Očekuje se da će u EU do 2030. doći do znatnog povećanja elektrifikacije osobnih automobila, kombija, autobusa i, u manjoj mjeri, kamiona. Procjenjuje se da će do 2030. godine globalno tržište baterija vrijediti više od 130 milijardi eura, a Europa će, s procijenjenih 35 milijardi eura, biti drugo najveće tržište iza Kine.
Krajem prošle godine Europska komisija objavila je dugo očekivanu Uredbu o baterijama s ciljem osiguranja da baterije stavljene na tržište EU-a budu održive i sigurne tijekom cijelog njihovog životnog ciklusa, te u konačnici sa željom promicanja proizvodnje zelenih i održivih baterija u Europi.
U tijeku je rasprava u Europskom parlamentu o prijedlogu Uredbe o baterijama i otpadnim baterijama, a ovog tjedna palicu je preuzeo odbor za unutarnje tržište i zaštitu potrošača (IMCO).
Izvjestitelj Antonius Manders (EPP) istaknuo je kako je od ključne važnosti poboljšati proizvodnju baterija u EU i osigurati jednake uvjete za proizvođače sa sjedištem u EU-u i izvan njega.
"Solarne ćelije smo u potpunosti prepustili Aziji jer se fokusiramo isključivo na cijenu. Upravo to želimo izbjeći kod baterija jer smo bez baterija izgubljeni u Europi. Cilj je vrlo jasan – kako bismo postigli najveću moguću količinu recikliranja, predlažem zabranu izvoza otpadnih baterija iz EU", rekao je Manders na sjednici odbora, "Predlažem da svaka baterija sadrži QR kod kojeg će potrošači moći očitati i koji će ih onda uputiti na stranicu s informativnim sadržajem. Također predlažem da se u svakoj državi članici uvede nadležni centar za baterije u kojem će sjediti po jedan predstavnik industrije, vlade i potrošača".
Uloženo je više od 500 amandmana na nacrt izvješća što ukazuje na složenost prijedloga.
Socijaldemokrati u Parlamentu su u načelu podržali nacrt izvještaja, ali predlažu jačanje zahtjeva održivosti, obnovljivosti i zamjene proizvoda tijekom čitavog njihovog vijeka.
"Prioritet treba biti pravo na popravak proizvoda", poručila je zastupnica Adriana Maldonado Lopez u ime S&D-a, "Prije kupnje, kupac treba imati sve informacije o životnom vijeku proizvoda. Trebamo doći do zajedničkog rješenja za prenosive baterije".
Liberali s druge strane smatraju da je ključno pitanje standardizacije, a predlažu i da se sustav za povrat depozita primjenjuje za sve baterije.
"Sve europske industrije trebale bi imati veću ulogu u međunarodnim standardizacijskim tijelima. Uključenje EU potrošača je ključno. EK i zemlje članice trebaju se založiti za najviše uključivanje u međunarodnu standardizaciju prije nego utvrde vlastite provedbene EU standarde", izjavila je Claudia Gamon (Renew Europe) na sjednici o kojoj se raspravljalo o amandmanima na nacrt izvještaja o Uredbi o baterijama i otpadnim baterijama.
Kako bi se znatno poboljšalo i recikliranje prijenosnih baterija i kako bi materijali iz baterija koje upotrebljavamo kod kuće ostali u EU-u, trenutačna stopa prikupljanja od 45 % trebala bi porasti na 65 % 2025. i na 70 % do 2030., predložila je Komisija krajem prošle godine. Ostale baterije – industrijske, automobilske i baterije za električne automobile – moraju se u potpunosti prikupljati, a sve prikupljene baterije moraju se reciklirati i moraju se postići visoke razine oporabe. Predloženom uredbom definira se okvir kojim će se olakšati prenamjena baterija iz električnih vozila kako bi one mogle imati još jedan vijek trajanja, na primjer kao stacionarni sustavi za pohranu energije ili integrirani u elektroenergetske mreže kao izvori energije.
Upotreba novih IT tehnologija, konkretno putovnice za baterije i međusobno povezanih podatkovnih prostora, bit će važna za sigurnu razmjenu podataka, povećanje transparentnosti tržišta baterija i sljedivost velikih baterija tijekom njihova životnog ciklusa. Time će se proizvođačima omogućiti razvoj inovativnih proizvoda i usluga u okviru zelene i digitalne tranzicije.
Zeleni u načelu podržavaju prijedlog, ali ističu da je važno jačati due diligence (dubinsku analizu), dok klub zastupnika Ljevice u Europskom parlamentu smatra da je potrebno osigurati odgovarajuće metode za prikupljanje, recikliranje i odlaganje otpada unutar EU.
Zastupnici ističu kako Direktiva o baterijama koja datira iz 2006. godine ne odražava razvoj tržišta baterija i njegovu sve veću važnost. Za Europu će biti od strateške važnosti proizvoditi zelene, održive baterije u EU, a nova Uredba bi trebala stvoriti zakonodavni okvir koji će to omogućiti. Europarlamentarci ističu kako se uredba treba temeljiti na čvrstim procjenama, izbjegavajući kontraproduktivne mjere koje bi u konačnici nanijele štetu industriji baterija u EU -u.
"Želimo da industrija baterija ostane u EU. Radi se o geostrateškoj bitci ne samo na razini proizvodnje već i na razini recikliranja i zato trebamo imati cijeli lanac proizvodnje u Europi. Trebamo ograničiti tržišta samo na one zemlje i tvrtke koji poštuju naša pravila, a Europljani trebaju imati prioritet pri zapošljavanju", smatra zastupnica Virginie Joron (ID).
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....