Prvi od dvanaest niskopodnih tramvaja koje će Končar - električna vozila isporučiti latvijskom naručitelju iz grada Liepaje testira se ovih dana u Zagrebu.
Iz Končara električnih vozila nisu nam bili u mogućnosti najaviti kada će točno tramvaj biti prevezen u Liepaju zbog pravila Zagrebačke burze na kojoj tvrtka kotira, ali je jasno da se taj trenutak približio nakon spomenutog testiranja.
- U naredna dva tjedna na prugama Zagreba radit će se sveobuhvatna ispitivanja tramvaja, a isporuka u Liepāju planirana je do kraja godine – priopćeno je iz Končara.
Iz naručitelja Liepaje Tramvajsa u nekoliko su navrata u latvijskim medijima izrazili očekivanje da će im prvi Končarov niskopodni tramvaj biti isporučen tijekom studenoga ove godine a daljnjih pet u proljeće iduće godine, ali uz ograde da bi situacija s koronavirusom mogla odgoditi isporuku. Najavili su i kako će njihovi stručnjaci ići na testiranja Končarevih vozila namijenjenih Liepaji.
U Končaru kažu kako bi do svibnja iduće godine u Liepaju trebali isporučiti šest tramvaja, uključujući spomenutoga koji se sada testira, a daljnjih šest vozila trebalo bi biti isporučeno u razdoblju od listopada ove do travnja iduće godine.
Prvi ugovor između Končar električnih vozila i naručitelja Liepaja Tramvajsa o isporuci tramvaja vrijedan osam milijuna i 830 tisuća eura potpisan je u studenome 2018.. Tom prilikom Liepaja Tramvajs i Končar ugovorili su isporuku prvog tramvaja u roku dvije godine od potpisivanja ugovora o isporuci, a ostalih pet u daljnjih 12 mjeseci.
Končar je ovaj posao izborio na javnom natječaju i prema propozicijama Europske unije iz čijih je fondova Liepaja povukla novac za nabavu novih gradskih tramvaja. Prilikom potpisivanja prvog ugovora istaknuto je, među ostalim, da su Končarova vozila u cijelosti niskopodna, bez osovina, klimatizirana, opremljena videonadzorom i sustavom izvješćivanja putnika te prilagođena osobama s poteškoćama u kretanju.
- Tramvaji su opremljeni i modernim upravljivim hidropneumatskim sustavom ogibljenja, što omogućava podešavanje visine poda i udobnu vožnju – napominje se u priopćenju Končara povodom testiranja prvog tramvaja namijenjenog Liepaji.
Već su prilikom potpisivanja prvog ugovora Latvijci izrazili interes za još osam Končarovih tramvaja uz napomenu kako dodatna narudžba ovisi o povlačenju novca iz fondova Europske unije. Nova narudžba je i uslijedila u kolovozu ove godine kada su Liepaja Tramvajs i Končar dogovorili isporuku još šest niskopodnih tramvaja kroz novi ugovor također vrijedan 8,8 milijuna eura.
Direktor Liepaja Tramvajsa Aigar Puks izrazio je prilikom potpisivanja drugog ugovora s Končarom očekivanje da će Liepaja naručiti još dva niskopodna tramvaja kada se za to osigura novac iz fondova Europske unije. Prema riječima Puksa, dinamika uvođenja Končarovih tramvaja u promet ovisi i o uređivanje tramvajskih trasa i stajališta u Liepaji, kao i radionica za prijam novih tramvaja. U obnovu tračnica i opreme radionice Liepaja Tramvajs će uložiti 240 tisuća eura, a gradska uprava u prilagodbe stajališta Končarevim niskopodnim tramvajima oko 200 tisuća eura.
U odnosu na Končarove niskopodne tramvaje modela TMK 2200 koje vidimo na zagrebačkim tračnicama, vozila za Liepaju razlikuju se po boji te su za latvijskog naručitelja vozila dizajnirana u bojama njihove nacionalne zastave.
Končar je Zagrebačkom električnom tramvaju kroz dva ugovora ukupne vrijednosti 252 milijuna eura isporučio 142 niskopodna tramvaja, od kojih je prvi počeo prometovati u travnju 2005., a posljednja isporuka iz dogovorene kvote dogodila se u lipnju 2010.. Niskopodni tramvaji su postali jedan od simbola suvremenog Zagreba i svojim dizajnom, komforom i funkcionalnošću izazvali nepodijeljeno oduševljenje Zagrepčana i gostiju grada.
Iako je početni interes za narudžbu Končarovog modela TMK 2200 iskazivan u Rumunjskoj, Bugarskoj, Poljskoj, Njemačkoj, Austriji i Srbiji, a probne vožnje tramvaj je imao u Helsinkiju i Sofiji, latvijska Liepaja će ući u povijest kao drugi grad u kojem će prometovati Končarovi niskopodni tramvaji. Iz fondova EU Latvijci su osigurali potpore za projekte obnove voznog parka i tramvajske infrastrukture i u glavnom gradu Rigi te Daugavpilsu.