Portret menadžera

Hrvatski kralj autodijelova akvizicijama se priprema za neizvjesnu budućnost

U razdoblju od 2014. do 2018. Tokić je podigao svoje prihode sa 314 na 557 milijuna kuna, što je porast od 77 posto
Ilija Tokić
 Hanza Media
ŠTO JE POSTIGAO?

Najveći hrvatski, a vjerojatno i regionalni, trgovac autodijelovima, Ilija Tokić, ovih je dana obavijestio javnost kako je slovenskim regulatorima uputio zahtjev za “združivanje” s tvrtkom Bartrog, konkurentskom tvrtkom koja u “Deželi” raspolaže s 36 trgovina i ostvaruje oko 40 milijuna eura prihoda na godišnjoj razini. Kako se ne čini vjerojatno da bi antimonopolska agencija mogla blokirati ovu transakciju, čini se kako je sesvetski trgovac učinio važan korak prema internacionalizaciji svog poslovanja.

ZAŠTO JE TO VAŽNO?

Kako je i sam Tokić ispričao u intervju za Globus prije nekoliko godina, okolnosti pogodne za novi ciklus rasta njegove kompanije stvorile su se nakon pridruživanja Hrvatske Europskoj uniji, kad im se otvorio pristup većim i znatno bogatijim tržištima. Upravo zato Tokić je još prije nekoliko godina dovršio 12 milijuna eura vrijednu investiciju u novi logističko-distribucijski centar, projektiran tako da servisira distribuciju u radijusu od 600 kilometara. Preuzimanje u Sloveniji očito se uklapa u tu strategiju, pa bi, osim kroz dodatnih 300-tinjak milijuna kuna prihoda, kupnja Bartroga trebala Tokiću omogućiti i stvaranje nove vrijednosti kroz sinergijske racionalizacije. Bit će zanimljivo vidjeti kako će biti strukturiran ulazak Tokića u vlasničku strukturu slovenske tvrtke, s obzirom na to da je kompanija dosad u maloprodaji funkcionirala kroz franšizni model.

KAKO POSLUJE?

U razdoblju od 2014. do 2018. Tokić je podigao svoje prihode sa 314 na 557 milijuna kuna, što je porast od 77 posto. Dokaz da se radi o zdravom rastu vidljiv je i u činjenici da je po istoj stopi rasla i operativna dobit (EBITDA). Još jedan važan trend je i rast izvoza, sa skromnih 7,6 milijuna kuna 2014. na čak 86 milijuna preklani. Za očekivati je da su lanjske brojke bile još i bolje, a kako je zaduženost kompanije krajem 2008. iznosila manje od 1xEBITDA, akvizicija je logičan korak.

ŠTO ĆE UČINITI U BUDUĆNOSTI?

Tokićev streloviti rast uvelike je bio pogonjen rastom potražnje za rezervnim dijelovima, koja je pak proizlazila iz visoke starosti voznih parkova Hrvatske i okolnih zemalja. Taj trend nastavit će se i dalje, no s druge strane elektrifikacija cestovnog prijevoza i istiskivanje motora s unutarnjim izgaranjem s vremenom će znatno smanjiti potražnju za dijelovima. Taj prirodni pad Tokić će očito pokušati nadoknaditi okrupnjivanjem.

Tekst je preuzet iz tiskanog izdanja Globusa

Naslovnica Globusa

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 20:24