Majda Ćoza

'Kreirala sam za najveće modne ikone, a sada u rodnom Zadru otvaram butik'

 Jure Mišković / HANZA MEDIA

Dok razgovaramo ispijajući kavu u vrtu hotela Almayer, Majda Ćoza na trenutak zastane, rukom napravi elegantni polukrug u zraku, kao kad želiš nešto naglašeno reći, i onda poentira, s blagim američkim naglaskom: "Moji su me roditelji naučili: ili radi najbolje ili ne radi! Strast, to je ono što me pokreće. Strast želim unijeti u svoj butik u Zadru. Baš kao u ovom vrtu, koji ima taj civilizacijski moment. Želim da Zadranke dođu u moj dućan i upoznaju sebe..."

U New York je stigla sa 17 godina, nakon završene klasične gimnazije u Zadru. Studij umjetnosti i modnog dizajna upisala je na New York University (NYU). Prvi posao nakon studija dobila je u Pierre Cardinu. Nije pristala biti asistentica, nego je za isti novac, kao honorarac, odmah počela raditi kao kreatorica. Stalni posao je zaslužila nakon godine dana, a za prestižni francuski brend radila je ukupno šest godina.

U vrhu njujorške modne industrije bila je 25 godina kao kreator i kreativni direktor tvrtke ISPAY za fashion ikone kao što su Calvin Klein, Donna Karan ili Ralph Lauren. Nakon toga otišla je u Hong Kong i gotovo osam godina radila kao kreativni direktor velike modne kompanije. Svake godine kreirala je na tisuće modela za američke brendove i modne kuće poput Macy's, Sax Fifth Avenue, NY&Co, Target, Gap, Chicos, JC Penny, Club Monaco, Jo Fresh i mnoge druge.

Prije godinu i pol dana, zajedno sa suprugom Antoniom Kapetanovićem, odlučila se vratiti u rodni Zadar i tu pokrenuti nešto novo, ponuditi nešto drukčije, svoje iskustvo stečeno u svijetu pretočiti u kreativan dućan dizajnerske odjeće, nakita i predmeta za kuću. S potpisom Majde Ćoze, pod brendom "Objects".

- Vidite ovu košulju na meni? Ona je ručno šivana. Svaki šav na njoj, svaki izrez, sve je napravljeno ručno. Tako će biti svi modeli u dućanu. Napravljeni rukama zadarskih kreativnih žena, sve od domaćih proizvoda i prirodnih materijala, prema mom dizajnu. Uglavnom od pamuka i malo fine sintetike. Sve će biti made in Croatia – strastveno priča Majda Zadarskom.hr.

- Nakit neće biti zlatni. Mesing, perle i crveni koralji. Predmeti koje sam 25 godina sakupljala. Želim ženama u Zadru dati jedno kreativno uzbuđenje. Kad uđu u dućan da se oduševe, da budu inspirirane. Znate, žene se ne oblače za muškarce, one se oblače za druge žene... – nasmije se.

Privatni album

Za sebe kaže da je stilistica, osoba koja obožava kreativne izazove. Zato se osim modom bavila i uređenjem interijera. Uredila je četiri kuće na Manhattanu i nekoliko stanova svojim prijateljima i pijateljicama. Stoga će, naglašava, važan dio zadarske trgovine uključiti ponuda predmeta za kuću, poput autorski dizajniranih ukrasnih jastuka.

Odluku o povratku nije bilo lako donijeti. Posao u Hong Kongu se toliko razvio da su pojedine modne kuće od nje tražile i do 300 kreacija na mjesec. Kinezi su odavno shvatili kako funkcionira američko tržište, ali nisu imali pravu osobu koja bi mogla ostvariti njihove vizije. Nakon nekoliko godina traženja procijenili su da bi im Majda, kao odlična poznavateljica navika američkih kupca i modernih trendova, bila najbolja osoba za nadmetanje na užasno kompetentnom američkom tržištu. Formula je bila sljedeća: kreiranje u Hong Kongu, proizvodnja u Kini, a prodaja u Sjedinjenim Američkim Državama za vodeće modne brendove.

Vrijeme je brzo prošlo, a Majdi i suprugu Antoniju, roditelji koji žive u Zadru došli su u godine kada trebaju pomoć. Htjeli su oboje malo usporiti, ali ne i izgubiti kontakt s Hong Kongom i New Yorkom gdje imaju stan na Manhattanu. Još dok su bili u Hong Kongu kupili su stan u Zadru i počeli ga uređivati, da bi nakon pola godine donijeli definitivnu odluku o povratku u Zadar. Stan na Kampo kaštelu ispunjen je umjetničkim monografijama i velikim slikama. Diskretna kombinacija stilskog i modernog namještaja odiše kreativnim duhom vlasnika i daje praktičan spoj američkog standarda i mediteranske topline.

- Stan smo malo "uredili" zbog vas. Mislim, uklonili smo odjeću jer smo u fazi šivanja. Sve mora uskoro biti završeno, otvaramo za nekoliko dana. I da, roba će se u trgovini mijenjati svaki mjesec, - naglašava.

Nakon šest godina provedenih kod Pierre Cardina Majda je pokrenula vlastitu tvrtku pod nazivom ISPY. Putovala je po svijetu i tražila inspiracije oko sebe i potom osebujna kreativna rješenje nudila velikim američkim modnim markama. ISPY Forecasting je, kao što i samo ime kaže, predviđala trendove na modnom tržištu. I u tome je Majda kao vođa kreativnog tima bila neobično uspješna, zbog čega je i zapela za oko poslovno ambicioznih Kineza.

- Nisam mogla tek tako raskinuti sve odnose u Hong Kongu i doći u Zadar. Tamo se ipak puno toga godinama unaprijed planira. Ostala sam kao savjetnica za kolekcije, ali to više nije onaj full time job kakav sam godinama radila. Meni je posao hobby, ma koliko bio stresan i naporan, nikad mi nije dosadio. Godinama sam putovala i radila, od revije do revije, New York, London, Milano, Pariz... Nove kolekcije, novi klijenti, nove ideje, novi materijali. Uvijek je sve trebalo biti na najvišoj razini, uvijek je trebalo zadovoljiti najzahtjevnije kupce na američkom tržištu. Pokazati im da imaš ono nešto, da imaš osobnost, da razumiješ vrijeme u kojem živiš, ali i da odlično znaš povijest mode, glazbe, filma, umjetnosti, kulture... U takvim krugovima ne možete uspjeti ako niste najbolji što možete biti. Jedino tada možete dati sve od sebe a to znate kad dobijete oduševljene reakcije ljudi, kupaca, klijenata...

Zato nas je pomalo začudilo kad smo shvatili da je Majda sve suprotno od ekstrovertne osobe. Cijelu bogatu karijeru provela je u vrhovima američke modne industrije, ali je za širu javnost, izvan uskih poslovnih krugova, ostala samozatajna, nepoznata, anonimna, kako voli za sebe reći. Nije živjela životom celebrityja, svoju karijeru nije estradizirala, iako je kroz posao upoznala gotovo sve najvažnije američke kreatore 20. stoljeća. Ostala je izvan fokusa široke javnosti, možda bi bilo bolje reći da je uspjela sačuvati privatnost, čemu je, kaže, oduvijek težila. Zbog toga je uostalom odbila karijeru modela za čuvenu agenciju Ford.

- Kad sam došla u New York iz Zadra trebalo mi je neko vrijeme da shvatim da sam konačno u sredinu gdje mogu raditi ono što želim i pritom ostati anonimna. Nakon dvije godine New Yorka shvatila sam da mogu biti nepoznata, ali da se moja vizija može ostvariti. Da moj rad može dobiti pravu vrijednost.

Privatni album

Prve korake na tom putu "anonimne afirmacije" napravila je uz pomoć dvojice prijatelja, Rickyja Hortona i Jodiea Bielata, umjetničkih mecena iz bogatih njujorških obitelji. Uočili su je na prijemnom ispitu za NYU kao posebno daroviti studenticu, čiji se portfolio učeničkih radova odmah izdvojio od ostalih. Od tada je nisu puštali od sebe. Ricky je bio odvjetnik ali i slikar, a Jodie predsjednik obiteljske tvrtke koja se bavi osiguranjem. Obojici je umjetnost bila strast i bili su poznati kao veliki donatori talentiranih mladih artista i umjetničkih institucija.

- Njihova podrška je bila velika inspiracija. Nažalost, Rick Horton je umro, a Jodie Bielat je još uvijek moj dragi prijatelj - kaže Majda.

Dolaskom u New York Majda se zatekla u klimaksu zlatne ere diskoteka i njujorške nezavisne scene koju su prije svih obilježili Andy Warhol, Lou Reed i Studio 54. U možda najpopularniji klub na svijetu svih vremena Majda je zahvaljujući Jodie i Rickyju dolazila kad god je htjela. Prvi put ušla je one čuvene večeri kad je Bianca Jagger, tadašnja supruga Micka Jaggera, ujahala u klub na bijelom konju kao Lady Godiva. Dok su ispred vrata legendarnog kluba znale ostajati face poput Woodyja Alena, Majda je u tom "glavnom gradu hedonizma", kako su ga zvali, upoznala Warhola, Davida Bowieja, njegovu suprugu Imam, pjevačicu grupe Blondie Debbie Harry, slikara Basquiata i mnoge druge zvijezde njujorškog noćnog života.

- Tada nisam znala da u Studio 54 nije svatko mogao ući. Na vratima je stajao Steve Rubell, jedan od vlasnika kluba, i on bi zaštitarima govorio tko može ući, a tko ne. Nije bilo u pitanju tko ima novca, ili tko je poznatiji, nego tko ima ono nešto što ga izdvaja od drugih, neku svoju posebnost. Ja sam imala dugu plavu kosu, sve do ispod leđa, kao i moje prijateljice, i kad bi došle s Jodiem i Rickyjem odmah smo ulazile. To je druge u redovima ispred vrata jako frustriralo – priča Majda i objašnjava da je Studio 54 svoj ugled gradio na poštivanju anonimnosti gostiju tako da osim uz posebne dozvole nitko nije mogao fotografirati otkačene partije. Kodeks kluba svi su strogo poštivali jer inače nikad više u njega ne bi mogli ući.

U Studio 54 dolazile su modne ikone onoga vremena, poput Roya Halstona, američkog kreatora iz Texasa, koji je dizajnirao šešire za Jackie Kennedy. Uključujući i onaj plavi kojeg je cijeli dan nosila u Dallasu kad su joj ubili muža.

- Posebno se sjećam Debbie Harry, ona je stvarno bila drugačija od drugih. Ona nikad nije htjela biti poznata, ali je postala, i s tim se nije najbolje nosila. Bila je prava poetkinja, jako hrabra, kreativna, zanimljiva – sjeća se Majda.

Kreativne impulse i inspiraciju, kaže, crpi sa svih strana. U svemu može pronaći dobru ideju za neku kreaciju, a kao posebna nadahnuća ističe radove Alexandra McQueena, Karla Lagerfelda, Perry Ellisa i Toma Forda.

- Oni su totalni craft umjetnici. Sve što rade oni rade sa savršenom lakoćom kreativne vizije – kaže, pa je sjećanje odvede na Jeniffer Hudson, mladu američku pjevačicu i dobitnicu Oscara, za koju je kreirala džemper i bluzu u popularnom filmu "Sex in the City".

Supruga Antonia upoznala je u Zadru, za jednog od ljetnih dolazaka prije dvadeset godina. Došao je s njom u New York i tamo godinama radio kao menadžer talijanskih restorana, sve do odlaska u Hong Kong. Povratak u Zadar za oboje je bio opuštanje od stresa, sve do nedavno kada se zbog priprema oko trgovine opet vratila kreativna groznica.

- Do prije dva mjeseca mislila sam da od svega neće biti ništa. Da naš mali projekt neće uspjeti. Nismo nikako mogli naći prostor u gradu za dućan, nismo mogli naći krojačice, knjigovođu... Shvatili smo da tako neće ići i odustali smo, a onda nas je nazvala vlasnica jednog poslovnog prostora s kojom smo prethodno neuspješno pregovarali. Ovaj put smo uspjeli dogovoriti dobre uvjete za najam butika. U idućih nekoliko dana sve se počelo slagati: našli smo ne jednu nego dvije krojačice, žene koje su radile vani i koje su bile oduševljene našom idejom. Pronašli smo i knjigovođu, sva su se vrata odjednom otvorila... Mislim da je to dobar znak – vedro se smije Majda.

- Ne vjerujem u bacanje robe. Zato na svojim modelima kombiniram suvremene i starinske detalje. Želim da žene na mojoj košulji imaju, primjerice, detalje od paške čipke. Da shvate filozofiju odijevanja, da u tome budu kreativne, da budu oduševljene s onim što će taj dan odjenuti...

"Objects – made in Croatia", pokazuje nam Majda logotip. Rimska kapitala na crnoj pravokutnoj podlozi, doima se pouzdano i moćno. Trgovina se nalazi u ulici Zore dalmatinske 2 na Poluotoku, tamo gdje se kao dijete Majda nekada igrala na Kalelargi. Svečano otvorenje je 10. svibnja.

- Preko ljeta radit ćemo u dvije smjene, ujutro i na večer. Ujutro od 8 do 13 sati, a pauza mi je potreba zbog plivanja. Obožavam more, nigje ne mogu biti bez njega. Pola sata dnevno plivanja, to mi je jako važno. Onda ćemo opet otvoriti u 18 i raditi do ponoći.

Do ponoći?!

- Ipak sam ja noćna ptica...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 03:52