E-SAVJETOVANJE

Cilj Hrvatske je razviti infrastrukturu za alternativna goriva u prometu

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture otvorilo je 2. rujna javno savjetovanje o Nacrtu prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva
Ilustracija
 Jim West/Zuma Press/Profimedia

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture otvorilo je 2. rujna javno savjetovanje o Nacrtu prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva, a zainteresirani mogu svoje primjedbe i komentare iznijeti do 2. listopada ove godine.

Navedeno je kako je pravni okvir za korištenje alternativnih goriva u prometu i razvoju infrastrukture za njih donesen Zakonom o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva („Narodne novine“, br. 120/2016).

“U skladu sa za sada raspoloživim tehnologijama te uzimajući u obzir europsko okruženje i pravni okvir Europske unije tj. Direktivu 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. godine o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva (SL L 307, 28.10.2014.) u Republici Hrvatskoj alternativna goriva koja se koriste u prometu obuhvaćaju: električnu energiju, vodik, biogoriva, prirodni plin i ukapljeni naftni plin (UNP). Osim UNP-a i korištenja biogoriva, u Republici Hrvatskoj za sada postoji izuzetno ograničeno korištenje ostalih alternativnih goriva u prometu, uz vrlo malo tržište za prijevozna sredstva koja ne koriste naftne derivate. Cilj Republike Hrvatske je razviti infrastrukturu za alternativna goriva kao preduvjet za korištenje alternativnih goriva u prometu kako bi se postigao razvoj održivog tržišta i prometnog sustava na temelju istih, koji bi rezultirali minimalnim negativnim učinkom po okoliš i društvo”, navedeno je u Nacrtu prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva.

Pojašnjeno je i kako će se tim propisom u nacionalno zakonodavstvo prenijeti odredbe Delegirane uredbe Komisije (EU) 2019/1745 оd 13. kolovoza 2019. o dopuni i izmjeni Direktive 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima, opskrbe vodikom za cestovni promet, opskrbe prirodnim plinom za cestovni i vodni promet te o stavljanju izvan snage Delegirane uredbe Komisije (EU) 2018/674.

Nacrtom se, navedeno je, osigurava primjena Provedbene uredbe komisije (EU) 2018/732 оd 17. svibnja 2018. o zajedničkoj metodologiji za usporedbu jediničnih cijena alternativnih goriva u skladu s Direktivom 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća, kao i obveza koje proizlaze iz Direktive 2010/40/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 7. srpnja 2010. o okviru za uvođenje inteligentnih prometnih sustava u cestovnom prometu i za veze s ostalim vrstama prijevoza, proritetne mjere „pružanje usluga prometnih informacija u cijeloj Europskoj uniji u realnom vremenu“ u DATEX II standardu”.

Također navedeno je kako se Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva dodatno uređuju, radi interoperabilnosti, područja vezana za mjesta za punjenje motornih vozila kategorije L, opskrbe električnom energijom s kopna za plovila na unutarnjim vodnim putovima i mjesta za opskrbu ukapljenim prirodnim plinom za vodni promet te novog razvoja događaja nastalog aktivnostima CEN-a i Cenelec-a u području normi za opskrbu prirodnim plinom i vodikom.

Delegirana uredba Komisije (EU) 2018/674 stavlja se izvan snage. Osigurava se uspostava registra punionica alternativnih goriva i informiranje korisnika. Postaje za opskrbu gorivom obavezne su prikazivati usporedbu jediničnih cijena alternativnih i konvencionalnih goriva, obrazloženo je.

“Treba napomenuti kako je također Nacionalnim okvirom politike za uspostavu infrastrukture za alternativna goriva i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu („Narodne novine“, broj 34/17, skraćeno NOP) predviđena obveza donošenja zakonskih i podzakonskih akata kojima će se urediti određivanje uvjeta priključka na elektroenergetski sustav za punionice, uvjete distribuiranja, naplate i jediničnu cijenu alternativnih energenata koji se koriste u prometu, te određivanje uvjeta punionica za UPP i SPP”, obrazloženo je u poglavlju o ocjeni stanja.

Stoga se, poručuju iz resornog ministarstva, pristupilo izradi nacrta izmjene i dopune Zakona kao i izradi nacrta provedbenih propisa čime će se provesti usklađivanje s EU regulativom, ispuniti navedena obveza iz NOP-a i ujedno stvoriti preduvjeti za daljnji razvoj infrastrukture za alternativna goriva.

Kad je Europski parlament u listopadu 2018. usvojio rezoluciju “Uvođenje infrastrukture za alternativna goriva u Europskoj uniji: vrijeme je za djelovanje!” između ostaloga navedeno je kako je promet jedini od glavnih sektora gospodarstva u Europskoj uniji u kojem su se od 1990. povećale emisije stakleničkih plinova.

Iz tog sektora dolazi 23 posto emisija CO2, a taj postotak i dalje raste, u cestovnom prometu upotrebljava se barem 75 posto ukupne energije koja se koristi u prometu i stvara gotovo 73 posto emisija stakleničkih plinova prometnog sektora, navedeno je tada.

Rečeno je kako se količina prometa konstantno povećava, što se povezuje s rastom kretanja i količina robe koje se prevoze u EU-u i porastom mobilnosti ljudi, te da će prema projekcijama za 2030. taj porast imati posljedice na klimatske promjene, kvalitetu zraka i potrošnju energije, kao i na infrastrukturu, kao i da će dekarbonizacija cestovnog prometa korištenjem održivih alternativnih goriva zahtijevati fleksibilan pristup, što znači da bi za različite segmente vozila mogla biti različita alternativna goriva.

Tada su zastupnici izrazili žaljeje zbog presporog napretka u pogledu uvođenja infrastrukture za alternativna goriva i premale dostupnosti vozila na alternativni pogon, budući da se u 2017. moglo kupiti samo 19 modela baterijskih električnih vozila i 25 modela hibridnih električnih vozila, a 417 modela vozila s motorom s unutarnjim sagorijevanjem, te su pozvali proizvođače da u tom pogledu pojačaju napore.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 19:57