S prihodom koji bi u idućoj godini trebao premašiti pet milijardi eura, s više od 2600 lokacija na pet tržišta koja obuhvaćaju 17,5 milijuna kupaca te više od 35.000 zaposlenih, maloprodaja Fortenova grupe i u europskim je razmjerima ozbiljna i uspješna maloprodajna kompanija.
I to ako govorimo o trenutnim rezultatima i planovima temeljenim na organskom rastu, u koje nisu uključeni efekti potencijalnih akvizicija kao sastavnog dijela naše maloprodajne strategije. Jer, nakon nekoliko godina, sve naše maloprodajne kompanije definitivno su promijenile obrazac defenzive i postale vrlo aktivne u M&A segmentu, što znači da bi, uz pretpostavku realizacije nekih od preuzimanja, obuhvat naših maloprodajnih operacija u svim pokazateljima mogao rasti i više od planiranog. Pritom svakako želim naglasiti da nijedna naša akvizicija neće isključivo ciljati na "obično" povećanje tržišnog udjela, nego će se u obzir uzimati i drugi, jednako važni parametri, kao što su, primjerice, oni na temelju kojih se može procijeniti u kojoj se mjeri "meta" uklapa u našu strategiju, uklapa li se u naše postojeće formate, možemo li je efikasno logistički odrađivati, koje sinergijske efekte možemo ostvariti itd.
Upravo smo sve to uzeli u obzir prilikom preuzimanja Franca marketa u Crnoj Gori, što je, recimo, posljednja akvizicija koju je realizirala maloprodaja Fortenova grupe, čime smo na tržištu Crne Gore po broju od gotovo 200 trgovina, ali i kao poslodavac s 2500 zaposlenih, došli na prvo mjesto. Tako su naše kompanije Konzum u Hrvatskoj, Mercator u Sloveniji i Mercator u Crnoj Gori trgovac broj 1, a u Bosni i Hercegovini i Srbiji držimo jako drugo mjesto s ciljem preuzimanja liderstva.
Akvizicije su, naravno, samo jedan element našeg poslovanja, u kojem ćemo, siguran sam, biti jednako uspješni kao i u svim drugim segmentima poslovanja, jer smo unatrag nekoliko godina dokazali da znamo raditi. Naime, unatoč svim teškim okolnostima poslovanja koje trgovcima nikako nisu išle u prilog još od pandemije, prihod naše maloprodaje u pet godina, tijekom kojih smo u Fortenova grupu integrirali Mercator, stalno raste.
Osim razvoja nekoliko zajedničkih strateških projekata usmjerenih na podizanje poslovnih performansi te ukupne razine usluge prema kupcima, samo smo u 2022., prvoj punoj godini poslovanja maloprodajne mreže Grupe, otvorili više od 150 novih i preuređenih trgovina. Upravo na kupce usmjeravamo najveći fokus u svemu što radimo, a kako su tijekom 2022. najveći vanjski utjecaj na poslovanje trgovaca imali snažna inflacija i stalni rast ključnih troškova, na svim tržištima provodili smo čitav niz aktivnosti usmjerenih na prilagodbu sustava, ali i zaštitu kupaca.
Tome je svakako doprinijela i činjenica da nam je pripadnost Fortenova grupi dala određenu sigurnost poslovanja u turbulentnom okruženju i omogućila nam da se koncentriramo na ono što znamo raditi. Dobra suradnja s domaćim proizvođačima i distributerima olakšala nam je prilagodbe i pronalazak uvijek novih rješenja za izazove. Pritom je baš ta suradnja dio dugoročne strategije u cijeloj mreži, jer na taj način izravno podržavamo domaće gospodarstvo. Naš je smjer poznat - držimo se svoje "igre" i kao jedini, stvarno domaći regionalni maloprodajni lanac njegujemo snažnu lokalnu prisutnost i dostupnost naših prodajnih mjesta. Tako u trgovinama Konzuma, Mercatora, Idee, Rode i France prilagodba asortimana na lokaciji, kao i svježe kategorije u asortimanu - voće i povrće, meso i pekarski proizvodi - uz fer cijenu čine ozbiljnu razliku u odnosu na konkurenciju.
Ponosan sam i na činjenicu da smo u maloprodaji u regiji u mnogo toga prvi. Budući da cijela Fortenova grupa kontinuirano radi na digitalizaciji poslovanja, to i nama omogućava da ostanemo predvodnici i u području inovacija u maloprodaji. Naime, u vrlo kratkom vremenu interdisciplinarni tim stručnjaka iz cijele Grupe okupljen u Fortenova grupa DataLabu izradio je modele optimizacije asortimana proizvoda i promotivnih strategija te poboljšanja sposobnosti predviđanja potražnje za svježim proizvodima - taj je model, konkretno, implementiran u Konzumu i olakšava donošenje odluka u svakodnevnom poslovanju prodavaonica.
U rujnu je u Zagrebu otvorena i prva prodavaonica Konzum Smart, koja koristi umjetnu inteligenciju kako bi kupac mogao obaviti kupnju i izaći bez prolaska kroz blagajnu i skeniranja artikala, a odabrani proizvodi automatski se naplaćuju iz novčanika koji se nalazi u aplikaciji. Uz to smo, primjerice, u Konzumu prošle godine uveli plaćanje kriptovalutama u svim prodavaonicama i on je prvi trgovački lanac robe široke potrošnje koji je omogućio kupcima plaćanje aplikacijom Keks Pay. Dodatno, korisnicima MultiPlusCarda nedavno je omogućeno primanje elektroničkog računa, bez papirnatog, što ne samo da doprinosi iskustvu kupnje nego ima i pozitivan utjecaj na okoliš. Mercator u Sloveniji, pak, prednjači u projektu elektroničkih cijena koje ćemo sukcesivno uvoditi u cijeloj mreži, čime ćemo u velikoj mjeri olakšati posao našim kolegama u trgovinama.
Upravo zato što nas je, nažalost, kao stanovnika sve manje na ovim prostorima, i mi se, poput većine poslodavaca u našoj industriji, borimo s nedostatkom radne snage. To je veći značaj naših zaposlenika. Sve ovo što sam naveo bez njih ne bi niti postojalo i zato s ponosom upravo s njima završavam ovaj osvrt.
Znamo da smo ovdje gdje jesmo upravo zbog timskog duha, zajedništva i svakodnevne upornosti svih naših kolegica i kolega. Zbog toga se doista trudimo vidjeti i čuti naše zaposlenike i, koliko god možemo, poboljšavati uvjete rada te im svakodnevno, u okvirima mogućeg, osiguravati podršku.
Duboko smo svjesni da nas dvije stvari vrednuju kao kompaniju - odnos prema zaposlenicima i odnos prema kupcima koji kod nas kupuju svaki dan. Istodobno, nitko bolje od nas ne zna kako svaki dan iznova igramo utakmicu u "ligi prvaka". Budući da u naše trgovine u cijeloj regiji izvan sezone dnevno uđe i više od 1,5 milijuna kupaca, u toj utakmici naša strategija i timski duh donose pobjedu.