Fortenova grupa jedan je od predvodnika digitalne transformacije koja se u toj kompaniji provodi s tri strateška cilja. Prvi je cilj prelazak iz kompanije bogate podacima u kompaniju vođenu podacima, a ogromni koraci u tom smjeru već su napravljeni zahvaljujući timu iz Data Laba koji radi u kolaboraciji s operativnim kompanijama. Drugi cilj fokusiran je na poboljšanje ukupnog iskustva kupaca, posebno članova programa vjernosti, kroz personalizaciju te nagrađivanje. “Treći stup ove transformacije su inovacije koje želimo iskoristiti kako bismo unaprijedili naše poslovanje. Ova digitalna transformacija nije samo smjer kojim idemo, već i put kojim želimo da naši kupci zajedno s nama putuju.” ističe Bojan Radlović, direktor digitalne transformacije Fortenova grupe i predsjednik Uprave MultiPlusCard. Za svoja digitalna rješenja Fortenova grupa je na konferenciji Google Next 2023 u San Franciscu osvojila dvije važne globalne nagrade. Za postignuća u ekosustavu Google Clouda osvojili su nagradu u industriji maloprodaje (Retail Industry Customer Award) te nagradu za transformaciju talenata (Talent Transformation Award). “Izuzetno smo ponosni što smo dobili 2 globalne Google Cloud nagrade jer to potvrđuje naporan rad i predanost našeg tima u korištenju novih i inovativnih tehnologija kako bi poslovni korisnici mogli donositi jos kvalitetnije odluke temeljene na podacima obrađenim koristenjem AI i ML tehnologije. Ovim priznanjem se DataLab zajedno sa Konzumom i Mercatorom pozicionirao kao globalni igrac uz svjetski poznate retail kompanije kada je riječ o korištenju AI rješenja u ključnim poslovnim procesima.”, izjavio je Dragan Mrkajić, direktor za Data i AI Fortenova grupe. Fortenova grupa DataLab centar izvrsnosti odgovoran je za sva rješenja vezana uz naprednu analitiku i umjetnu inteligenciju unutar grupe. Fortenova grupa DataLab je temelj strategije digitalne transformacije kompanije, a cilj je maksimizirati vrijednost iz podataka, poboljšati korisničko iskustvo i optimizirati poslovanje. Funkcionira kao svojevrsni start-up, podijeljen u nekoliko use-case/feature timova, koji okuplja stručnjake iz mStarta, Konzuma i Mercatora koji rade na rješavanju nekih od najizazovnijih problema maloprodajne industrije. DataLab tim zaslužan je za projekt optimizacije promocija koji ima za cilj stvoriti centralizirani alat koji pruža pravi kvantitativni utjecaj prethodnih promotivnih kampanja na rezultate. Rješenje se sastoji od dva modula u koja su, između ostalog, uključena tri machine learning modela, preko dvije godine podataka i preko 20 milijuna računa za preko 500 tisuća kupaca. Rješenje retail category managerima Konzuma i Mercatora omogućuje detaljan pregled uspješnosti prošlih promocija, kao i predviđanje budućih.
AI modeli u nabavi
Tim radi i na razvoju novog načina predviđanja potražnje za različitim kategorijama proizvoda (u prvoj fazi svježeg voća i povrća) kako bi pomogao voditeljima trgovina i analitičarima lanca opskrbe da poboljšaju dostupnost robe i smanje njen otpis. Rješenje za to je model strojnog učenja za predviđanje potražnje i alat za praćenje modela i naručivanja. Rezultati primjene u 65 dućana u Hrvatskoj pokazali 8 postotno povećanje profita u odnosu na dućane koji nisu koristili AI model. Početkom rujna krenulo je tehničko testiranje AI Modela za meso u Mercatoru Slovenija. U 2024. godini plan je da sve prodavaonice u Konzumu i Mercatoru koriste AI modele za naručivanje voća i povrća i mesa. Kao maloprodajni lider u Hrvatskoj Konzum je prvi trgovac koji je otvorio SMART prodavaonicu bez blagajni i skeniranja artikala. U prvoj SMART prodavaonici u jugoistočnoj Europi kupci mogu skenirati QR kod iz Konzumove mobilne aplikacije, uzeti s police željene artikle i jednostavno izaći van. Plaćanje kupljenih artikala automatski će se provesti putem računa debitne ili kreditne kartice koju je kupac unio u aplikaciju, a račun stiže u aplikaciju i na e-mail. Jednostavno, bez gužvi i zadržavanja, doslovno kao kupnja u prolazu, sustav putem aplikacije zapravo funkcionira kao “digitalni novčanik” i omogućuje kupcima svih generacija premium iskustvo kupnje. Tehnologija koja je korištena za ovaj koncept prodavaonice zasniva se na računalnom vidu za prepoznavanje, a prostor je pokriven sa 150 kamera zahvaljujući kojima mogu pratiti koje artikle je kupac uzeo s police i naplatiti samo one koje je iznio sa sobom iz prodavaonice. Cilj je bio pružiti kupcima bržu i jednostavniju kupnju.
MultiPlusCard e-račun
Kad je riječ o ostalim digitalnim rješenjima korisnici MultiPlusCarda mogu svoje račune iz Konzuma pronaći u aplikaciji MultiPlusCard. Na taj način kupci se napokon mogu pozdraviti s papirnatim računima jer u aplikaciji mogu odabrati opciju primanja samo e-računa, bez papirnatog, što skraćuje vrijeme na blagajni, pojednostavnjuje kupnju, a ujedno i doprinosi zaštiti okoliša. Dodatna pogodnost e-računa je da kupci u aplikaciji mogu jednostavno voditi evidenciju svih kupnji, a ako žele račune mogu preuzeti i pohraniti na svom mobilnom uređaju ili računalu. Svim korisnicima automatski je omogućena funkcionalnost e-računa, a kako bi iskoristili mogućnost da im se račun na prodajnom mjestu ne ispiše, potrebno je odabrati tu opciju u aplikaciji.
DataLab rješava maloprodajne izazove
Adrian Alajković, direktor za planiranje i upravljanje zalihama i lancem dobave Konzuma te Features team lead u DataLabu ističe kako su optimizacija asortimana i iskorištenosti prostora u prodavaonicama, dubinska analiza promotivnih akcija i njihovog učinka, smanjenje otpisa uz istovremeno povećanje dostupnosti i svježine robe u trgovinama, samo neki od poslovnih izazova na kojima se trenutno radi u Fortenova grupa DataLabu. “Tehnologija koju koristimo u DataLabu pomoći će nam da riješimo neke od najvećih izazova industrije”, kaže Adrian Alajković. Dragan Mrkajić, direktor Fortenova grupa DataLaba dodaje: “Drago mi je što smo u proteklih godinu dana kroz suradnju u našem kros-kompanijskom programu Fortenova grupa DataLab imali priliku pokazati potencijal naprednih AI tehnologija kao što su napredna analitika i strojno učenje. Fortenova grupa ima više od 30 terabajta visokokvalitetnih podataka, a to je nevjerojatna vrijednost koja nam daje mnoštvo prilika za kreiranje jedinstvenih rješenja za naše kompanije”, naglasio je Mrkajić. Dugoročni cilj Fortenova grupa DataLaba je roll-out rješenja u sve operativne kompanije u kojima to ima smisla te identifikacija i implementacija novih modela gdje bi rješenja temeljena na naprednoj analitici i strojnom učenju bila od velike koristi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....