Intervju

'Nema razloga da brodove gradimo drugdje, naša prva opcija je Brodosplit'

Wijnand van Gessel
 Božidar Vukičević / CROPIX

Oceanwide Expeditions nizozemska je tvrtka specijalizirana za ekspedicijska putovanja na Antarktiku i Arktik. Osnovana je 1993. godine i u vlasništvu obitelji Wijnanda van Gessela koji njome i upravlja. Oceanwide Expeditions ima vlastitu flotu brodova prilagođenih ledenim morima, promiče male, fleksibilne ture koje putnicima pružaju bliski kontakt s polarnim divljim životinjama, krajolicima i povijesnim znamenitostima.

Te se ture obično odvijaju u područjima dostupnim samo putem mora, s malo ili bez infrastrukture. Do lokacija se najbrže stiže brodom, nakon čega ekspedicijski vodiči vode male skupine putnika do krajnjih destinacija Zodiac Milpro RIB-ovima, krutim gumenim čamcima, omogućavajući tako sigurnu plovidbu i dulji boravak na kopnu. Povod razgovoru s Wijnandom van Gesselom, suvlasnikom obiteljske tvrtke Oceanwide Expeditions, partnerstvo je sa splitskom Brodosplitom, koje bi trebalo rezultirati gradnjom dvaju brodova za krstarenje polarnim područjima. Ukupna je vrijednost obaju oko 100 milijuna eura. Wijnand van Gessel je u razgovoru za Jutarnji list najavio i moguću gradnju još brodova u Brodosplitu. Ovom prilikom razgovarali smo i o problemima te oporavku segmenta ekspedicijskih putovanja

Kako posluje vaša tvrtka Oceanwide Expeditions?

- Kao jedni od prvih u ovom poslu, usuđujem se reći da kreiramo ekspedicijska putovanja brodovima posebno prilagođenim za hladne i polarne uvjete Arktika i Antarktike. Našim putnicima nudimo ekspedicije i na kopnu, naravno, uz iskusne vodiče.

Koliko imate radnika i kakav profil radbe snage zapošljavate?

- U uredu trenutno radi 25 ljudi. Na našim brodovima, bez Janssoniusa, trenutno radi 180 ljudi. Nama su potrebni ljudi sa strašću i sposobnošću da pruže našim putnicima najbolji mogući doživljaj na putovanjima.

Kada ste prvi put čuli za Brodosplit? Kako su tekli pregovori o gradnji prvog polarnog kruzera?

- Za Brodosplit smo čuli u listopadu 2015. Potpisali smo pismo namjere 31. prosinca te godine, a nakon pregovora tijekom kojih su dogovorene detaljne specifikacije, ugovor o gradnji novog broda potpisali smo 15. listopada 2016. godine.

Koliko ste zadovoljni radom i kvalitetom polarnog kruzera Hondius u prvoj godini eksploatacije?

- Jako smo zadovoljni kvalitetom broda, koji fuknciora u skladu s našim visokim očekivanjima. Najvažnije je da su naši putnici zadovoljni Hondiusom.

Jeste li zadovoljni kako napreduju radovi na drugom polarnom kruzeru, Janssoniusu, koji se u Brodosplitu gradi za vašu tvrtku?

- Gradnja Janssoniusa odvija se prema planu. Njegova bi gradnja trebala biti i jednostavnija jer se radi o Hondiusovu sestrinskiom brodu.

Zašto ste se odlučili i Janssonius graditi u Brodosplitu?

- Prvi ugovoreni brod, Hondius, kvalitetno je sagrađen unutar zadanog budžeta i isporučen na vrijeme, u rokovima. Ako je brodogradilište u stanju tako nastaviti, a Brodosplit to jest, ne vidim zašto bismo išli drugdje. Jednako tako, sva poslovna suradnja i komunikacija ljudi iz Brodosplita i naših predstavnika bila je i ostala jako dobra.

Možete li opisati brodove koje gradite u Brodosplitu ?

- Hondius je gotov i već plovi. Riječ je o kruzeru za krstaterenje polarnim morima, koji je dugačak 107,6, a širok 17,6 metara te postiže brzinu od 15 čvorova, što mu osiguravaju dva glavna motora ukupne snage 4260 kW. Može ugostiti 196 putnika smještenih u 85 kabina, za koje se brine 70 članova posade. Brod za krstarenja polarnim područjima prvi je takav na svijetu sagrađen u klasi LR PC6 te ispunjava posljednje zahtjeve Lloydova Registra za plovila Polar Class 6. Janssonius je brod blizanaca Hondius. Napravljene su neke sitne preinake u odnosu na Hondius, ali se može reći da u je gotovo identičan.

Koliko su u ovoj krizi pala ekspedicijska putovanja i kada očekujete oporavak?

- Pad putovanja je drastičan. Ne očekujemo značajniji nastavak putovanja prije siječnja 2021. godine.

Dijelite li sudbinu vaših kolega koji se bave kružnim putovanjima ili je vaša tržišna niša prošla bolje?

- Vjerujem da, ako ljudi mogu i žele ponovno putovati, onda smo mi u prednosti. Naši manji brodovi na polarnim destinacijama koje nudimo u boljoj su poziciji nego veći brodovi. Prije početka krize izazvane pandemijom Covida-19 ekspedicijska su krstarenja bila najbrže rastući segment poslovanja kada su krstarenja u pitanju.

Kakvu perspektivu vidite u tom segmentu turizma?

- Još je prisutna strast putnika da istražuju polarna područja. Možda će trebati malo vremena, ali siguran sam da ćemo opet dosegnuti brojke koje smo imali prije izbijanja pandemije Covida-19. Za općenito poslovanje krstarenja oporavak vidimo tek u 2021. godini. Stariji će brodovi nestati, a oni koji će ploviti neće biti dokraja popunjeni putnicima.

Koje posebnosti vi nudite gostima vaših brodova?

- Ono što je posebno na našim putovanjima jest da putnicima pružamo dubinsko i detaljno iskustvo na polarnom kontinentu s brojnim odlascima na obalu, gdje svi putnici mogu uživati u pejzažima i divljem životu koji ih okružuje.

Planirate li graditi još brodova i gdje?

- Namjeravamo. Ako suradnju možemo nastaviti kao s Hondiusom i Janssoniusom, Brodosplit će nam biti prva opcija.

Očekujete li pomoć vlade Kraljevine Nizozemske vašoj tvrtki za ublažavanje posljedica krize izazvane pandemijom Covida-19?

- Kao i većina tvrtki pogođenih krizom u državama EU, i mi trenutno dobivamo pomoć od nizozemske vlade.

U čemu je prednost orijentacije vaše tvrtke na male i fleksibilne ture?

- Kao jedni od prvih kada su u pitanju polarne ekspedicije, očekujemo da ćemo nastaviti voditi profitabilno poslovanje i za naše poduzeće i za naše partnere, ključne igrače na tržištu.

Možete li opisati vašu flotu i otkriti koliko su vaši brodovi prosječno stari?

- Započeli smo s tri jedrenjaka Rembrandt van Rijn u nizozemskom Spitsbergenu, koji su korišteni u svrhu ekspedicijskih krstarenja. Od 1996. godine nadalje proširili smo poslovanje na Antartiku s još četri ruska broda. Već 2010. godine kupili smo i kompletno preuredili brod The Plancius, a 2013. kupili smo i preuredili The Ortelius. Nakon toga je počela suradnja s Brodosplitom, koji nam je 2019. isporučio polarni brod Hondius. U rujnu 2021. godine naša tvtka Oceanwide Expeditions očekuje isporuku broda blizanca Janssoniusa. Jedrenjak Noorderlicht može primiti 22 putnika. Sagrađen je 1913., a restauriran 2011. godine. Jedrenjak Rembrandt van Rijn može primiti 32 putnika. Sagrađen je 1946. godine, a restauriran je 1993. te ponovno 2013. Motorni brod Plancius može prihvatiti 108 putnika, sagrađen je 1976. i kompletno je preuređen 2010. Motorni brod Hondius može primiti 170 putnika i sagrađen je 2019. Motorni brod Janssonius moći će primiti 170 putnika, a isporuku očekujemo 2021.

Opstat će oni koji grade ekološki prihvatljive brodove

Možete li malo komentirati perspektivu i budućnost europske brodogradnje?

- Vjerujem da se ostatak brodogradilišta mora specijalizirati gradeći sofisticiranije brodove te prije svega ekološki prihvatljivije brodove.

Zašto ste izabrali Brodosplit kao europsko brodogradilište za gradnju vaših brodova? Zašto ih ne gradite u nekom drugom brodogradilištu?

- Naša je filozofija da oformimo tim ljudi, s našim osobljem i zaposlenicima brodogradiliša, te tako sagradimo najbolji mogući brod. Tako smo gradili i Hondius te sam uvjeren da ćemo istu praksu nastaviti i s Janssoniusom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 22:55