Prekipjelo im

Gotovo 50.000 radnika automobilskog diva štrajka diljem SAD-a: 'Borimo se za dio zarade'

Diljem čak devet saveznih država na noge se diglo oko 48.000 radnika iz čak 31 tvornice i 21 ostalih prostora General Motorsa
Uplakane radnice GM-a u Oshawi, Kanada
 Carlos Osorio / REUTERS

Diljem čak devet saveznih država na noge se diglo oko 48.000 radnika iz čak 31 tvornice i 21 ostalih prostora General Motorsa kako bi prosvjedovalo zbog radnih uvjeta u tom automobilskom divu. Riječ je o, kako piše CNN, prvom štrajku u američkoj automobilskoj industriji u proteklih 12 godina te najvećem štrajku u bilo kojoj kompaniji u SAD-u od 2007., kada su također svoj rad obustavili radnici GM-a.

Štrajk su u nedjelju u ponoć po američkom vremenu započeli članovi sindikata United Auto Workers (UAW) zbog, kako su rekli, “profita koji GM stavlja prije svojih radnika koji su pomogli u oporavku kompanije nakon što se našla u bankrotu”. Stoga zahtijevaju veće satnice, jednokratne isplate te bolji plan podjele profita u kompaniji. Uz to, traže i ograničenje korištenja privremenih radnika te jasnije smjernice za njihovo napredovanje do stalnog zaposlenja.

- Odmah na početku pregovora bili smo veoma jasni i rekli što hoćemo i što nećemo prihvatiti. Borimo se za poštene plaće. Borimo se za pristupačno i kvalitetno zdravstveno osiguranje. Borimo se za naš dio zarade. Borimo se za siguran posao - kazao je Terry Dittes, potpredsjednik sindikata UAW.

General Motors assembly workers picket outside the General Motors Powertrain Flint Engine plant during the United Auto Workers (UAW) national strike in Flint, Michigan, U.S. September 16, 2019.   REUTERS/Rebecca Cook
Rebecca Cook / REUTERS
Štrajk u General Motorsu

Budući da ga, prema izračunu Dana Levyja, analitičara Credit Suissea, svaki dan štrajka košta oko 50 milijuna dolara, GM je brže bolje ponudio veće plaće, kao i podjelu profita te investicije koje bi stvorile nove radna mjesta. Preciznije, iz kompanije su rekli kako su ponudili investiciju od sedam milijardi dolara u osam američkih tvornica i više od 5.400 novih radnih mjesta, no kako su se požalili u sindikatu, ključni zahtjevi ostali su zanemareni. Oni se, naime, odnose na zdravstveno osiguranje, korištenje privremenih radnika i period potreban za napredovanje i rast plaće. Prema objavama sindikata, trenutno je potrebno osam godina kako bi radnik dobio veću plaću.

General Motors assembly workers picket outside the General Motors Powertrain Flint Engine plant during the United Auto Workers (UAW) national strike in Flint, Michigan, U.S., September 16, 2019.   REUTERS/Rebecca Cook
Rebecca Cook / REUTERS
Štrajk u General Motorsu

No, u General Motorsu smatraju da je njihova ponuda više nego velikodušna. U nju je uključen i razvoj novog električnog vozila u tvornici u Detroitu koju su planirali zatvoriti još početkom godine. Uz to, kompanija je ponudila ponovno otvaranje pogona u Lordstownu u Ohiu. To će biti, ako sindikat prihvati ponudu, prva tvornica baterija za električna vozila u SAD-u koju bi predstavljao isključivo sindikat, piše Fortune. Ipak, s radom se ne bi moglo početi odmah, nego unutar četiri godine.

General Motors assembly worker Willie Elzy Jr.  pickets outside the General Motors Powertrain Flint Engine plant during the United Auto Workers (UAW) national strike in Flint, Michigan, U.S. September 16, 2019.   REUTERS/Rebecca Cook
Rebecca Cook / REUTERS
Štrajk u General Motorsu

Ako UAW prihvati ponuđeno, radnici će dobiti bonus od 8.000 dolara po član sindikata te rast plaća tijekom svih četiri godina trajanja novog ugovora. Proizvođač automobila zadržao bi iznose plaćanja zdravstvenog po trenutnom ugovoru.

Svaki dogovor koji sindikat UAW postigne s General Motorsom postavit će pravilo i obrazac za daljnje pregovore s ostalim proizvođačima automobila u SAD-u te promjenu radnih uvjeta u tom sektoru, a još uvijek se ne zna koji je američki proizvođač automobila sljedeći na listi sindikata, Ford ili Fiat Chrysler.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 09:22