ASA Prevent najveća je proizvodna kompanija u BiH i među vodećima u Jugoistočnoj Europi. Globalni je proizvođač automobilskih dijelova i komponenti, namještaja, obuće, zaštitne opreme, konfekcije i brodova. Kompanija je u vlasništvu obitelji Hastor. U Hrvatskoj je vlasnik Salona grupe u sklopu koje proizvodi poznate jedrilice Salona. Kompanija je danas uvrštena u 100 vodećih proizvodnih kompanija u Središnjoj i Jugoistočnoj Europi. Osim u državama regije, posluje u Rumunjskoj, Mađarskoj, Austriji, Njemačkoj, Španjolskoj, Nizozemskoj, Maroku, SAD-u, Nigeriji... Almir Jazvin vodeći je menadžer u ASA Preventu, gdje radi posljednji 13 godina. Hercegovac je koji je akademsko obrazovanje stekao u SAD-u i Velikoj Britaniji, a poslovnu karijeru više od 20 godina gradi u BiH, Hrvatskoj, Njemačkoj i drugim europskim zemljama. Angažiran je od 2008. godine, otkad je započeo strelovit rast tvrtke. Taj rast je rezultirao otvaranjem gotovo 1000 novih radnih mjesta na godišnjoj razini u ovih nekoliko država.
Jazvin je kompaniji donio znanje u financijama koje je bilo nužno za održavanje kompanije u vremenima njezina vrlo visokog rasta i širenja. Tako da je Prevent dosegnuo 10.000 radnih mjesta u BiH, Hrvatskoj i Sloveniji, a ukupno 14.000 radnih mjesta širom svijeta.
Povod za razgovor s Almirom Jazvinom kupnja je zemljišnog kompleksa uz more u Kaštelima na koji će se preseliti Salona brodogradilište i na kojem će biti otvoreno više od 100 novih radnih mjesta i investirani deseci milijuna eura. Razgovarali smo u Splitu u ugostiteljskom objektu na Matejuški neposredno prije ukrcaja menadžmenta ASA Preventa i njihovih poslovnih partnera iz SAD-a na mini kruzer Ambassador, na kojem su očito usuglašavali planove s ciljevima u nadolazećem, kako kažu, jako uzbudljivom petogodišnjem razdoblju za njihovu kompaniju.
Koliko se promijenio način poslovanja ASA Prevent grupe?
- ASA Prevent grupa u posljednjih desetak godina znatno se diversificirala. Do kasnih 2000., poslovanjem smo u industrijskom dijelu bili vezani uglavnom za jednog klijenta, a proizvodili smo uglavnom autopresvlaku. Nakon implementacije vertikalne strategije, industrijski dio grupacije proširio je proizvodnju na sjedišta za vozila, kožu, tekstil i druge komponente, uključujući metal i plastiku. U posljednjih desetak godina, strategija poslovanja se proširila i na druge industrije, poput namještaja, mode i infrastrukture. U posljednjih desetak godina, grupacija je znatno diversificirala poslovanje u drugim industrijama, poput namještaja, mode i infrastrukture. Danas ima više od 300 aktivnih i različitih kupaca mjesečno.
Osim preseljenja, što za Salona grupu znači kupnja zemljišnog kompleksa u Kaštelima?
- Salona je vodeći brand u segmentu premium jedrilica ili performance cruisera. Podsjetio bih da je Salona 2008. godine proglašena svjetskim brodom godine u Europi i SAD-u, što je dotad bio nezamisliv pothvat. Novi dom Salone dokaz je posvećenosti ASA Prevent grupe tradicionalnim industrijama. U Hrvatskoj je to brodogradnja. Salonu pozicioniramo kao pionira u jedrilicama na električni pogon, a usput želimo i nadalje jačati njezin brend i proširiti lepezu usluga i proizvoda. U planu su nam nove usluge, uključujući planove servisa, suhog veza, ali započeti i proizvodnju katamarana.
Koliko je velik taj zemljišni kompleks?
- Riječ je o zemljišnom kompleksu površine 33.000 četvornih metara u Kaštelima, na kojem razvijamo jedan veliki projekt koji će nuditi raznolik sadržaj. Dio ponude će biti namijenjen za treće osobe, dio je vezan uz proizvodnju jedrilica i brodova, odnosno, brodogradnju i usluge vezane uz brodogradnju. Bit će tu izvjesno i drugih komercijalnih prostora za nove poslovne partnere. U Kaštelima planiramo sagraditi do 12.000 metara četvornih zatvorenih objekata. Razgovarali smo s čelnicima Grada Kaštela i Splitsko-dalmatinske županije i naišli smo na bezrezervnu podršku u segmentima njihove pojedinačne odgovornosti, na čemu i ovom prilikom želimo zahvaliti.
Znači li to i povećanje kapaciteta samog brodogradilišta u smislu veće proizvodnje jedrilica?
- Svakako. Salona na godišnjoj razini proizvodi 15 do 20 jedrilica. Otvaramo nova tržišta od Japana do Norveške, vraćamo se na stara tržišta poput Italije, SAD nam predstavlja važnu platformu za daljnje širenje... Hrvatska je broj jedan tržište u svijetu što se tiče čartera, želimo iskoristiti tu tržišnu poziciju i razviti entry model Salone namijenjen čarter-tržištu i to već od 2023. godine. Osim toga, razvijat ćemo Salonu kao premium brend u novom segmentu ekološki osviještenih plovila. Strateški nam je cilj ući u segment katamarana. Strateški cilj ulaska u segment proizvodnje katamarana namjeravamo ostvariti do 2025. godine. Dotad Salona ima cilj postati i karbon neutralan brend. Lokacija u Kaštelima nam sve to omogućava, tako da smo prvi put u situaciji da možemo razmišljati o mnogo široj ponudi.
Kakve planove imate oko dodatnog zapošljavanja?
- U prvoj fazi sigurno će raditi između 80 i 100 radnika, a očekujemo da će taj broj narasti i do 200, ali je preuranjeno govoriti o takvoj brojki. Prva faza trebala bi biti dovršena do drugog kvartala 2022. godine, a konačan oblik i sadržaj do 2025. godine.
Koliko je vrijedna ta investicija?
- Mi prvo napravimo pa pokažemo to. Pričekajte konačne planove pa ćemo tada znati vrijednost investicije.
A postojeći pogon?
- Postojeći pogon je u vlasništvu AD Plastika i tamo smo bili u najmu. Salonu kao brend osnovao je AD Plastik, tako da je nama povezanost s tako važnim industrijskim brendom, kao što je AD Plastik, dala vjetar u leđa. Jasno je da ćemo nastaviti surađivati s AD Plastikom, ali taj prostor nam nije omogućavao daljnji razvoj brenda Salona. Uskoro postajemo brodogradilište s direktnim pristupom moru. U Hrvatskoj ste bili u Elki. Zašto ste izišli? Partnerstvo s Elkom trajalo je godinu i pol dana. Imali smo opciju vratiti se u stanje prije transakcije. Kako se zbog trećih strana nisu stekli uvjeti da se transakcija provede do kraja, iskoristili smo pravo da iziđemo iz te transakcije. Elka je nedavno dobila novog strateškog partnera tako da njihovu kvalitetnom timu želimo uspjeh u daljnjem radu. Oni ga i zaslužuju.
Imate zanimljiv pristup za ovih nekoliko zemlja u regiji. Možete li nam reći kakav?
- Vodimo se tradicionalnim industrijama i lokacijama koje su vezane za takve industrije. Nema smisla primjerice proizvoditi automobile ili kožne proizvode tamo gdje nema te tradicije. Hrvatska ima tradiciju u nautici i brodogradnji pa je logično da se u toj industriji pozicioniramo. BiH ima tradiciju u drugim industrijskim granama pa tamo razvijamo takve industrije. Konkretno, industrije kože, tekstila, namještaja, mode, obrade metala... Srbija je zanimljiva po poljoprivrednoj proizvodnji, tako da u Srbiji dio grupacije razvija segment obrade žitarica i burzovnih roba. Istovremeno, snažno se pozicioniramo u suradnji s premium brendovima u svim industrijama. Dijelimo uspjeh Aston Martina, Jaguar Land Rovera, branda Alexander McQueen, Kering Grupe, Nordice te vodećih europskih i svjetskih brendova u namještaju. Ponosni smo na takva partnerstva. Salona kao jedan od naših premium brendova također može očekivati ulaganja. Vjerujemo da će zbog činjenice da je Hrvatska vodeća čarter i nautička destinacija, opravdati takva ulaganja.
U središte javnosti došli ste nakon što je Volkswagen zaustavio proizvodnu liniju. Možete li nam reći razloge i zašto je došlo do prekida poslovne suradnje i sudskog procesa između ASA Preventa i VW?
- Posljednje drugostupanjske presude u Njemačkoj jasno su zaključile da je VW prekršio zakon te da će ove presude nepovratno promijeniti način suradnje između dobavljača komponenti i OEM-ova u autoindustriji. Prakse pritiska na postojeće ugovore, prekidanje ugovora s dobavljačima prije kraja isteka ugovora ili materijalna promjena uvjeta suradnje više neće biti moguća bez kompenzacije.
Zašto je onda Volkswagen zaustavio proizvodnju?
- Zašto je VW zaustavio vlastite pogone trebate pitati VW. Kontrakcija prodaje u to vrijeme je odgovarala da VW zaustavi i ohladi proizvodne pogone, pravdajući taj potez nedostatkom komponente koja se posljednja ugrađuje u automobil. Dakle, riječ je o potpunoj diverziji. Činjenice su jednostavne. VW je dugovao znatan iznos novca jednoj tvrtki članici ASA Prevent grupe i oglušio se na pozive da to regulira. A zašto se VW oglušio na te pozive, bilo je neko vrijeme upitno. Međutim, nakon što su u javnost izišli interni dokumenti VW-a, dokazano je da je VW pokrenuo projekt P1 kojemu je bio cilj uništiti Prevent. Tako bi poslovnoj zajednici poslao poruku kako može završiti onaj tko se suprotstavi odlukama Volkswagena. Projekt P1 direktno su vodili članovi uprave Volkswagena. Epilog je pravnog karaktera.
Možete li reći u kojoj su trenutačno fazi ti sudski procesi?
- Da, sudski procesi se vode u nizu jurisdikcija, uključujući Njemačku, SAD, Nizozemsku i još u nekolicini drugih zemalja. Što se tiče Njemačke, drugostupanjski sudovi ne samo da su oborili prvostupanjske presude u korist WV-a, nego su isključili mogućnost njihove žalbe. Nakon tih presuda su uslijedili odvojeni procesi u smislu nadoknade štete koja je pretrpljena na tim tržištima. Sudski sporovi se vode u SAD-u i Nizozemskoj zbog direktne štete koja je pretrpljena na tim tržištima. To su sporovi koji se odnose na korištenje tržišne moći VW-a. U okviru njih, VW je utjecao na druge sudionike na tržištu da ne smiju poslovati s Preventom. Aktivno se vode procesi na sprečavanju preuzimanja kompanija od Preventa i procesi u kojima je WV naredio pojedinim kompanijama da Preventu ne smiju prodati dio svoje imovine ili dijelove kompanija. Takvo uvjetovanje nije, naravno, prihvatljivo u tržišnom gospodarstvu.
Gdje sve posluje Prevent grupa?
- Poslujemo na četiri kontinenta, od Južne Amerike, preko Europe, Azije do Afrike. Grupacija ima više od 10.000 zaposlenih. Prevent u industrijskom segmentu, po kojem smo prepoznati u svijetu, ide prema daljnjim ulaganjima u inovativne tehnologije u segmentu autoindustrije, mode, namještaja te sigurnosti djece u prijevozu. Široj javnosti nije poznato da je BiH jedna od vodećih zemalja u Europi po proizvodnji obuće. To je industrija, poput nautike u Hrvatskoj, u koju treba sistemski ulagati.
Idu li vam na ruku globalna kretanja, trgovinski ratovi...?
- Nestabilnost koja je prouzročena hladnim trgovinskim ratovima ide u prilog ovoj regiji. Naša prigoda je ulaganje u razvoj i proizvodnja za premium brendove. To mi radimo u segmentu auto i modne industrije te industrije namještaja.
Koje su prednosti ove regije?
- Prednosti ove regije su velike: blizina zapadnih tržišta, makroekonomska stabilnost, iznimna industrijska kultura, talent radne snage. Svjedoci smo da su cijene isporuke i prijevoza robe s Dalekog istoka znatno rasle. To ovoj regiji daje veliku prednost u smislu logistike, koja donedavno nije igrala važnu ulogu na globalnom tržištu. Naše zemlje su savršeno pozicionirane za tržišta Europe i SAD-a tako da moramo iskoristiti priliku koja nam se pruža. Prevent je u samo zadnjih 60 dana realizirao dvadesetak novih ugovora koji su za određene brendove zamijenili proizvode s Dalekog istoka. Zajedništvo i povezivanja u regiji u smislu zajedničkog gospodarskog nastupa u određenim industrijama može ostvariti iznimne rezultate. Potreban je snažniji zajednički i komplementaran nastup na tržištu. Veći stupanj dodane vrijednosti i leap u nove tehnologije, velika su prigoda za ovu regiju. Zar Rimac Automobili nisu savršen primjer sposobnosti i mogućnosti u široj regiji?
Velika ste kompanija kojoj je važno društveno odgovorno poslovanje.
- Da, društveno odgovorno poslovanje sastavni je dio našeg DNA. Fondacija Hastor samo u BiH stipendira 2500 učenika iz obitelji slabijeg socioekonomskog statusa. Nažalost, time nismo obuhvatili sve takve učenike i svake godine širimo broj stipendista. Fondacija Hastor stipendira učenike u gotovo svim općinama u BiH. Ponosni smo na ulogu koju imamo u životima stipendista i njihovih obitelji, ali se osjećamo privilegirani što omogućujemo i sve većem broju djece pristup školovanju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....