bespovratna sredstva

Rimac i Tesla u EU konzorciju za razvoj baterija teškom 22 milijarde kune

Povjerenik Europske komisije za unutarnje tržište kaže da lanac vrijednosti baterija igra stratešku ulogu u ispunjavanju Unijinih ambicija u razvoju čiste mobilnosti i skladištenja energije
Mate Rimac, CEO Rimac automobili

Rimac Automobili Mate Rimca i Tesla Elona Muska među dobitnicima su 2,9 milijardi eura ili 22 milijarde kuna bespovratnih sredstava koje će EU dodijeliti europskim tvrtkama kako bi razvile novi ekosustav za baterije. Na taj je način EU otvorila put novom industrijskom konzorciju koji će uložiti u razvoj novih baterija u EU.

Europska komisija objavila je da je odobrila 42 pojedinačna projekta u četiri vertikale. Sve četiri vertikale ključne su za razvoj ekosustava baterija. Rimac, koji proizvodi baterije za hyper električne automobile po čemu je globalno jedinstven, nalazi se u vertikali baterijskih sistema. Nije objavljeno koliko će novca primiti. No, kako doznajemo taj će podatak biti objavljen u narednom razdoblju, jer EU jednako kao i Hrvatska mora objavljivati iznose državne pomoći poduzetnicima. U vertikali s Rimcem su još Tesla, zatim BMW te AVL, unas manje poznata austrijska tvrtka koja u Hrvatskoj zapošljava oko stotinjak softveraša.

image
Tesla CEO Elon Musk
Odd Andersen

Tri preostale vertikale su ona s naprednim materijalima, vertikala baterijskih čelija i vertikala za reciklažu i održivo poslovanje. U vertikali naprednih materijala je primjerice austrijska VARTA, u onoj baterijskih ćelija BMW i Tesla, a u onoj za reciklažu Tesla i češki ZTS VaV. Većina drugih tvrtki u sve četiri vertikale su ili startupi ili industrijski specifične kompanije koje su posljednjih godina radile na razvoju naprednih tehnologija.

Margrethe Vestager, potpredsjednica Europske komisije za tržišno natjecanje kaže da je ovakva način potpore razvoju nove industrije nužan, jer niti jedna članica Unije pojedinačno ne bi mogla napraviti isti učinak samostalno. Dodaje da je EK stoga poduprla inicijativu država članica.

"Današnji projekt primjer je kako politika tržišnog natjecanja djeluje usporedo s inovacijama i konkurentnošću te kako se omogućavanjem revolucionarnih inovacija, istovremeno osiguravajući da se ograničeni javni resursi koriste za poticaj privatnim ulaganjima i da omogućuju da se minimizira narušavanje konkurencije", kaže Vestager.

Dodaje da uz značajnu potporu dolazi i odgovornost te da javnost mora imati koristi od ovih ulaganja, zbog čega tvrtke koje dobivaju pomoć moraju generirati pozitivne učinke prelijevanja diljem EU-a.

Maroš Šefčovič, potpredsjednik Europske alijanse baterija kaže da se zahvaljujući fokusu na sljedeću generaciju baterija, ovaj paneuropski projekt će pomoći stvoriti veliki napredak na tržištu baterija.

image
eu graf

"Ojačat će i našu stratešku autonomiju u sektoru vitalnom za europsku zelenu tranziciju i dugoročnu otpornost. Prije nekih tri godine industrija baterija u EU-u jedva da je bila na mapi. Danas je Europa globalna žarišna točka, a do 2025. godine naše akcije u okviru Europskog saveza baterija rezultirat će industrijom robusnom za pogon najmanje šest milijuna električnih automobila svake godine", kaže Šefčovič.

Dodaje da im uspjeh leži u suradnji, s oko 300 partnerstava između industrijskih i znanstvenih aktera, koji su predviđeni kroz ovaj projekt.

Thierry Breton, povjerenik Europske komisije za unutarnje tržište, kaže da lanac vrijednosti baterija igra stratešku ulogu u ispunjavanju Unijinih ambicija u razvoju čiste mobilnosti i skladištenja energije.

"Uspostavljanjem cjelovitog, dekarboniziranog i digitalnog lanca vrijednosti baterija u Europi možemo svojoj industriji pružiti konkurentnu prednost, stvoriti prijeko potrebna radna mjesta i smanjiti neželjenu ovisnost o trećim zemljama - ukratko, učiniti nas otpornijima. Ovaj novi IPCEI dokazuje da Europski savez baterija, važan dio alata EU-ove industrijske politike, postiže rezultate", zaključuje Breton.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 09:35