Made in China

Umjetnost imitacije: TikTok trendovi & zašto “kopiranje” nije uvijek loša stvar

Tema imitacije puno je kompleksnija no što se na prvi pogled čini, a korijene djelomično vuče i iz drevne kineske filozofije

Ilustrativna fotografija

 Crew Media/Crew Media

Jedna od najčešćih riječi koje se koriste u kontekstu platforme TikTok je riječ “trend.” No u tematici TikToka, ova riječ, inače vrlo opširnog značenja, označava nešto vrlo specifično: video sadržaje koji se zasnivaju na nekom jednostavnom (najčešće duhovitom) konceptu koji (nakon originalnog videa) desetci ili stotine tisuća, pa ponekad čak i milijuni kreatora imitiraju. Pojednostavljeno rečeno, gotovo svaki uspješan video na platformi slijedi mnoštvo drugih videa “na istu foru.”

Drugim riječima, TikTok se kao platforma proslavio činjenicom da njegovi kreatori masovno posuđuju ideje jedni od drugih. Ako to stavimo u kulturalni kontekst u kojem je TikTok nastao, ta činjenice i nije toliko iznenađujuća. TikTok je proizvod kineske kompanije ByteDance, a poznato je što u pravilu podrazumijeva natpis “Made in China.” Kroz desetljeća, Kina je postala svjetska gospodarska velesila upravo zahvaljujući imitiranju uspješnih proizvoda i poslovnih modela.

No kada je u pitanju dublja filozofija, u korijenima ovakvog pristupa krije se više od same želje za brzim i jednostavnim putem do profita. Tradicija imitacije u Kini seže unatrag stoljećima te se čak potiče i u učenjima Konfucija kao način učenja i usvajanja vrlina. U tom kontekstu, imitira se ono što je kvalitetno, a imitacijom, kako u umjetnosti, tako i u osobnom razvoju, poboljšavamo svoje vještine i približavamo se tome idealu.

Ako slijedimo takav logički put, možemo vidjeti da i imitacija na TikToku nije isključivo negativan fenomen. Mogućnost kopiranja tuđih videa (te društvena prihvatljivost toga na TikToku) olakšala je mnogim kreatorima da uopće započnu stvarati videa. Naravno, takvi sadržaji mogli bi se smatrati manje originalnim, ali za mnoge kreatore trendovi su bili samo prvi korak - pripremno područje na kojem su naučili vještine video produkcije koje su koristili za druga videa na temelju vlastitih ideja.

Originalnost na aparatima

No ako bismo napravili još jedan filozofski korak, mogli bismo reći i da su trendovi sasvim jednako vrijedni kao i “originalni” videi. Francuski filozof Jean Baudrillard sumnjao je u to da je u postmoderni uopće moguće stvoriti išta originalno. Nakon nekoliko tisućljeća ljudskog stvaralaštva u obliku priča, slika, književnosti, glazbe, fotografije, filmova, serija i TikTok videa, tko može garantirati da bilo koja “vlastita” ideja nije već dočarana u nekom od navedenih medija? Štoviše, možda smo je upravo u nečemu od toga nekad već i vidjeli, ali na to zaboravili, pa nam se čini da se radi o našoj vlastitoj ideji.

Dakle, ako je sve zapravo imitacija, zašto se onda uopće uzalud truditi, a ne jednostavno kopirati bez puno opterećivanja - pogotovo u digitalnom dobu? TikTok je, ponekad se čini, upravo utjelovljenje ovakvog načina razmišljanja.

Ipak, jasno je da fizička i ekonomska stvarnost sadrži još neke komponente vrijedne spomena. Ako originalnost ideja više i ne postoji, svaka iteracije neke ideje u određenom mediju ipak je jedinstvena, a resursi uloženi u njenu realizaciju nepovratni. Svaka kapitalizacija na temelju tuđeg stvaralaštva u pravilu znači manji povrat na investiciju izvornom kreatoru. Odnosno, kako ne bismo previše komplicirali: Kreator B koji kopira kreatora A uzima i potencijalnu publiku kreatoru A.

TikTok korisnici definitivno su toga svjesni: imitacija tuđih sadržaja obično je popraćena označavanjem usernamea kreatora od kojeg je ideja posuđena, a kreatori koji to ne čine, nerijetko se nađu i na meti kritika publike. S jedne strane ovaj čin, iako plemenit, ipak je vrlo malen u pogledu prave koristi izvornom kreatoru, no prevladavajuće nepisano pravilo na TikToku (a i internetu uopće) jest da sudjelovanjem pristajete na takve posljedice.

Yin i Yang

Poznato je da tehnološki razvoj uvijek prednjači kulturalnom razvoju društva, a pitanja content platformi, originalnosti, imitacije i autorskih prava upravo su primjer toga. Kako navigiramo sve brže rastuće virtualne institucije te konzumiramo i stvaramo sadržaje, bitno je razmišljati o ovim temama. No iako je bitno da štitimo (vlastitu i tuđu) originalnost, ne smijemo se niti previše zanositi i inzistirati na njoj. Kad se netko počne penjati na naša ramena kako bi dokučio visoke grane, ne zaboravimo na sve one plodove koje smo mi dokučili zahvaljujući onima na čijim ramenima smo mi stajali.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 00:21