanje znanja i vještina 15-godišnjaka. OECD-ov PISA projekt (Programme for International Student Assessment) ove se godine provodi peti put u Hrvatskoj i obuhvaća dosad najveći uzorak, koji uključuje 7380 učenika iz 179 srednjih i četiri osnovne škole, ali i najveći broj država uključenih u projekt, njih 80-ak.
U zadnjem ciklusu prije tri godine su u PISA projektu sudjelovale 72 zemlje.
- PISA testiranje provodi se na računalima i uz pomoć 22 educirana ispitna administratora prema unaprijed utvrđenom rasporedu. U svakoj školi slučajnim odabirom pomoću softvera odabrano je 42 učenika, a testiranje traje tri i pol sata s pauzama - objašnjava nova nacionalna voditeljica međunarodnog PISA programa, profesorica engleskog i talijanskog jezika Ana Markočić Dekanić.
Na terenu su četiri kombija kojima se do svake testne škole prevoze po 42 laptopa, a u prosjeku se obavlja testiranje u pet do šest škola dnevno.
Strogi rokovi
Tempo testiranja u svakoj školi mora biti jednak: 15-godišnjaci ispunjavaju dva sata testove s pauzom od pet minuta, a nakon toga ispunjavaju tri vrste upitnika. Od njih se prikupljaju kontekstualni podaci o socio-ekonomskom statusu, stavovi o nastavi i učenju hrvatskog jezika, odnosno čitalačkoj pismenosti. Učenici ispunjavaju i podatke vezane uz poznavanje komunikacijsko-informacijske tehnologije. Uz učenike, upitnike ispunjavaju roditelji i ravnatelji škola.
Uz ispitne administratore i ostale djelatnike Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, provedbu istraživanja nadgledaju i OECD-ovi promatrači.
- To su neovisni promatrači koji dolaze u škole i provjeravaju poštuje li se ispitna procedura. Cilj je da se ispiti u svim zemljama provode na jednak način - ističe Markočić Dekanić.
Glavno ispitno područje u ciklusu PISA 2018. je čitalačka pismenost, dok su sporedna područja matematička pismenost i prirodoslovlje. Prema riječima nacionalne voditeljice, nova ispitivačka domena nosi naziv globalne kompetencije.
Test kompetencije
- Domena globalne kompetencije istražuje koliko učinkovito obrazovni sustavi pripremaju učenike za uključiv i održiv svijet, odnosno koliko su učenici sposobni razumjeti različite poglede i svjetonazore te se uključivati u primjerene interakcije s ljudima iz različitih kultura - kaže nacionalna PISA voditeljica.
Rezultate petog ciklusa PISA testa Hrvatska će, kao i ostalih 80-ak država uključenih u OECD-ov projekt, dobiti početkom prosinca 2019.
U zadnjem PISA istraživanju provedenom 2015. hrvatski su 15-godišnjaci ostvarili ispodprosječne rezultate u sve tri ispitne domene, prirodoslovnoj, čitalačkoj i matematičkoj pismenosti. Iako je u čitalačkoj pismenosti bila riječ o trendu poboljšanja prosječnog rezultata u odnosu na prethodne cikluse, u prirodoslovlju se pokazao značajan pad, u matematici stagnacija. U prosjeku svake tri godine postignuće hrvatskih učenika iz prirodoslovlja pogoršava se otprilike za pet bodova, objavili su nacionalni izvjestitelji za Hrvatsku.
U zadnjem ciklusu PISA istraživanja ukupno je testirano 540.000 učenika koji predstavljaju oko 29 milijuna 15-godišnjih učenika u zemljama sudionicama. Hrvatsku je predstavljalo 5809 petnaestogodišnjaka iz 158 srednjih i 2 osnovne škole.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....