FINANCIJSKE USLUGE

‘Potrošačima su potrebne jasne informacije i sigurnosna mreža u slučaju da nešto pođe po zlu‘

Modernizacija pravila EU-a trebala bi omogućiti lakše ostvarivanje 14-dnevnog prava na odustajanje ako su ugovori sklopljeni na daljinu

Vera Jourova

 Kenzo Tribouillard/AFP

Europski dužnosnici započeli su reformu pravila EU-a o trgovanju na daljinu financijskim uslugama koje su namijenjene potrošačima, s ciljem jačanja prava potrošača i poticanja prekograničnog pružanja financijskih uslugama na jedinstvenom tržištu.

S obzirom na sveukupnu digitalizaciju tog sektora i niz novih financijskih usluga, tržište se od uvođenja navedenih pravila 2002. uvelike promijenilo. Taj se trend pojačao zbog pandemije, kad se broj internetskih transakcija dodatno povećao.

"Potrošači se sve više koriste internetskim uslugama, među ostalim i za financijsko poslovanje, i to je svakako poželjno. Međutim, pravila moraju biti u skladu s najnovijim kretanjima. Potrošačima su potrebne jasne informacije i „sigurnosna mreža” u slučaju da nešto pođe po zlu", naglasila je potpredsjednica za vrijednosti i transparentnost Věra Jourová.

Modernizacija pravila EU-a trebala bi omogućiti lakše ostvarivanje 14-dnevnog prava na odustajanje ako su ugovori o pružanju financijskih usluga sklopljeni na daljinu. Kako bi ostvarivanje tog prava bilo jednostavnije, trgovci će pri prodaji elektroničkim putem morati kupcima osigurati gumb za odustajanje, naglašavaju u Komisiji.

Također, nova pravila obvezuju prodavatelja da unaprijed dostavi određene informacije, na primjer e-adresu trgovca, podatke o potencijalnim skrivenim troškovima ili riziku povezanom s financijskom uslugom. Te informacije moraju biti u istaknutom obliku na zaslonu, a uvode se i pravila o upotrebi skočnih prozora ili poveznica za pružanje detaljnijih informacija. Prema novim pravilima, potrošači bi trebali imati dovoljno vremena za razmatranje primljenih informacija, najmanje jedan dan prije nego što sklope ugovor.

Prijedlogom novih pravila o zaštiti potrošača u internetskom financijskom poslovanju, trgovci se obvezuju na uspostavu pravednih i transparentnih internetskih sustava te na pružanje odgovarajućih objašnjenja pri upotrebi internetskih alata (npr. robotizirani savjeti ili prozori za čavrljanje). Potrošači bi stoga trebali biti u boljem položaju jer će moći zatražiti ljudsku intervenciju ako u interakciji s internetskim alatima ne dobiju sve odgovore.

Osim toga, na ugovore o financijskim uslugama sklopljene na daljinu primjenjivat će se strože sankcije u slučaju raširenih prekograničnih povreda, uz najveću kaznu od najmanje 4% godišnjeg prometa, a doći će i do potpunog pravnog usklađivanje, što znači da će pravila vrijediti za sve pružatelje usluga u svim državama članicama.

Dodajmo kako je odbor Europskog parlamenta krajem travnja usvojio novu Direktivu o potrošačkim kreditima, kojom se želi prilagoditi kreditno poslovanje uvjetima digitalizacije, uz istodobno osiguravanje veće zaštite potrošača.

"Ključno je da interesi hrvatskih građana budu zorno reflektirani u novoj Direktivi. Od početka krize uzrokovane bolešću COVID-19, čak 6 od 10 potrošača susrelo se s financijskim poteškoćama. U takvim okolnostima brojni su se građani koristili dopuštenim i prešutnim prekoračenjima. Zato sam uložio amandmane koji će potrošačima zajamčiti pravnu sigurnost jer banke neće moći tek tako ukinuti prekoračenje već će o tome morati potrošače obavijestiti u razumnom roku te im ponuditi mogućnost obročne otplate", naglasio je tada europarlamentarac Tomislav Sokol.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 21:03