Intervju sa šefom Ubera

Tremac: 'Prije nekoliko godina rijetko tko se vozio taksijem, a danas njime idu do dućana'

U početku su uspjehom smatrali 300 ostvarenih vožnji tjedno, a danas toliko naprave u nekoliko minuta
Davor Tremac, generalni direktor Ubera za jugoistočnu Europu
 Boris Kovacev / CROPIX

- Uber Hrvatska smo, praktički, lansirali iz fotelje u jednom zagrebačkom hotelu, s tek trojicom zaposlenika. Prve smo vozače doslovno tražili po cesti, a kada bismo počeli objašnjavati kako funkcionira aplikacija, nitko nije znao o čemu mi to pričamo - prisjetio se Davor Tremac, generalni direktor Ubera za jugoistočnu Europu, kako su izgledali počeci Ubera u Hrvatskoj, tamo 2015. Tada su, kaže, velikim uspjehom smatrali 200 ili 300 ostvarenih vožnji tjedno, a danas toliko naprave u nekoliko minuta.

Tri su godine prošle otkako je Uber, tehnološka aplikacija za prijevoz, došla na hrvatsko tržište. U tom vremenu utjecali su na živote Hrvata i barem donekle promijenili njihovu svijest o tome kako se kreću kroz grad, ustvrdit će Tremac, koji je u lansiranje Ubera Hrvatska uključen od početka. U novogodišnjem smo razgovoru sa šefom hrvatskog Ubera, između ostalog, pretresli kako se na njih odrazio novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, smeta li ih pojava konkurencije na domaćem taksi tržištu i koji su im planovi u 2019. godini. Priznao nam je Tremac i da, iako je šef, svoje vožnje Uberom plaća sam, a otkrio je i što smatra svojim najvećim uspjehom u protekloj godini.

Kada pogledate unazad, čini li vam se da se Uber danas udaljio od svoje izvorne ideje? Primjerice, da bi se postalo Uberov vozač, u početku je trebalo priložiti tek potvrdu o nekažnjavanju i skinuti aplikaciju na mobitel.

- Ono što je bila naša ideja od početka jest da korisnici na dodir ekrana mogu imati vožnju, a vozači posao. To se ni sada nije promijenilo. Ono što se promijenilo jest svijest ljudi o taksi prijevozu. Razmislite, tko se prije tri ili četiri godine vozio taksijem? Gotovo nitko, odnosno, vrlo mali broj ljudi, i to samo u iznimnim situacijama. Danas ljudi taksijem idu i do dućana. Broj korisnika, ali i broj ljudi koji žive u taksi industriji povećao se za nekoliko puta i to je, barem dijelom, naša zasluga.

Novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, koji je na snagu stupio u lipnju, donio je neke novitete. Sada automobil vozača Ubera ne smije biti stariji od 7 godina, mora biti propisno označen, a vozači moraju ishoditi dozvolu grada u kojem vrše ukrcaj putnika i položiti prometni ispit. Kako ste se prilagodili tim promjenama?

- Istina je da je protekla godina za nas bila prekretnica i uglavnom smo se bavili prilagodbom novom Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu. Vozači, odnosno tvrtke partneri, morali su ishoditi licencu na nacionalnoj razini, dozvole grada, morali su označiti svoja vozila, a mi smo im na tom putu pomogli. Čim je novi Zakon stupio na snagu, otvorili smo Centar za vozače na Zagrebačkom velesajmu i po jedan u Splitu i Dubrovniku te su tamo mogli dobiti sve informacije na jednom mjestu - otvoriti račun, nabaviti novi mobitel, posavjetovati se o tome kako ishoditi dozvole, otvoriti tvrtku ili unajmiti vozilo. Kako bismo stalno bili na raspolaganju vozačima, nedavno smo otvorili i novi Centar na Radničkoj cesti.

Ipak, dio ste vozača, koji se nisu prilagodili novoj regulativi, u prosincu morali isključili iz aplikacije?

- Od prvog dana smo govorili da vozači moraju biti usklađeni sa svim postojećim zakonima zemlje u kojoj Uber posluje. Vozači su imali šest mjeseci da se prilagode, a mi smo im na tom putu pomagali sa svim informacijama i pravnom pomoći. Da, oni koji to nisu napravili na vrijeme privremeno su izgubili pristup aplikaciji. No, od tada je veći broj njih ishodio potrebne dozvole i nastavio normalno raditi.

Znači li to i da sada ne bilježite veći pad broja vozača u odnosu na razdoblje prije novog Zakona?

- S obzirom na to da smo zbog odredbe o starosti vozila morali iz aplikacije isključiti čak 70 posto automobila koji su bili stariji od 7 godina, smatram da je naš najveći uspjeh u protekloj godini to što nismo izgubili vozače, nije pao broj vožnji, a ni prihodi vozača. Uber trenutno broji oko 4000 vozača, a približno ih je jednako bilo i prije nego što je Zakon stupio na snagu.

Za vas je nova regulativa, dakle, korak u dobrom smjeru?

- Dobro je to što se sada znaju pravila igre. U prošlom zakonu imali smo razliku između taksija i najma vozila s vozačem, ali to nije bilo jasno regulirano. Sada su svi taksisti jedna pravna kategorija i mogu birati hoće li voziti preko aplikacije ili taksimetra. Mislim da su i klasični taksisti sada uvidjeli da se svijet promijenio i da način dolaska do putnika nije samo čekanje na taksi stajalištu. Dosad su imali jedan način rada, sada imaju izbor i, dapače, pozivamo ih da se služe Uber aplikacijom. U suštini, nama je nebitno o kojoj se pravnoj kategoriji tu radi sve dok se ne ograničava poduzetništvo, a novi Zakon to ne čini.

Mnogi će vam priznati da ste upravo vi najzaslužniji za liberalizaciju domaćeg taksi tržišta, no sada svjedočimo dolasku nekih novih igrača, poput Taxifya. Jesu li vam se ti vaši napori obili o glavu?

- Mi se uvijek vodimo geslom što je dobro za korisnika dobro je i za nas. Konkurencija je dobra, konkurencija nas drži budnima. Nikad nismo bili zagovornici zatvaranja taksi tržišta. Ne bojimo se konkurencije i smatram da smo u prednosti, što zbog brenda, što zbog veličine, ali i sustava koji smo do sada izgradili.

Taxify, platforma za dijeljenje prijevoza, pokušava se nametnuti nižim cijenama, ali i privući vozače nudeći niže provizije i bonuse. To vas ne brine?

- Hrvatska nije prva zemlja u koju je Taxify ušao nakon Ubera. Poznate su nam njihove taktike i ne brine nas to. Ljudima je bitno da, kada naruče vožnju, automobil po njih dođe na vrijeme. Da ne čekaju 15 minuta, već dvije ili tri minute, koliko je prosjek čekanja Ubera u Zagrebu. Da unaprijed znaju točnu cijenu vožnje i da se, ako su slučajno u vozilu ostavili mobitel ili torbu, imaju kome javiti. Mi želimo biti najbolja opcija i za korisnike i za vozače.

Proteklu godinu za Uber obilježilo je i podizanje cijena. Vožnja po minuti sada je 1,20 kuna i dvostruko je skuplja u odnosu na staru tarifu. Što je u pozadini tog poskupljenja?

- Da, korigirali smo cijenu minute vožnje, ali smo zato spustili cijenu vožnje od i prema aerodromu. Ako ste primijetili, mi u zadnje tri godine neprestano prilagođavamo cijene, ponekad ih dižemo, a ponekad spuštamo. U fokusu nam je podizanje kvalitete. Podrazumijeva to i stranu korisnika i stranu vozača. Za korisnike to znači da se osjećaju sigurno i da imaju dostupnu vožnju u nekoliko minuta. Za vozače, pak, ako ulažu u nove automobile, ako porastu cijene goriva i sve ostalo što utječe na njihovo poslovanje, da se i njima moramo prilagoditi. Tek kada su obje strane zadovoljene, imamo uspješnu platformu.

Svake godine na obalu nam dolazi sve više turista na odmor. Kako je turistička sezona 2018. godine prošla za Uber?

- U odnosu na 2017. godinu zabilježili smo rast od 50 posto. Samo što se stranih turista tiče, Uber je u turističkoj sezoni 2018. naručilo više od 170 tisuća osoba, a domaćih i nekoliko puta više. Dodatno, ovog ljeta bili smo dostupni na cijeloj obali jer smo imali uspješno lansiranje u Istri. Istra je posve drugačija od Zagreba jer je veliki prostor s puno manjih gradova. Samim time i vožnje su na nešto duže relacije. Najčešće prema pulskom aerodromu ili iz Rovinja prema Poreču, Umagu. No, bilo je i slučajeva koje nismo očekivali, a to je da korisnici uzmu Uber na pola dana i kažu: ‘Vodi nas u razgledavanje’. Slobodno možemo reći da je Uber time postao dio turističke ponude Hrvatske.

Od iduće turističke sezone vozači Ubera iz, recimo, Zagreba, koji planiraju odraditi sezonu na moru, morat će tražiti dozvolu od grada ili općine u kojoj planiraju vršiti prijevoz. To propisuje novi Zakon. Očekujete li tu neke poteškoće?

- Zanimat će vas podatak da, iako dio Zagrepčana odlazi na more voziti za vrijeme turističke sezone, puno više vozača dolazi s mora u Zagreb voziti preko zime. Sezona ipak traje nekoliko mjeseci, a u Zagrebu potražnje ima cijele godine. Tako da ne očekujemo nikakve poteškoće s novom procedurom. Mi ćemo biti u kontaktu s lokalnim zajednicama i, ako će biti potrebno, najaviti pojačanu potražnju za dozvolama u ljetnim mjesecima. Po zakonu grad ili općina mora tu dozvolu vozaču omogućiti u roku od 15 dana od predaje zahtjeva. Prema dosadašnjim iskustvima sve su dozvole dosad izdane u propisanom roku.

Ova turistička sezona bila je i druga godina usluge UberBOAT-a. Po čemu je specifičan hrvatski UberBOAT?

- UberBOAT je zapravo svoju svjetsku premijeru imao upravo u Hrvatskoj prije dvije godine i zasad je dostupan tijekom ljeta u splitskom, dubrovačkom i šibenskom akvatoriju. Iako je bio dostupan za, primjerice, prelazak preko Bospora nekoliko tjedana u godini ili u Francuskoj za vrijeme filmskog festivala u Cannesu, nigdje u svijetu UberBOAT nije dostupan kao cjelosezonska usluga, što je kod nas slučaj. Razlog tome je 1200 naših otoka koji stvaraju potrebu za dodatnim oblicima prijevoza morem. Budući da je 82 posto korisnika u Hrvatskoj preporučilo tu uslugu, sada gledamo kako taj isti model prenijeti i na druge države. Sve je to dio naše strategije multimodalnosti. Ne ulažemo samo u automobile, već i u druge vrste transporta.

Uklapa li se ta strategija multimodalnosti i u neke Uberove planove za 2019. godinu?

- Cijelo vrijeme radimo na novim proizvodima i u novoj ćemo godini, kao i do sada, biti usmjereni na razvoj proizvoda i podizanje kvalitete. Nedavno smo počeli testirati tzv. high capacity vozila. U takvoj usluzi korisnik ne kupuje cijelu vožnju, već samo jedno sjedalo. Taj se model trenutno testira u Kairu i SAD-u, a mi gledamo kako bismo ga uklopili u naše okvire, poštujući novi Zakon o prijevozu. Moglo bi to biti izrazito korisno u našoj turističkoj ponudi. Recimo, ljudi koji žele doći u Split na festival, ali zbog gužve tamo ne mogu sletjeti avionom, mogu sletjeti u Zagreb i minibusom se odvesti do Splita.

Smatrate li da neke futurističke ideje, poput letećeg Ubera, kompaniju na globalnom planu stoje profitabilnosti? Prema svakom godišnjem izvješću do sada Uber je bilježio gubitke u poslovanju.

- Uber, kao malo koja privatna kompanija, publicira svoje financijske podatke, kao da smo na burzi, a to još nismo. Iako u većini zemalja u kojima poslujemo imamo jako dobre rezultate i još uvijek jako brzo rastemo, kao globalna kompanija Uber jest u gubicima. Međutim, to je naš izbor jer još uvijek puno ulažemo u nove proizvode i regije. Ulažemo u električne bicikle, električne romobile, Uber Freight, autonomna vozila, Uber Air. Sve su to investicije za koje vjerujemo da će se dugoročno isplatiti, a naši ih ulagači podržavaju.

Uskoro bi mogli izaći i na burzu, Uber je najavio IPO. Kakav će to utjecaj imati na Uber Hrvatsku?

- Najvažnije je da to neće imati nikakav utjecaj na korisnike u Hrvatskoj. IPO je proces koji se događa centralno. To nije cilj, već samo jedan korak na putovanju kojim kompanija prolazi. Mene osobno niti zabrinjava, niti veseli.

Planovi kompanije za ovu godinu

Koji su planovi Ubera za 2019. godinu u Hrvatskoj?

- Budući da smo u protekloj godini bili zauzeti prilagodbama zakonskoj regulativi, u idućoj razmatramo širenje na istočni dio Hrvatske i veće otoke. Već smo prisutni na Krku i Pagu, ali prema aplikaciji vidimo da dosta potražnje ima i na Hvaru, Braču, Visu, Cresu, Korčuli itd. Također, razmatramo ulazak u Osijek. Zašto vozači u Osijeku ne bi cijele godine vozili taksi? Neki, koji ljeti rade na moru, tada bi preko zime mogli raditi u Osijeku, pa zašto ne i cijele godine u Osijeku. Smatram da Slavonija ima puno neiskorištenog turističkog potencijala koji će se uskoro početi koristiti, stoga se želimo pravovremeno priključiti i tim trendovima. Također, u novoj godini čeka nas i porezna reforma. U svjetlu toga želimo vozačima pomoći da se osamostale i postanu svoji šefovi.

Može li to značiti i daljnje poskupljenje Uberovih usluga u budućnosti?

Ne mora biti, može značiti i pojeftinjenje.

Kako na tom putu pretvaranja vozača u samostalne poduzetnike planirate pomoći?

- Želimo da vozačima njihov posao bude što profitabilniji i da iskorištavaju sve benefite poduzetništva u Hrvatskoj. To znači da ćemo pomoći vozačima da imaju najbolje cijene na tržištu za mobitele, bankovne usluge, pravnu pomoć, računovodstvene i administrativne usluge, najam vozila, osiguranje. Već smo ranije objavili da samostalni poduzetnici i obrtnici vozači imaju posebne pogodnosti u Uberu, u vidu posebne police osiguranja. Na primjer, pokriće neplaniranih troškova liječenja u iznosu do 7500 eura, bolovanja ili neke druge nemogućnosti rada, isplatu 1000 eura za rođenje djeteta itd. Profitabilniji posao znači zadovoljnijeg vozača, a samim time i bolje iskustvo Ubera za sve korisnike.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 04:01