Aktualni i budući izazovi u upravljanju zračnim prometom bili su tema prvoga Summita o upravljanju zračnim prometom u jugoistočnoj Europi, koji je u ponedjeljak i utorak održan u Cavtatu. Na skupu su predstavljena implementirana rješenja udaljenih kontrolnih tornjeva, mogućnosti školovanja kontrolora zračnog prometa, upravljanja zračnim prostorom i prometom bespilotnih sustava. Summit su organizirale Hrvatska kontrola zračne plovidbe (HKZP) u suradnji s njemačkom tvrtkom DFS Aviation Services, a na njemu su se okupili čelni ljudi pružatelja usluga u zračnoj plovidbi iz deset zemalja - Albanije, Bosne i Hercegovine, Češke, Hrvatske, Kosova, Sjeverne Makedonije, Njemačke, Srbije, Slovačke i Slovenije. Fokus je bio na prezentaciji usluga i proizvoda naprednih tehnologija koji doprinose razvoju i oporavku sustava upravljanja zračnim prometom nakon pandemije koronavirusa.
Zajednički projekti
Ovaj summit proizašao je iz sporazuma o suradnji između HKZP-a i tvrtke DFS Aviation Services potpisanog početkom ove godine radi određivanja smjera buduće suradnje u poslovanju, prvenstveno pokrivajući školovanje stručnog osoblja, pružanje usluge savjetovanja, komercijalizaciju inovativnih tehnologija i zajedničkih projekata u jugoistočnoj Europi. - Predstavili smo naš sustav osposobljavanja kontrolora zračnog prometa, kao i AMC Portal koji smo razvili za upravljanje bespilotnim zrakoplovima na kojemu smo radili zadnjih par godina i usudio bih se reći da je to trenutno jedan od najboljih sustava u svijetu. U sustav smo uključili sve moderne tehnologije, a sada radimo na aplikaciji za mobilnu verziju koja je posebno prikladna jer si s bilo koje pozicije u Hrvatskoj u trenutku možete rezervirati zračni prostor i upravljati dronom - rekao je Vlado Bagarić, direktor HKZP-a.
AMC Portal centralizirani je web-alat za informiranje o trenutačnom statusu i planiranim aktivnostima u zračnom prostoru, dok njegova mobilna verzija operaterima bespilotnih zrakoplova omogućuje jednostavnu i brzu rezervaciju zračnog prostora. Korak ispred - Ovo je sustav koji radi s registriranim dronovima, a sada radimo na tehnološki zahtjevnijem sustavu za upravljanje dronovima koji nisu registrirani, slično radarskom sustavu koji će otkrivati zrakoplove koji nisu najavljeni zrakoplovi. Za početak će to biti u blizini aerodroma jer je tamo i najveća opasnost. I u primjeni sustava udaljenih kontrolnih tornjeva, kao mala zemlja, korak smo ispred mnogih, te gradimo i veliki centar u Zadru kao multicentar gdje će biti instaliran prvi takav remote tower. Kompleksan je zato što je to aerodrom za civilne i vojne svrhe, a sljedeći korak su mali aerodromi, poput Brača, Lošinja, Čepina, Osijeka - rekao je direktor HKZP-a.
Virtualni tornjevi
Prema riječima Andreasa Pötzscha, direktora tvrtke DFS Aviation Services, skup je bio vrlo uspješan jer su dobili priliku predstaviti svoje aktivnosti udaljenih, odnosno virtualnih kontrolnih tornjeva. - Remote tower tehnologija osigurava bolje upravljanje troškovima i uštede u kontroli letenja, ali i po pitanju otpornosti pruža stabilne usluge u zračnoj plovidbi na aerodromima, čak i na manjima. Sustav je već operativan, u Njemačkoj već gradimo drugi remote tower centar, ali dajemo i podršku brojnim pružateljima usluge širom svijeta u uspostavljanju ove nove tehnologije - naveo je A. Pötzsch, direktor tvrtke DFS. Tijekom pandemije u 2020. pružatelji usluga u zračnoj plovidbi prikazali su financijski gubitak od 12,9 milijardi američkih dolara na globalnoj razini, a u Europi je bio 7,2 milijarde američkih dolara. Oporavkom zračnog prometa u 2022., razina prometa u jugoistočnoj Europi ista je kao i rekordne pretpandemijske 2019.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....