Business Outlook 2020.

Konditorski div sazdan na umijeću starih majstora

Proizvodnja čokolada, bombona i keksa u krašu vuče korijene još iz davne 1911. godine
Zgrada Kraša u Zagrebu
 Darko Tomas / CROPIX

Kraš, vodeći hrvatski proizvođač konditorskih proizvoda, tu je laskavu titulu dobio zahvaljujući širokom asortimanu kvalitetnih čokolada, keksa i bombona čiju je proizvodnju razvijao gotovo stotinu godina.

Kraš je, zapravo, nastao kao Union davne 1911., a svoje je proizvode mijenjao i razvijao u skladu sa svjetskim događajima i trendovima. Današnje ime kompanije nastalo je 1950., kada su se Union, Bizjak i ostali manji proizvođači ujedinili pod zajedničkim imenom antifašističkog borca i sindikalista Josipa Kraša. No, proizvodnja Kraševih čokolada i deserata počela je još u dvadesetim godinama prošlog stoljeća, a oni su do danas ostali najznačajniji dio i ponos proizvodnje kompanije. Već je tada, primjerice, postojao proizvod od nugata iz kojeg se kasnije razvila popularna Bajadera.

U ta davna vremena, ispričali su nam u Krašu, čokolada se izrađivala iz nekoliko vrsta kakaova zrna, a same recepture bile su strogo čuvana tajna. Stari majstori konditori vrlo su brzo razvili cijelu paletu čokolada, koja je, uz Kraševu mliječnu i čokoladu s lješnjacima, obuhvaćala punjene i krem čokolade različitih aroma. Taj je asortiman čokolada danas poznat kao Dorina, a ona, naglašavaju u Krašu, na najbolji način objedinjuje tradiciju proizvodnje usklađenu sa zahtjevima potrošača. Stoga ne čudi što je Dorina jedan od rijetkih hrvatskih brendova koji je, kako tvrde u Krašu, uspio dosegnuti tako visoku razinu prepoznatljivosti diljem Hrvatske.

Osim čokolade, uz Kraševu povijest i početak proizvodnje ove konditorske kompanije vezana je i izrada deserata i proizvoda od nugata, među kojima se posebno ističu Bajadera i Griotte. Griotte se izvorno izrađivale s pravim konjakom, višnjom i fondanom izlivenim u čokoladnu čahuru, a danas sadrže mediteransku višnju te su, kako su nam rekli u Krašu, omiljeni proizvod njihovih brojnih potrošača.

Bajadera je svojevrsna kraljica među desertima, a njezin kremast okus i topivost, kako doznajemo, rezultat su originalne i zaštićene Kraševe recepture, kao i posebnog načina izrade te visokokvalitetnih sastojaka strogo kontroliranog podrijetla. Ta je jedinstvena pralina od badema, lješnjaka i kakaa nakon više od 60 godina svoje bogate povijesti zadržala izvorni okus i recepturu s početka prošlog stoljeća, a zbog svoje je originalnosti 1997. postala prvi proizvod s oznakom "Izvorno hrvatsko". Bajadera je tijekom svih tih godina, unatoč manjim promjenama u dizajnu, zadržala vizualni identitet koji prepoznaju razne generacije potrošača. Kako bi se prilagodila raznim prigodama potrošnje, danas je dostupna u različitim pakiranjima. Tako se, primjerice, može kupiti i pojedinačno, na komad, u Kraševim prodavaonicama, ali i u ekskluzivnim poklon-pakiranjima.

Marko Todorov / Hanza Media
Pogon Kraša

Kraš je svoju ponudu prilagodio i onim najmlađima te je pedesetih godina započeo s proizvodnjom jednog od najstarijih proizvoda iz dječjeg asortimana. Čokolada Životinjsko carstvo još je tada pružala djeci diljem Lijepe naše prva saznanja o svijetu životinja, a njih su stekla ispunjavajući istoimeni album sa sličicama koje su dobili zapakirane u čokoladice. Interes djece za Životinjskim carstvom ni danas nije ništa manji. Dapače, prešao je granice Hrvatske i proširio se na brojne svjetske zemlje.

Uz čokolade, Kraš je, kako ističu, na najboljoj tradiciji majstorske proizvodnje razvio i bogat asortiman svojih keksa i čajnih peciva. Za prve su se mješavine keksa, ispričali su nam, izrađivala čak 82 artikla, a u toj kategoriji proizvoda najveće hrvatske konditorske kompanije poseban status zauzima Domaćica, koja je, zapravo, jedan od zaštitnih znakova i nositelja Kraševa imidža. Uzimajući u obzir da je na tržištu prisutna već 60 godina, a unatoč tome uspjela je ostati u trendu, njezin status u kompaniji ne iznenađuje. To joj je, pojašnjavaju u Krašu, pošlo za rukom zbog široke palete svojih okusa. Uz klasičnu Domaćicu original, naime, Kraš je od 2010. uvodio različite okuse koji su u kratkom vremenu postali hit, a riječ je o Domaćici s bijelom čokoladom i cimetom, onoj s integralnim keksom, Domaćici s tamnom čokoladom, Domaćici s Dorininom mliječnom čokoladom, kao i onoj s malinom i kokosom. Uz to, kako bi se prilagodio trendovima na tržištu, Kraš je ovog ljeta u ponudu uveo i Domaćicu benefit sa 30 posto manje šećera i dodanim inulinom, zobenim pahuljicama, cjelovitim pšeničnim brašnom te čak pet vrsta voća.

Ipak, osim tim svjetski poznatim brendom, kompanija se proslavila i Napolitankama, koje su kao kombinacija prhkih vafl-listova i raznovrsnih krema postale sinonim za cijelu kategoriju proizvoda.

No, posebno mjesto u toj bogatoj Kraševoj ponudi, povjerila nam je kompanija, zauzeli su bomboni, među kojima se ističe nekoliko brendova. Ki-Ki bomboni svoj su slogan "Bilo kuda Ki-Ki svuda" dobili još davne 1935. godine, kada je karamelu Bronhi pratila krilatica "Kašalj manji ili veći Bronhi uspješno liječi". U to su se vrijeme počeli proizvoditi i bomboni 505 s crtom, za što je Kraš nabavio specijalne strojeve koji su mogli izrađivati bombone s tamnom crtom, pohvalili su nam se u kompaniji. Prema promidžbenom sloganu, samo proizvod s crtom bio je garancija originalne europske kvalitete.

Svaki od tih brendova Kraš je razvio u skladu sa svjetskim trendovima konditorske proizvodnje. Na isti način kompanija, kako tvrde, i danas razvija svoje proizvode, pa ih nudi s dodacima vitamina i minerala, obogaćene prirodnim aromama te u inačicama bez šećera, vodeći pritom računa o svojoj dugogodišnjoj tradiciji proizvodnje temeljene na vrhunskoj kvaliteti svakog proizvoda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 00:06