Miris oktana. Strast za brzinom. Bezgranična sloboda. Mnogo je asocijacija za auto-industriju, ali zaštita planete, unatoč trudu branše, i nije pri vrhu. Možda baš zbog toga auto-industrija mnogo ulaže u ESG, akronim za Environmental, Social and Governance.
U Hrvatskoj smo pronašli tri startupa koja, svaki na svoj način, u svojim temeljima imaju upravo ESG.
Dvojac, Protosfera i Tedson, svojim radom pomažu u kružnom gospodarstvu, reciklaži i manjoj potrošnji prirodnih sirovina, a Rimac u podršci obnovljivim izvorima energije.
Protosferina arhiva
Jedan od najpoznatijih domaćih stručnjaka za 3D prototipiranje i brzu izradu testnih serija s pomoću 3D ispisne tehnologije gradi veliku 3D arhivu. Protosferin Mod-ing radi digitalni arhiv 3D modela nedostupnih dijelova za njemačke oldtimere.
Marko Horvatek, osnivač i izvršni direktor Protosfere kaže da su uspjeli izgraditi veliku mrežu, ali da sad ciljaju globalno.
- Imamo više od tisuću klijenata u preko 70 država - kaže Horvatek.
Navodi da surađuju s međunarodnim distributerima, kojima isporučuju dijelove po narudžbi, a koje proizvode hrvatske tvrtke. Među dijelovima koje tako isporučuju su i nosači za BMW oldtimere, napravljeni po mjeri.
- Radimo stvari koje se ne mogu kupiti u dućanu. Zahvaljujući iskustvu u branši izgradili smo procedure i tehnološku bazu koja nam omogućuje da brzo dođemo do 3D modela za oldtimere i da ih možemo brzo proizvesti i isporučiti - kaže Horvatek.
Protosfera je jedna od šest startupa koji su prvi ušli u ZICER-ov Global Growth program kojem je cilj internacionalizacija poslovanja domaćih igrača.
Horvatek kaže da su radili na nizu različitih projekata, od izrade kućišta elektroničkih uređaja pa do dijelova robota, a da su sad fokusirani na auto-industriju.
- 3D print omogućio nam je razvoj automobilskih dizajna kakve dosad nismo imali prilike vidjeti, a trenutno radimo na nekoliko novih koncepata koji imaju potencijal promijeniti način na koji se izrađuju dijelovi automobilskog interijera - kaže Horvatek.
Tedsonov Daydream
Na prvi pogled izgleda kao Porsche 911. Dakako, oku koje nije izvježbano, jer na vozilu se vide modifikacije i ime - Tedson Daydream. Tedson Motors tvrtka je Gorana Turkića, 47-godišnjeg Samoborca koji kao i Rimac svoje Daydreame, prerađene 911-ice, proizvodi u Svetoj Nedelji.
Prvi serijski Tedson Daydream, vrijedan 450 tisuća eura, otišao je početkom 2023. prvom kupcu u SAD.
Tedson Daydream u ESG kontekstu zanimljiv je, jer ovaj kultni Porscheov model pretvara, među inim, u hibridnu i električnu inačicu. U suradnji s tvrtkom Vonnen iz Silicijske doline razvili su hibridni pogon od 390 KS, električnog zamašnjaka s dodatnih 150 KS te baterijom od 1 kWh.
Električna verzija razvijena je u suradnji s hamburškom tvrtkom Revive Automotive, koja radi i za Volkswagenov ID. Budući da takvo električno vozilo ima TÜV-certifikat i njemačku E-pločicu može se registrirati bilo gdje u svijetu.
Hrvatski proizvođač plijeni i međunarodnu pozornost pa ga je na izložbi u Grimaldi Forumu nahvalio Mika Häkkinen, dvostruki svjetski prvak Formule 1.
Rimčeve baterije
Iako bi ga mogli spomenuti zbog Nevere, Rimac se u ESG pregledu našao zbog svog najnovijeg proizvoda - industrijske baterije SineStack. Direktan je to odgovor na Teslin Megapack, koji cijelim gradovima i otocima osigurava stabilnu isporuku struje.
Rimčev SineStack je, prema dostupnim informacijama, trenutačno tehnološki napredniji proizvod od Megapacka. Riječ je o LFP (lithium iron phosphate) baterijama izlazne snage jednog modula deklarirane na 400 kVA i kapaciteta 790 kWh.
Na konferenciji Energy Storage Summit Central Eastern Europe, hrvatski jednorog objavio je da njegove baterije mogu izdržati 12.000 ciklusa punjenja, imaju najveću efikasnost, od 92 posto, i najveću energetsku gustoću od 280kWh po kvadratu. To je sve postignuto, naveli su u Rimcu, tako što imaju napredniju arhitekturu.
Kod ovog je rješenja funkcija invertera distribuirana kroz više modula unutar BESS-a, što omogućava nezavisnu kontrolu svakih 18 baterijskih ćelija. Stoga takvo rješenje nekad nazivaju i “izmjeničnom (AC) baterijom”. Takav dizajn sustava donosi bolju uravnoteženost u radu, veću redundanciju sustava, produljeni životni vijek, ali i veću efikasnost u radu uz manje gubitke.
Rimac je najavio da planira masovno proizvoditi ove baterije u svojoj novoj tvornici od 2025. u godišnjem kapacitetu od 300MWh i već godinu kasnije to podići na 1GWh godišnje i dalje, s vremenom, iznad 10GWh.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....