NASTAVA U DOBA KORONAVIRUSA

EKSKLUZIVNO: IZA KULISA ONLINE ŠKOLE Doznali smo sve detalje priprema obrazovnog megaprojekta zbog kojega su se čak potpisivali ugovori o tajnosti

 
 CROPIX

Od pojave prvog slučaja koronavirusa u Hrvatskoj tekao je šesti dan, bilo je registrirano osam oboljelih. Sedam dana na snazi je bila zabrana učeničkih putovanja u Italiju koju je objavilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Izbjeglička kriza i novi migrantski val pred vratima Europe činili su se tada udarnim temama.

U tim okolnostima u ponedjeljak, 2. ožujka, u najstrožoj tajnosti kreću pripreme za jedan od najopsežnijih projekata koji je hrvatsko školstvo ikada vidjelo - online nastavu u cijeloj Hrvatskoj, nastavu na daljinu, kako god je zvali, koja bi u slučaju eskalacije epidemije koronavirusa u već štrajkom načetoj školskoj godini trebala poslužiti kao alternativni, virtualni oblik obrazovnog procesa. Taj će se scenarij realizirati dva tjedna kasnije, no tada nikakvi detalji, čak ni obrisi takve ideje koju bilježimo prvi put u povijesti hrvatskog školstva, nisu probijali u javnost.

Tajne pripreme

Prve naznake o mogućnosti online nastave iznijet će 5. ožujka ministar zdravstva Vili Beroš, potom i ministrica obrazovanja Blaženka Divjak, međutim, isti dan bilo kakav daljnji smjer takvih informacija zaustavit će premijer Andrej Plenković.

Ipak, pripreme su u pozadini tekle, a mi smo iz više izvora uspjeli rekonstruirati kronologiju događaja iza kulisa, kako je i kada počela razrada modela online nastave, tko je sve bio uključen u pripreme. Doznali smo i kako su se, kao u nekim supertajnim operacijama, čak potpisivali i ugovori o tajnosti. Naposljetku, o razmjerima projekta dovoljno govore brojke - njime je na kraju, uzmemo li u obzir broj učenika, studenata, nastavnika i djelatnika u školama i visokim učilištima, mentora, djelatnika Ministarstva znanosti i obrazovanja, nadležnih agencija, tehničke potpore središnjih mreža CARNeta i Srca, teleoperatera, televizija, nakladnika (ne računajući roditelje), obuhvaćeno gotovo milijun aktera.

- Bilo je važno da se ne diže razina panike u javnosti u situaciji kad se ni u drugim europskim zemljama nisu još počele masovno zatvarati škole. U tim okolnostima bilo bi nemoguće raditi u miru, svima je bilo važno da nigdje ne procure detalji - kaže jedan od sugovornika.

Prema našim informacijama, toga 2. ožujka u Ministarstvu znanosti i obrazovanja sastao se najuži tim ministrice Divjak, koja je na čelu projekta, na kojemu su bili njezin glavni savjetnik Marko Košiček, šefica kabineta Ivana Krznar te posebni savjetnik za PR Maro Alavanja. U početku su se razmatrala tri scenarija: u slučaju potrebe krenulo bi se od zatvaranja jedne škole, potom jedne regije, a naposljetku i cijele Hrvatske.

Dodatna sredstva

Ministrica Divjak tada, osim online modela nastave, izlazi s prijedlogom da se za najmlađi uzrast, učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole, nastava pokuša osigurati na televiziji, putem programa HRT 3. Razrađeni su i modeli podjele tableta iz Škole za život u osnovnim školama, a pala je i odluka da se osigura dodatnih četiri milijuna kuna za nabavu tableta siromašnim učenicima u srednjim školama.

Već dan kasnije ministrica Divjak u Ministarstvu održava novi tajni sastanak na koji su pozvani, osim njezina najužeg tima, i ravnatelji središnjih ustanova za mrežni sustav škola i fakulteta, ravnatelj CARNeta Goran Kezunović i njegova zamjenica Andrijana Prskalo Maček te ravnatelj Sveučilišnog računskog centra SRCE Zoran Bekić.

- Ne krijemo, svi su na tom sastanku bili zabrinuti hoće li sustav izdržati. Ali, isto su tako rekli da će svi dati sve od sebe da se to omogući. Dan iza toga kreću pripreme za veliki posao izrade materijala za online nastavu, a Divjak od svoje pomoćnice Lidije Kralj traži procjenu mogućnosti da mentori Škole za život izrade materijale.

Tog 4. ožujka o pripremama za online nastavu obaviješten je ministar Beroš, a već 5. ožujka počinje izrada digitalnih materijala za online nastavu 70 mentora/učitelja iz Škole za život kojima će se (kad proces postane javan, od prošlog tjedna) pridružiti i učitelji iz eksperimentalnih škola pa ih je sada ukupno 150. Isti dan, također u najstrožoj tajnosti, ministrica stupa u kontakt s ravnateljem HRT-a Kazimirom Bačićem, a on stavlja HRT3 na raspolaganje za cjelodnevno emitiranje.

Zeleno svjetlo

Premijer Plenković 6. ožujka zove hitno ministricu Divjak, raspituje se o planovima te daje zeleno svjetlo za razradu scenarija i sazivanje sastanka s europskim ministrima obrazovanja u Bruxellesu. Također, isti dan otvara se tajna Viber grupa za koordinaciju procesa online nastave i nastave na daljinu u kojoj su, osim državnih tajnika i pomoćnika u MZO, Gorana Kolarića, glavnog tajnika MZO i koordinatora s Nacionalnim stožerom civilne zaštite, ravnatelja i zamjenice CARNeta, kao i ravnatelja Srca, još i ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje Dubravka Brezak Stamać, ravnatelj Agencije za strukovno obrazovanje Mile Živčić te ravnateljica Agencije za mobilnost i programe EU Antonija Gladović. Svi oni potpisuju ugovore o tajnosti.

Uslijedit će upute za uspostavljanje online nastave i komunikacijske strukture, a Lidija Kralj će nekoliko dana poslije stupiti u kontakt sa sva tri teleoperatera koji će osigurati besplatne SIM kartice za djecu koja nemaju internet. Premijer Plenković 13. ožujka obavijestit će da se od 16. ožujka zatvaraju sve škole, vrtići i fakulteti u sljedeća dva tjedna te da se pokreće online nastava. U punom obimu krenula je najprije Istra, a od srijede će i ostatak Hrvatske. Dosad je snimljeno više od 300 videolekcija, u TV nastavu uključuju se poznati sportaši - i piše se povijest za koju se prije dva tjedna mislilo da neće tako skoro pokucati na naša vrata.

Radi 40 tisuća virtualnih razreda i zbornica, u pogon treba još 10%

Nastava na daljinu putem interneta i televizijskih programa HRT 3 i Sportske televizije u utorak se provodila bez većih problema, a nakon Istre koja je u punoj funkcionalnosti s online nastavom krenula od ponedjeljka, od srijede će tako biti u cijeloj Hrvatskoj.

Ostatak Hrvatske prva je dva dana ovoga tjedna iskoristio za testiranje sustava i uspostavu preduvjeta za online nastavu, a ministrica Blaženka Divjak rekla je u utorak da je već profunkcioniralo 40.000 virtualnih zbornica i razreda, što znači da do srijede u pogon još treba staviti manje od deset posto sustava.

- Većina škola, bez obzira jesu li u Istarskoj županiji ili u ostatku Hrvatske, već je normalno krenula s online nastavom -istaknula je u utorak Divjak. Istaknula je da smo jedna od rijetkih europskih država koja je uspjela taj oblik nastave staviti u funkciju. Primjerice, u ponedjeljak se u Sloveniji raspao sustav online nastave i njihovo Ministarstvo obrazovanja najavilo je da će morati produljiti školsku godinu. Teoretski, kaže ministrica Divjak, postoje mogućnosti da online nastava, uz određene prilagodbe, funkcionira do kraja školske godine.

Sindikat hrvatskih učitelja u utorak je uputio zahtjev Ravnateljstvu civilne zaštite da se preispita odluka o tome da učitelji moraju, bez obzira na online nastavu, dolaziti na svoja radna mjesta u škole i prihvaćati djecu koju dovedu roditelji. To u ovim okolnostima nema smisla, kažu u SHU.

- Toliko dugo dok Stožer ne daje neke druge obavijesti, mi ovaj sustav možemo voditi takav kakav je. Vjerojatno je da ćemo napraviti preraspodjelu radnog vremena kako bi jedan dio učitelja radio od kuće, a jedan u školi. I dalje je procjena da je situacija takva da nastavnici mogu dolaziti dio radnog vremena u školu - prenijela je ministrica Divjak. Ponovila je i da su hakerski napadi u utorak smanjeni te rekla da plaće i dogovorene povišice učitelja nisu ugrožene. (M.C.)

Ovo je bez presedana, ali možemo uspjeti

Ministrica Blaženka Divjak, koja stoji na čelu projekta online nastave, ima široko iskustvo na području e-učenja i učenja na daljinu.

Još prije 20 godina predstavljala je Hrvatsku u Europskoj mreži za e-učenje, na sveučilištu je radila strategiju e-učenja, 2008./2009. godine dobila je prvu nagradu za najbolji e-kolegij na Sveučilištu u Zagrebu. Ipak, kako je rekla jučer, “nije isto uspostaviti nešto na fakultetu i na razini svih škola u Hrvatskoj”.

- Za realizaciju ove ideje bila su važna tri faktora: sadržaji, oprema i ljudi. Što se tiče opreme, dobro je što smo usred reformi i škole su relativno dobro opremljene - komentira ministrica Divjak, dodajući da je ovaj oblik nastave definitivno bez presedana u našem školstvu, da problema ima, ali da, unatoč svemu, možemo uspjeti. (M.C.)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 06:17