Kvalitetno novinarstvo nailazi na sve više izazova u eri društvenih mreža i brzog širenja informacija. Koje promjene očekuju izdavače u budućnosti, kako im se prilagoditi i očuvati kvalitetu na visokoj razini teme su koje će se obraditi na SoMo Borac by Httpool konferenciji u okviru media streama, a jedan od predavača je i Francesco Cancellato, glavni urednik internetskog časopisa Fanpage.it i član upravnog odbora Europskog centra za novinarstvo. Francesco je poznat kao predvodnik revolucije digitalnih novina u Europi, a ususret predavanju na konferenciji koja se održava 17. studenog u Zagrebu u intervjuu je podijelio svoje stavove o ključnim pitanjima kakva budućnost čeka novinarsku struku.
Možete li podijeliti s nama svoje viđenje ključnih promjena u novinarstvu koje su se dogodile u posljednjem desetljeću, posebno u kontekstu algoritama?
Novinarski kontekst drastično se promijenio u posljednjih nekoliko desetljeća, prije svega zbog distribucijske logike. Do prije dva desetljeća glavni oblik konzumacije informacija bile su tiskani mediji, odnosno novine koje je čitatelj kupovao na kioscima i tako dolazio do informacija. Pojavom najprije osobnog računala, a potom i pametnih telefona, ta se perspektiva preokrenula - od tada novinarski sadržaj sam dolazi do čitatelja. Često su upravo algoritmi društvenih mreža i tražilica ti koji odlučuju koji sadržaj korisniku najviše odgovara. Sve je to radikalno promijenilo i poslovne modele novina, sažimajući dvije glavne stavke koje donose prihod: prodaju i publikacije. To je donijelo i posljedice kada gledamo troškove, dovodeći u pitanje kvalitetu medijskih informacija u cjelini i doprinos delegitimiranju uloga u društvu.
Postalo je jasno i kako su društvene mreže postale sve slabiji alat informiranja publike o aktualnostima, što dovodi do pitanja jesu li korisnici promijenili navike informiranja u moderno vrijeme. Francesco smatra kako više nemamo aktivne korisnike koji traže informacije, već pasivni korisnici do kojih informacije same dolaze, odnosno pronalaze ih same.
“Mediji danas u stvarnom vremenu znaju što se ljudima sviđa, što generira online rasprave, što se traži na tražilicama i tome prilagođavaju svoj sadržaj. Čitatelj je taj koji diktira novinarsku agendu. I to je dobro, jer mediji prestaju međusobno razgovarati na samoreferentan način. Ali je i loše jer svi mediji izgledaju slično zbog onoga što im algoritmi i alati za analizu podataka sugeriraju”, objašnjava.
Upravo zbog društvenih mreža i brzog protoka informacija, u javnosti sve češće dolazi do lažnih vijesti koje je kasnije teško ispraviti. Na pitanje kako se suočavaju s izazovima u očuvanju novinarskog integriteta u doba lažnih vijesti i dezinformacija, odgovara: “To je izazov s kojim se mediji suočavaju budući da je teško održati ravnotežu između financijske održivosti i kvalitete informacija. No, to je i na onima koji distribuiraju informacije - društvenim mrežama i web tražilicama, koji su zapravo promijenili pristup tijekom pandemije Covid-19 i napada na Capitol Hill nakon što su neki od njih ipak shvatili da je širenje lažnih vijesti također njihova odgovornost”.
Na 11. izdanju SoMo Borca, Francesco će održati predavanje pod nazivom “Slučaj Fanpage i novina u eri algoritama”, a u razgovoru je pojasnio o čemu se radi. Naime, Fanpage je slučaj novine, odnosno izdavačke tvrtke koja je shvatila promjenu u medijskom ekosustavu i koja je radila na stvaranju proizvoda koji je bio ekonomski održiv i kvalitetan u medijskom kontekstu. Fanpage je novina koja stvara kvalitetan novinarski sadržaj i pokušava ga prilagoditi svim distribucijskim alatima koje ima na raspolaganju, od web stranice do Googlea, od Facebooka preko TikToka do Whatsappa, a ističe kako pokušavaju razumjeti algoritme i interpretirati ih kako bi dijelili informacije gdje god potencijalno ima korisnika koje bi one zanimale.
Kako vidite budućnost internetskog novinarstva s obzirom na rastući utjecaj društvenih medija i algoritama? Koje su ključne vještine koje novinari moraju razviti da bi ostali relevantni?
“To nije nužno negativna budućnost, već kontekst koji treba razumjeti i protumačiti kako bi se dobio najbolji mogući novinarski proizvod. Novinari danas moraju razviti puno više vještina: moraju znati komunicirati sa svojim čitateljima, moraju znati pozicionirati članak bez gubitka vjerodostojnosti ili vrijednosti, moraju znati kako biti dobri “širitelji” informacija koje proizvode. Ali ne smiju izgubiti sposobnost analize izvora, da si uvijek postavljaju još jedno pitanje i da ih ne proguta “droga viralnosti” i straha da uvijek o svemu treba nešto reći.”
Kao netko tko je bio ključna figura u razvoju i širenju portala Linkiesta.it, možete li podijeliti svoje iskustvo o tome kako ste povećali doseg i utjecaj ovog medija te kako su se strategije mijenjale s vremenom? Također, s obzirom na vaše bogato iskustvo kao glavnog urednika,možete li podijeliti svoje savjete za mlade novinare koji žele uspjeti u digitalnom novinarstvu?
Linkiesta je bio mali medij, a pokušao sam razviti poslovni model koji je u skladu s njihovom misijom i uredničkom linijom medija koji je sposoban potaknuti raspravu. Bio sam jako mlad, imao sam 34 godine kada sam počeo kao direktor Linkieste i jedino što mogu savjetovati mlađima od sebe, jest da razmišljaju o sadržaju, o interesu čitatelja, a ne pasti u napast da sebe stavi u središte. Novinar nije influencer, već samo dio uredničkog tima.
Za kraj se osvrnuo na svoje knjige "Factor G. Why the Germans are right", "Neither exploited nor big boys. Solving the generational question to save Italy" i "Il Muro" koje pokrivaju različite teme, a zanimalo nas je što ga motiriva da istražuje te teme. Francesco navodi da voli pronalaziti vrijeme da se udubi u teme o kojima je izvještavao u vijestima iz dana u dan, dajući širu viziju stvari. Pisanje knjiga pomaže mu da čita različite fenomene u njihovoj složenosti.
Više o ovoj zanimljivoj temi Francesco će govoriti u Tvornici Kulture na prvoj cjelodnevnoj konferenciji u izdanju SoMo Borca koja će okupiti brojne medijske i marketinške stručnjake. Sve novosti oko SoMo Borca možete pratiti putem SoMo Borac newslettera, na web stranici te na SoMo Borac Facebooku, Instagramu i LinkedInu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....