Europska komisija donijela je Plan za krizne situacije za prometni sektor, kojim se želi osigurati veća sigurnost prijevoza u potencijalnim kriznim situacijama.
Plan se temelji na iskustvima iz pandemije, a uzeti su u obzir i problemi s kojima se prometni sektor EU-a suočava zbog ruske vojne agresije na Ukrajinu.
"Ova nas teška vremena podsjećaju na to koliko je prometni sektor EU-a važan. Moramo ga pripremiti na krizne situacije i učiniti ga otpornijim. U jednu stvar možemo biti sigurni: niti je pandemija covida bila prva kriza koja je pogodila prometni sektor niti će nezakonita ruska invazija na Ukrajinu biti posljednja. Zbog toga moramo biti spremni", izjavila je povjerenica za promet Adina Vălean.
U Planu je navedeno deset područja za koja se predlažu načela kojima bi se EU i države članice mogli voditi. Prije svega, istaknuta je važnost postojanja minimalne povezanosti, veće zaštite putnika, poboljšavanja otpornosti na kibernapade i testiranja otpornosti. Podsjeća se i na načelo zelenih traka, zahvaljujući kojima na određenim kopnenim prijevoznim rutama teret može prijeći preko granice za manje od 15 minuta, kao i na ulogu mreže kontaktnih točaka u nacionalnim tijelima nadležnima za promet.
Područja uključuju prilagođavanje prava EU-a u području prometa na krizne situacije, pružanje primjerene podrške prometnom sektoru, jamčenje slobodnog kretanja ljudi, robe i usluga, upravljanje kretanjem izbjeglica i vraćanje u domovinu putnika i radnika u prometnom sektoru koji su zapeli tijekom putovanja te osiguravanje minimalne povezanosti i zaštite putnika.
Također, predlaže se i poboljšanje razmjene informacija o prijevozu, koordinacije politika u području prometa i kibersigurnosti, kao i testiranje otpornosti prometnog sektora te surađivanje s međunarodnim partnerima.
Plan za krizne situacije služit će Komisiji i državama članicama u rješavanju trenutačnih problema koji utječu na prometni sektor, ističu iz Komisije, u kojoj kažu da će njihova uloga biti usmjeravati pripreme za krizne situacije. Pri tome će surađivati s agencijama EU-a, koordinirati mrežu nacionalnih kontaktnih točaka za promet i imati redovite sastanke s međunarodnim partnerima i dionicima.
Da bi pomogla u rješavanju trenutačnih problema i omogućila Ukrajini izvoz žita i uvoz robe koja joj je potrebna, od humanitarne pomoći do gnojiva i krme, Komisija će također koordinirati mrežu kontaktnih točki za trake solidarnosti i platformu za povezivanje traka solidarnosti.
Dodajmo kako je ova inicijativa odgovor na poziv Vijeća da se sastavi plan za europski prometni sektor u slučaju pandemije i drugih velikih kriza. Europski parlament usvojio je krajem 2021. izvješće o izazovima za urbana područja u razdoblju nakon pandemije bolesti covid-19 u kojem napominje da je prometni sektor među sektorima najpogođenijim pandemijom bolesti covid-19, no i da je taj sektor također imao važnu ulogu u održavanju neophodne povezivosti i isporuci ključnih dobara i usluga. Europarlamentarci pozivaju države članice i lokalna tijela da preispitaju svoja ulaganja u urbanu mobilnost i da prednost daju razvoju digitalnih rješenja za mobilnost i infrastrukturu kojima će se poboljšati opće iskustvo svih putnika, uključujući osobe smanjene pokretljivosti, i koji će biti prilagođeni potrebama radnika u prometnom sektoru nakon pandemije bolesti covid-19.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....