Ako želite uspješno proći kroz ''bauk'' suvremenog poslovanja - digitalnu transformaciju - trebali biste poraditi na organizacijskoj kulturi, možda i više nego na tehnologiji. Tehnološki napredak doista pruža nove mogućnosti za vaše poslovne modele, ali ako dobro ne promislite kako ćete ljude uključiti u nove tehnološke procese, odnosno kako ćete organizirati taj novi ''digitalni'' rad, rezultati kojima se nadate mogli bi izostati.
Pokazuju tako rezultati istraživanja koje je konzultantska tvrtka Vetturelli ovog ljeta provela s tridesetak domaćih digitalnih kompanija.
- To je dugoročan i stalan posao i nije nešto što možete naprosto odraditi preko noći. Recimo, u godinu, dvije možete raditi na mijenjaju navika i mentaliteta, kako zaposlenika tako i rukovodećeg kadra. To je ključno za uspjeh - objašnjava nam Sanja Petek Mujačić, partnerica i direktorica u Vetturelliju.
Dva su, otkriva Petek Mujačić, najvažnija elementa digitalne poslovne kulture: agilnost kompanije i promjena u upravljanju ljudima. Digitalne kompanije, tvrtke kojima je upotreba tehnologije ključna u razvoju njihovih proizvoda i usluga, karakterizira brzina i spremnost na promjenu.
Za razliku od tradicionalnih tvrtki, koje ponekad provode nekoliko godina u fazi istraživanja i razvoja, bez komunikacije s tržištem i bez testiranja proizvoda u ranim fazama, ''digitalci'' znatno brže ponude početnu verziju proizvoda koju onda, u skladu s povratnim informacijama stalno nadograđuju.
Primjerice, neka aplikacija koju koristite na svom pametnom telefonu nikada nije u potpunosti gotova. Tim koji ju je osmislio konstantno radi na nadogradnji, uklanjanju grešaka i dodavanju opcija.
- Stvar je u tome da ste vi kao organizacija spremni stalno raditi na poboljšavanju; spremni ste i na greške, ali i na brzu reakciju. Kažu da se u digitalnim kompanijama 50 posto planira, a 50 posto mijenja sukladno povratnim informacijama s tržišta - objašnjava Vetturellijeva stručnjakinja.
Cijela je organizacija znatno fleksibilnija, dodaje, te nema stroge hijerarhijske ljestvice, što je druga ključna stvar.
Tako je 71 posto vodećih ljudi, u istraživanjem obuhvaćenim kompanijama, izjavilo kako su im strukture fleksibilne te da izbjegavaju klasičnu vertikalnu ustrojenost. Također, čak 72 posto njih potiče svoje zaposlenike na samostalno donošenje odluka i autonomnost u radu. Radnici tako imaju znatno veću slobodu u radu, što zapravo i omogućuje da cijela stvar brže funkcionira. Osim toga, prebacivanje dijela odgovornosti na zaposlenike pokazuje ne samo da kao menadžer vjerujete u njihovu stručnost, već im time pružate važan osjećaj da je ono što rade vrijedno i potrebno.
- Digitalna kultura nam zapravo poručuje da ne treba sve biti strogo strukturirano da bi bilo organizirano i produktivno - smatra Petek Mujačić i dodaje kako je prva stepenica educiranje rukovodećeg kadra kako da nauče prepustiti dio procesa svojim suradnicima.
Vetturelli je istraživanje proveo s digitalnim tvrtkama jer su one primjer da je takva kultura potrebna ako želite uloviti korak s brzim tehnološkim promjenama. Međutim, riječ je o organizaciji rada koju zapravo može primijeniti bilo koja kompanija, pa čak i državne institucije, koje su često prve na udaru kritika zbog tromosti i pretjerane birokratiziranosti.
- Ima nade i za njih - smatra Petek Mujačić, jer u središtu zapravo nije tehnologija nego čovjek, a na tome može poraditi svatko, bez obzira radi li se o klijentima ili samim zaposlenicima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....