Premda je nemoguće precizno odrediti kakav će točno efekt zabrana TikToka u SAD-u imati na tu kompaniju te njezine korisnike, pojedini detalji mogu se ipak relativno precizno izračunati.
Budući da su brojni mali poduzetnici i takozvani influenceri čitav svoj poslovni model bazirali upravo na TikToku, njih će ova zabrana najviše pogoditi ukoliko doista ostane na snazi. Pojedini poduzetnici ostvaruju između 90 i 98 posto prodaje preko ove platforme, prema navodima CBS Newsa.
Procjenjuje se da bi mali poduzetnici mogli izgubiti oko 1,3 milijarde dolara prihoda - i to samo u prvom mjesecu zabrane. Naime, TikTok je imao tu jedinstvenu prednost da je pružao priliku za brz i efikasan organski doseg i viralnost bez ulaganja u velike marketinške kampanje kakve obično zahtijevaju konkurentske platforme. Takvi poduzetnici sada će vjerojatno morati usmjeriti resurse na takve skuplje ili manje učinkovite platforme kao što su Instagram, Facebook ili Google.
Da ni ne spominjemo kako će potencijalni prelazak na druge platforme poput Instagram Reelsa ili YouTube Shortsa zahtijevati i značajno ulaganje vremena i resursa na prilagodbu novim algoritmima i drugačijoj kreaciji sadržaja. Neki od mogućih pobjednika u ovoj bitci mogle bi biti i aplikacije Xiaohongshu, kineska društvena mreža slična Instagramu, kao i Red Note, na koje su masovno migrirali mnogi korisnici.
PROČITAJTE VIŠE TikTok blokiran u SAD-u!
Kineska kompanija ByteDance, vlasnik TikToka, sada sve nade polaže u Donalda Trumpa, koji je poručio kako će im "vrlo vjerojatno" dati dodatni rok od 90 dana da pronađu način na koji bi izbjegli definitivni nestanak s američkog tržišta. Izabrani američki predsjednik, koji preuzima funkciju u ponedjeljak 20. siječnja, danas je poručio i kako se nada da će se pronaći način da netko iz SAD-a postane "djelomični vlasnik" TikToka.
Koji bi to način mogao biti teško je reći, jer kineski vlasnik sasvim jasno i dalje poručuje da prodaja američkog dijela biznisa ne dolazi u obzir.
Dvostranački zakon prema kojemu je zabrana TikToka stupila na snagu u sebi ima stipulaciju prema kojoj je produljenje roka moguće, pod uvjetom da se ispune tri zahtjeva te da to odobri predsjednik SAD-a. Ta tri uvjeta su sljedeća: "da se pronađe put do kvalificirane divestiture američkog dijela biznisa", zatim da se "osiguraju dokazi kako je napravljen značajan pomak prema izvršenju te divestiture" te da se napišu "relevantni i obvezujući pravni ugovori koji će omogućiti izvršavanje takve kvalificirane divestiture".
Premda je američko tržište sa svojih 170 milijuna aktivnih korisnika daleko najvažnije i najlukrativnije za TikTok, ova zabrana imat će i šire posljedice na globalnu ekonomiju influencera, poglavito u Europi.
Prije svega, europski kreatori sadržaja i brendovi koji se obraćaju globalnoj publici, uključujući onoj u SAD-u, mogu očekivati smanjeni angažman i potencijalni gubitak prihoda. Odsutnost američkih korisnika s platforme vjerojatno će rezultirati manjom ukupnom publikom za kreatore sadržaja i oglašivače.
Nadalje, i europski marketingaši potencijalno će morati preusmjeriti resurse na alternativne platforme ili se više fokusirati na sadržaj specifičan za regiju.
Osim toga, kvaliteta same aplikacije mogla bi se s vremenom pogoršati zbog gubitka ažuriranja i infrastrukturne podrške u SAD-u. To bi neizravno moglo utjecati na iskustvo europskih korisnika na platformi.
TikTok će možda morati restrukturirati svoje pohranjivanje i obradu podataka kako bi osigurao da se podaci europskih korisnika ne usmjeravaju kroz SAD ili pohranjuju u Americi, što potencijalno može dovesti do promjena u performansama aplikacije ili značajkama za europske korisnike.
Europske alternative TikToku, kao i druge globalne platforme poput Instagram Reelsa i YouTube Shortsa, mogle bi (napokon) doživjeti procvat ako korisnici i kreatori budu prisiljeni koristiti te alternative.
Zabrana bi potencijalno mogla usporiti globalni tempo inovacija TikToka, čije su praktički sve dobre značajke kopirali konkurenti poput Metina Instagrama i Googleova YouTubea, jer bi resursi mogli biti preusmjereni na upravljanje situacijom u SAD-u.
PROČITAJTE VIŠE Trump ipak oprezno prema Kinezima
Osim toga, američka zabrana TikToka mogla bi potaknuti europske regulatore - koji su ionako vrlo laki na obaraču kada je riječ o reguliranju digitalnog tržišta - da još više pojačaju nadzor nad platformama, kako stranim tako i domaćim. Ne treba isključiti ni to da bi se TikTok mogao naći i na meti Bruxellesa.
Neke europske zemlje već slijede američki primjer. Premda ne postoji jedinstven europski stav, Estonija je, primjerice, već izrazila podršku zabrani TikToka u Europi, navodeći zabrinutost zbog dezinformacija i miješanja u izbore.
Albanija je najavila jednogodišnju zabranu TikToka koja je stupila na snagu početkom 2025. godine, a premijer Edi Rama kao razlog je naveo "porast nasilja i vršnjačkog zlostavljanja među mladima".
Brojne države zabranle su aplikaciju na službenim uređajima vladinih službenika: Belgija je to učinila na najmanje šest mjeseci, navodeći zabrinutost oko kibernetičke sigurnosti, privatnosti i dezinformacija, isto su učinile i Danska, Estonija, Norveška i Francuska.
Jednako tako, i Europska komisija, Europski parlament i Vijeće EU zabranili su TikTok na uređajima svog osoblja. Predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen izjavila je da potpuna zabrana TikToka u EU "nije isključena", iako trenutno ne postoje konkretni planovi za takvu mjeru.
Europska unija je pokrenula istragu protiv TikToka zbog potencijalnih kršenja Zakona o digitalnim uslugama (DSA), što bi moglo dovesti do strože regulative, ali ne nužno i do potpune zabrane.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....