OMOGUĆUJE HDZ

‘Preko noći sve je stalo, ali spasili smo sve radnike. A sada stižu dobre vijesti iz Europe!‘

Njihove proizvode imaju luksuzni svjetski hoteli, a 2017. bili su među TOP 5 hrvatskih tvrtki. Njihovi pogoni opet rade. Evo kako
Stjepan Basar, suvlasnik tvrtke Aquaestil iz Ozlja
 Robert Fajt/Cropix

Zapošljavaju 450 radnika u pogonima u pet hrvatskih gradova, proizvode iz njihovih kataloga ima nekoliko milijuna kućanstava diljem svijeta, a njihovu kvalitetu su prepoznali i mnogi svjetski hotelski lanci, pa su tako opremili 200 kupaonica hotela Hilton u Kataru, najveći švedski hotel s 1500 soba u Goteborgu i mnoge druge. Prije tri godine u izboru svjetske konzultatske kuće EY ušli su u top pet poduzetnika u Hrvatskoj, odmah uz bok Mati Rimcu, koji je te 2017. osvojio prvo mjesto u tom prestižnom izboru.

Prošle su 22 godine otkad je ozaljski poduzetnik Stjepan Basar sa svojim dugoreškim poslovnim partnerom Borisom Ferkulom osobno spakirao prvu proizvedenu kadu i tako pokrenuo tvrtku Aquaestil, poduzeće za proizvodnju kupaonske opreme u karlovačkoj Poduzetničkoj zoni Logorište. Izazovi koji su im se našli na putu bili su brojni, niti jedan nije bio lagan. Velika svjetska ekonomska kriza otprije desetak godina zadala im je težak udarac, no pandemijsku uzrokovanu koronavirusom, kroz koju svi upravo prolazimo, Basar smatra čak i opasnijom.

Potezi kojima su odgovorili na nju morali su biti brzi, ali i promišljeni. Jedan od najznačajnijih za njihovu kompaniju bile su potpore za očuvanje radnih mjesta Vlade Republike Hrvatske. Zahvaljujući Vladinim potporama ovi su poduzetnici očuvali svih 450 radnih mjesta u svojem poduzeću i pogonima koji se nalaze u Dugoj Resi, Generalskom Stolu, Ozlju, Našicama i Karlovcu!

- Italija nam je funkcionirala super, a onda je preko noći sve stalo, isto se događalo i s drugim inozemnim tržištima. Nešto smo izveli u Rusiju, a onda se i tamo zakompliciralo. Igrom slučaja, zbog potresa u Zagrebu neplanirano se otvorilo domaće tržište. Kada smo podvukli crtu, u travnju se dogodio pad od 20 posto u odnosu na prošlu godinu, za nas je on bio 30-postotni s obzirom na planirani rast od 10 posto. Ako radimo 2 milijuna eura prometa mjesečno, a za plaće moramo svakog mjeseca osigurati 4 milijuna kuna, onda su to za nas značajna sredstva. Radili smo sa smanjenim kapacitetima, ali smo zadržali sve radnike. U tome su ključnu ulogu odigrale Vladine mjere, koje smo iskoristili direktno za očuvanje radnih mjesta, jer smo u nekim pogonima imali smanjenje i do 50 posto poslovnih aktivnosti – kaže Stjepan Basar i dodaje: 'Bez Vladinih mjera bili bismo prinuđeni otpustiti barem 20 posto ljudi, odnosno svakog petog radnika, a zahvaljujući njima nismo dijelili otkaze i ni u jednom trenutku nismo zatvarali pogone. Osim toga, zadržali smo i obrtni kapital, što nam je jednako značajno'.

Basar je jednostavan čovjek. Tako nas je i dočekao u sali za sastanke Aquaestila. Iz "staklene" sobe s pogledom na uspjeh vide se najmodernije masažne kade i tuš kabine te atraktivan kupaonski namještaj s kojim su postali zaštitni znak karlovačkog poduzetništva i značajan hrvatski izvoznik. Poslovnu karijeru počeo je graditi u Sloveniji. Iskustvo razvojnog tehnologa, odnosno tehničkog direktora u nekoliko tamošnjih poduzeća osamdesetih godina, odredit će i njegovu poduzetničku budućnost s naše strane granice u vremenu nakon raspada bivše države. Basar je strojar, a Ferkula diplomirani inženjer elektrotehnike. Zajedno su osmislili liniju za proizvodnju kada za jednog zajedničkog prijatelja u Ukrajini, a onda su sjeli za stol i odlučili pokrenuti proizvodnju. Od nule i ni iz čega, ali na temelju Basarovih iskustava, Ferkulinog znanja i zajedničkih kontakata te poslovne strasti koju su dijelili, te usprkos tadašnjim trendovima koji su tih godina bili okrenuti trgovini, više nego proizvodnji.

- Prvu liniju smo pokrenuli u Ozlju, onda smo u Dugoj Resi kupili dio pogona tadašnje Pamučne industrije i instalirali drugu. Tu je počela ozbiljnija, industrijska proizvodnja i izvoz na koji je odlazilo 50 posto proizvoda. Kako je domaće tržište ograničeno kapacitetom, a mi smo imali prostora za širenje proizvodnje, tako smo se više orijentirali izvozu. Kroz nekoliko godina udio izvezene robe porastao je na 85 posto - kaže Stjepan Basar.

Kako je njihova roba uglavnom završavala na zahtjevnom zapanoeuropskom tržištu, vrhunska kvaliteta proizvoda je bila jedini jamac da će tamo i opstati. Najviše od sebe morao je dati menadžment, tehnolozi, inovatori i dizajneri, no za uspjeh kompanija si ne smije dozvoliti najslabiju kariku. Zanimljivo, pozicioniranje na domaćem tržištu uslijedilo je tek nakon međunarodnog uspjeha.

- Rast je u početku iznosio po 100, čak i 200 posto godišnje, a s njime i broj zaposlenika do nekih stotinjak. Tada smo se malo reorganizirali, kupili smo u Našicama tvornicu mineral mramora od našićke Cementare, čime smo proširili proizvodnju na elemente od umjetnog mramora. Iz tog programa, odnosno tzv. "solid surface" materijala koji se koristi u opremanju kupaonica, wellnessa te medicinskih i ugostiteljskih objekata smo razvili brend Astone koji proizvodimo na linijama u Ozlju. Tada smo bili na nekih 200 ljudi. Nakon toga smo kupili drugi pogon Pamučne industrije, u Generalskom Stolu, gdje smo instalirali proizvodnju staklenih tuš kabina i specijalnih tuševa za suhu montažu, gdje je zaposleno četrdesetak ljudi. U Ozlju smo proširili proizvodnju i na kupaonski namještaj, a tamo imamo i jedan pogon za hidromasažne kade i kabine - priča Stjepan Basar, dodajući da su i danas na domaćem tržištu zastupljeni do 20 posto, međutim, sada se radi o mnogo značajnjim količinama nego u ranim počecima.

image
Stjepan Basar, suvlasnik tvrtke Aquaestil iz Ozlja
Robert Fajt/Cropix

Proizvodnja na čak četiri lokacije, navodi direktor Basar, bila je možda malo komplicirana u organizacijskom smislu, sve dok na karlovačkom Logorištu nisu kupili halu koja im je, osim reprezentativnog izložbenog salona u kojem imaju prodaju i marketing, postala i centralno skladište, iz kojega dnevno robu na tržište odvozi šest, sedam tegljača. Godišnje proizvedu 70.000 kada i tuš kada, umivaonika u Našicama izbace na tržište 40.000, te 500 tona proizvoda iz programa Astone. Za to potroše 1000 tona smole, 500 tona staklenih vlakana, 400 tona akrilnih ploča, ukratko, u njihove pogone uđe godišnje 2.700 tona materijala i sirovina, no isto toliko i izađe, ali u obliku vrhunskih proizvoda. Brojke su zapanjujuće, Basar ne skriva ponos što su danas poznati brend, kao i proizvođač koji može pratiti sve zahtjeve projektanata i arhitekata, što je pokazatelj da ih i struka uzima ozbiljno. U posljednje dvije godine u proizvodnju su investirali oko tri milijuna eura, uglavnom u tehnologiju i robotizaciju, te zaposlili 50 novih radnika. Efekt tog značajnog ulaganja očekivali su u ovoj godini. To se i dogodilo, u prvom tromjesečju promet im je porasao novih 16 posto, međutim, onda se dogodio koronavirus.

Što očekuju do kraja godine? Tijekom lipnja vijesti s domaćeg, te tržišta Austrije, Njemačke i Nizozemske su dobre i nagovješćuju oporavak, za razliku od Italije i Španjolske.

- Nećemo ostvariti planirani rast, ali sada imamo drugi cilj, bili bismo zadovoljni da ponovimo prošlogodišnji poslovni rezultat. Neizvjesnost postoji, vidjet ćemo što će nam donijeti jesen i teško je tu donijeti realnu prognozu. Mi očekujemo da će sve biti u redu, optimistični smo, a svakako ohrabruje i najava iz Vlade novog paketa mjera, primjerice refundacija poslodavcima neradnog petka - kaže Basar.

image
Martina Krizmanić, ekonomistica u tvrtki Aquaestil iz Ozlja
Robert Fajt/Cropix

Nakon kriznih mjeseci ponovno će dodatnu energiju posvetiti razvoju, nadogradnji, opremanju pogona i digitalizaciji, u njihovom slučaju, to znači u robotizaciju pogona, uvođenje CNC strojeva, te u razvoj materijala i načina prerade. Planiraju ulaganje u domaće pogone te u zemlje u neposrednom okruženju, Sloveniju, Srbiju i BiH. Imaju pogon za višenamjensku sintezu polimera, koji također žele dići na višu razinu. - Naši stručnjaci su u punom pogonu, pripremamo nove linije po pojedinim asortimanima da, kada se situacija stabilizira, budemo još zanimljiviji kupcima i osnažimo našu poziciju na tržištu. Na taj način čuvamo radna mjesta, ali otvaramo predispozicije za nova. Ako se sve nastavi ovako kako je krenulo, vjerujemo u sigurnu budućnost - naglašava Stjepan Basar.

Ekonomistica Martina: Da nije bilo gospodarskih mjera, vjerojatno bih dobila otkaz

Ekonomistica iz Karlovca Martina Krizmanić (24) jedna je od mlađih zaposlenica Aquaestila, radi u prodaji, na poslovima referenta za domaće tržište te promociji. Da nije bilo Vladinih mjera, njezino bi radno mjesto bilo bilo ugroženo.

- Radimo punim intenzitetom, i tijekom koronakrize svi smo bili na raspolaganju. Bili smo raspoređeni u timove i dok su neki bili na čekanju, ostali su radili, te smo se tako izmjenjivali. Pad u prodaji se dogodio, ali proizvodnja nije stala. Trudili smo i tijekom tog perioda u prodaji koliko smo mogli - kaže Martina.

Sitaucija se normalizirala što se tiče organizacije posla, a izazovi u prodaji na poljuljanom tržištu sada su još i veći. Martina im se veseli, jer su i njezini osobni planovi vezani za Aquaestil.

- Ovo je firma u kojoj se svojim radom može napredovati, posao koji radim mi je dinamičan i zanimljiv, a poslodavac korektan, tako da se i dalje vidim ovdje - kaže Martina Krizmanić, zahvalna na pruženoj prilici.

NAJDETALJNIJI VODIČ ZA TVRTKE: Kako osigurati sigurnu budućnost za svoje zaposlenike

1. NEXT GENERATION EU: 20 MILIJARDI EURA HRVATSKOJ

EU PRORAČUN: Hrvatska dobiva 10 milijardi eura iz redovitih sredstava Višegodišnjeg financijskog okvira (VFO), proračuna EU za razdoblje od 2021. do 2027. To podrazumijeva fondove, prije svega kohezijske koji su i dosad bili zamašnjak rasta u našoj zemlji.

FOND ZA OPORAVAK: Hrvatska dobiva 7.3 milijarde eura bespovratnih sredstava i 2.65 milijarde eura zajmova. Sredstva su namijenjena za modernizaciju gospodarstva kako bi postalo otpornije na krize poput COVID-19. Uvjeti korištenja sredstava iz fonda za oporavak, nazvanog Next Generation EU bit će slični korištenju sredstava iz proračuna EU:

Države članice trebat će osmisliti svoj investicijski i reformski program koji mora biti na tragu prioriteta koje je EU postavila, poput zelene i digitalne tranzicije.

Programi moraju biti kompatibilni s ciljevima Europskog semestra te klimatskim i energetskim ciljevima. Novac se može početi isplaćivati kada se programi dogovore s Komisijom i kada prođu postupak usvajanja.

Na raspolaganju će biti i program ReactEU, kao dodatak kohezijskoj omotnici te programu za pravedni oporavak, ruralni razvoj i mehanizam za pravednu tranziciju.

2. NACIONALNE GOSPODARSKE MJERE COVID-19

Mjera za očuvanje radnih mjesta (za lipanj 2020.)

ZA KOGA: Za firme s padom prihoda od najmanje 50% u svibnju 2020. u odnosu na svibanj 2019.

INDUSTRIJE: Za trgovačka društva, obrte, OPG i fizičke osobe koje obavljaju samostalnu djelatnost u poljoprivredi, šumarstvu, ribarstvu, prijevozu i skladištenju, pružanju smještaja i usluživanju hrane i pića, ostalim i pomoćnim uslužnim djelatnostima, kreativnim, umjetničkim i zabavnim djelatnostima i organizatorima kulturnih, poslovnih i sportskih događaja, sajmova i vjenčanja uz popratne djelatnosti

KOLIKO: Iznos mjere do 4.000 kuna po zaposleniku

KADA: Zahtjev je potrebno poslati HZZ-u do 30. lipnja 2020.

Moratorij na postojeće obveze

ZA KOGA: Za sve korisnike izravno odobrenih HBOR kredita omogućen je moratorij u trajanju od 3 mjeseca za sve obveze dospjele nakon 29. veljače 2020. Za sve korisnike HBOR kredita odobrenih putem poslovne banke omogućen je moratorij po zahtjevu putem poslovne banke

Reprogramiranje kreditnih obaveza

ZA KOGA: Za sve korisnike HBOR kredita omogućeno je reprogramiranje postojećih kreditnih obaveza prema dogovoru

Novi krediti za likvidnost

ZA KOGA: Poduzetnicima HBOR odobrava nove kredite za likvidnost putem poslovnih banaka, dok malim i srednjim poduzetnicima u turističkim djelatnostima kredite odobrava izravno

KOLIKO: Krediti se izdaju za iznose veće od 100.000 kuna

ROK OTPLATE: Do 3 godine uz poček do 12 mjeseci

COVID-19 krediti

ZA KOGA: Za mikro, male i srednje poduzetnike HAMAG BICRO daje kredite po kamati od 0.25%

KOLIKO: Iznos do 750.000 kuna

ROK OTPLATE: Do 5 godina uz poček do 12 mjeseci

Mikro zajam za obrtna sredstva za ruralni razvoj

ZA KOGA: Za mikro i male poduzetnike u poljoprivrednom, prerađivačkom i šumarskom sektoru HAMAG BICRO daje kredite po kamati od 0.5%

KOLIKO: U iznosu do 25.000 eura

ROK OTPLATE: Rok otplate do 3 godine uz poček do 12 mjeseci

3. POTPORE ZA ZAPOŠLJAVANJE (HZZ)

Potpora za zapošljavanje

ZA KOGA: Za zapošljavanje nezaposlenih

KOLIKO: Sufinanciranje do 50% bruto II plaće ili 75% za osobe s invaliditetom

KADA: U trajanju od 12 mjeseci

Potpora za samozapošljavanje

ZA KOGA: Za pokretanje vlastitog poslovanja među nezaposlenima i za širenje postojećeg poslovanja korisnika iste potpore

KOLIKO: Iznos mjere do 100.000 kuna za samozapošljavanje i do 55.000 kuna za širenje poslovanja

KADA: U trajanju od 12 mjeseci

Potpora za usavršavanje

ZA KOGA: Za daljnje obrazovanje novozaposlenih ili zaposlenih osoba s ciljem očuvanja radnih mjesta

KOLIKO: Sufinanciranje do 70% prihvatljivih troškova s najvećim iznosom po zaposleniku od 18.000 kuna

KADA: U trajanju do 6 mjeseci

Potpora za zapošljavanje za stjecanje prvog radnog iskustva/pripravništvo

ZA KOGA: Za firme u realnom i javnom sektoru

KOLIKO: Iznos mjere za realni sektor u vrijednosti od 50% godišnje bruto II plaće radnika ili 75% za osobe s invaliditetom

KADA: U trajanju od 12 mjeseci

Mjera osposobljavanja na radnom mjestu

TRAJANJE: U trajanju od 6 mjeseci

KOLIKO:

1. Osposobljavanje na radnom mjestu s ciljem stjecanja potvrde poslodavca: iznos do 1.400 kuna za polaznika za troškove prijevoza i dodatna novčana pomoć; iznos do 1.500 kuna za poslodavca za troškove mentorstva

2. Osposobljavanje na radnom mjestu s ciljem stjecanja javne isprave o osposobljenosti: iznos do 1.400 kuna za polaznika za troškove prijevoza i dodatna novčana pomoć; iznos do 18.000 kuna za poslodavca za troškove teorijske nastave u obrazovnoj ustanovi i polaganja ispita osposobljenosti, do 1.500 kuna za troškove mentorstva i dodatno pokriće troškova liječničkog pregleda

3. Osposobljavanje/usavršavanje na radnom mjestu s ciljem stjecanja potvrde poduzetnike potporne institucije (poduzetnički inkubatori i razvojne agencije): iznos do 1.400 kuna za polaznika za troškove prijevoza i dodatna novčana pomoć; iznos do 18.000 kuna za poslodavca za troškove osposobljavanja u poduzetničkoj potpornoj instituciji

4. Osposobljavanje na radnom mjestu hrvatskih povratnika/useljenika iz hrvatskog iseljeništva: iznos do 1.400 kuna za polaznika za troškove prijevoza i dodatna novčana pomoć; iznos do 18.000 kuna za poslodavca za troškove teorijske nastave u obrazovnoj ustanovi i polaganja ispita osposobljenosti, do 1.500 kuna za troškove mentorstva, dodatno pokriće troškova liječničkog pregleda, uplata obveznih doprinosa zdravstvenog osiguranja te pokriće troškova prijevoda i priznanja inozemne svjedodžbe ili diplome

Potpora za obrazovanje zaposlenih

ZA KOGA: Za povećanje konkurentnosti i stručnosti zaposlenih osoba

KOLIKO: Iznos od 100% troškova obrazovanja za obrazovnu ustanovu uz troškove liječničkih pregleda

KADA: U trajanju od 6 mjeseci

Izvori: Hrvatski zavod za zapošljavanje /HZZ; Hrvatska banka za obnovu i razvoj /HBOR; Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije I investicije /HAMAG-BICRO

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 00:26