Kupujete automobil?

Zaboravite oglase i kupnju “mačka u vreći”. Imate 2 tjedna da ga vratite. Bez objašnjenja

To će biti neka vrsta Airbnba za rabljene automobile
Dimitrije Trbović, Neostar projekt
 Marko Todorov / CROPIX

Većina ljudi poznaje muke koje dolaze prilikom kupnje rabljenog automobila. Listanje oglasnika, uspoređivanje cijena, zivkanje vlasnika, dogovori za susret, testna vožnja, pa pokušaj cjenkanja i na kraju nada da je prodavač bio u potpunosti iskren oko stanja auta te da nije prešutio koji kvar ili vratio par puta mjerač kilometraže. A to je tek početak. Treba se onda brinuti o servisima, osiguranju, a ako vam se, ne daj Bože, auto ne svidi, treba moliti starog vlasnika da ga uzme natrag i vrati novac. Uglavnom, stresno iskustvo.

Pokušajte zato zamisliti kako bi taj proces izgledao kada bi sve u potpunosti išlo preko interneta i da netko drugi umjesto vas brine o svim ovim detaljima uz potpunu garanciju za valjanost vozila i mogućnost povrata novca unutar prva dva tjedna. Zvuči nestvarno i pomalo kao uvod u neku futurističku reklamu, ali upravo se nešto takvo sada stvara u Hrvatskoj. Neostar Lab, tehnološki laboratorij Zubak Grupe, te Span, jedna od najvećih domaćih tehnoloških tvrtki, zajedno su započeli projekt koji će promijeniti automobilski svijet. Riječ je o platformi Neostar 2.0 koja će u potpunosti digitalizirati proces prodaje i kupovine automobila. Kako to izgleda? To najbolje zna Dimitrije Trbović, koji ispred Zubak Grupe razvija Neostar projekt od samog početka.

- To će biti neka vrsta Airbnba za automobile. Preko platforme će korisnici moći kupiti i prodati automobil bez ikakve međusobne interakcije, ako je ne žele - kaže Trbović te se odmah baca na objašnjavanje.

Velika Gorica, 110219.
Auto Zubak, Neostar.
Dimitrije Trbovic i Nikola Dujmovic predstavili zajednicki projekt Neostar 2. Na fotografiji: Nikola Dujmovic (Span), Dimitrije Trbovic (Zubak Grupa).
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Marko Todorov / CROPIX
Dimitrije Trbović i Nikola Dujmović predstavili zajednički projekt Neostar 2

Pravo na povrat novca

Krećemo od perspektive prodavatelja. Vlasnik automobila javi se Neostaru i oni izlaze na teren kako bi dokumentirali automobil. Snimaju ga 360 kamerom, prijavljuju sva moguća oštećenja i onda podižu metalnog ljubimca na stranicu za prodaju. I tu je gotov posao prodavača. On sada samo čeka da auto bude prodan te da mu novci sjednu na račun. Idemo sada na kupca. Njegov prvi korak je odlazak na stranicu gdje odabire auto ovisno o željenoj marki, rasponu cijena te drugim poželjnim karakteristikama. Preko platforme može vidjeti automobil sa svih strana, a u slučaju kupnje ili odobrenog financiranja, koje je jednako tako zatraženo i odobreno online, auto stiže na njegovu adresu. Postoji mogućnost i testne vožnje, a sve to organiziraju djelatnici Neostara. Sada dolazi onaj najbolji dio - garancija i povrat novca. U slučaju da je kupac nezadovoljan autom, ima pravo u roku od 15 dana bez ikakvog pitanja dobiti povrat novca. Prodavatelj u tom slučaju nije nimalo oštećen jer njegov auto i dalje ostaje prodan, samo što je u tom slučaju kupac Neostar. Ovaj koncept prodaje i kupovine već je moguć preko Neostarove stranice, osim što se fotografiranje obavlja unutar posebne prostorije, a ne kod samog prodavatelja. No, sada prelazimo na stvari koje ovaj projekt čini revolucionarnim.

- Unutar platforme imat ćemo i ponudu servisa, s time da će svaki vlasnik automobila unaprijed znati kolika će biti cijena. Platforma će se ujedno sama brinuti za auto te će podsjetiti vlasnika kada treba ići na servis. Tu je i pomoć u slučaju prometne nezgode. Neće biti potrebno ispunjavati zamorno Europsko izvješće o nesreći, nego će se manja nezgoda moći prijaviti osiguravatelju putem platforme. Uglavnom, platforma preuzima brigu o automobilu - objašnjava Trbović.

Neke od ovih mogućnosti već su dostupne na postojećoj stranici Neostara, koji je unutar Zubak Grupe specijaliziran za rabljena vozila, servis te razvoj novih tehnoloških rješenja. Ovo zadnje je zadatak tima od nekoliko ljudi koji su dio posebne skupine za nove tehnologije i upravo će oni raditi na novoj platformi uz pomoć ekipe iz Spana. Kako je došlo do te suradnje objašnjava Nikola Dujmović, predsjednik Uprave Spana.

- Razmišljali smo u Spanu o razvoju slične platforme i baš kada smo mislili da ćemo biti prvi, javio nam se g. Trbović za suradnju na ovom projektu. Razgovarali smo i vidjeli da postoji veliki potencijal, pa smo zajedno krenuli u projekt - prisjeća se Dujmović. Span će biti zadužen za “gradnju kuće”, odnosno za razvoj zahtjevnih sučelja, potrebnih za rad platforme. S druge strane, Neostarovci unose iskustvo i veliko znanje o samom tržištu. Velika prednost u razvoju jest sama činjenica da slična platforma već postoji. To je, dakle, trenutni Neostar, odnosno Neostar 1.0, gdje su Trbović i njegov tim već skupili dosta iskustva. Naime, preko svoje stranice od 2014. godine do sada prodaju 100 automobila godišnje isključivo online, što znači da kupac nije fizički došao u salon nego je cijeli postupak kupovine odradio na web stranici. To možda ne zvuči puno, ali treba uzeti u obzir da se radi o prodaji automobila te o hrvatskom tržištu.

- Automobilska industrija je jako konzervativna sama po sebi, pogotovo kada je riječ o online prodaji. Trenutno je Tesla jedini proizvođač koji svoje automobile prodaje isključivo putem interneta, dok druge tvrtke jako zaziru od toga. No, to je budućnost koja zasigurno dolazi - smatra Trbović, a predviđanje temelji na navikama generacije Z.

Karakteristična Generacija Z

To su djeca koja su rođena nakon 1998., prva generacija koja je odrastala uz sve mogućnosti interneta i pametnih mobitela. Prema raznim istraživanjima, Z-ovci su u potpunosti orijentirani na digitalno i preferiraju kupovinu preko interneta, ali, iznenađujuće, i dalje vole posjećivati stvarne trgovine.

- Oni traže digitalno u stvarnom svijetu. Dakle, više istraživanja je pokazalo da vole ići u trgovine, ali će u konačnici predmet kupiti preko interneta - ističe Dujmović.

Još jedna karakteristika novijih generacija jest da imaju drugačiji odnos prema proizvođačima. Oni ne pate na marke već im je važno da imaju povjerenje prema nekoj firmi i to im je ključni faktor prilikom kupovine. Upravo to namjeravaju napraviti s Neostarom 2.0. Kako kaže Dujmović, bitan je cijeli ciklus i set mogućnosti koji dolazi s platformom, a kojim se stvara konekcija s korisnikom, a ne sami čin prodaje i kupovine.

- Zamislimo da jedan korisnik iz Njemačke odlazi na odmor u Hrvatsku i treba napraviti servis na automobilu. Preko naše platforme može pronaći servisera po cijeni koju želi i s garancijom da će dobiti dobru uslugu. To je ono čemu težimo, razvijanju povjerenja - priča Dujmović. I tu dolazimo do pravih ambicija ovog projekta. Naime, plan je da se za godinu dana lansira u Hrvatskoj, ali domaće je tržište zamišljeno tek kao pilot-projekt na kojemu će testirati uslugu, pratiti reakcije korisnika i liječiti dječje bolesti. Nakon toga je plan ići globalno.

- U svijetu još ne postoji platforma ovakvog tipa, a potencijal koji može imati je ogroman. Što se tiče budućnosti, to nitko u IT sektoru ne može sa sigurnošću reći. Za sada imamo projekcije za sljedećih pet godina, ali živimo u doba kada se promjene događaju na mjesečnoj bazi. Tko zna kako će izgledati automobilska industrija, no, kakva god bila, naša platforma će biti dio tih promjena - smatra Trbović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 12:51