Do 2030. na cestama Europske unije bit će najmanje 30 milijuna automobila i 80 tisuća kamiona na električni pogon, a 20 godina kasnije sva će vozila u Uniji, uključujući autobuse, morati prometovati bez ispuštanja CO2 u atmosferu. To je jedan od ključnih ciljeva Strategije za održivu i pametnu mobilnost Europske unije koju je Europska komisija, uz pozitivnu ocjenu strategije Vijeća EU, danu u svibnju ove godine, uputila u Europski parlament na raspravu.
U utvrđivanju Strategije za održivu i pametnu mobilnost Europska komisija pošla je od podatka da je druga najveća stavka u budžetu europskih kućanstava promet, čiji udio u europskom BDP-u iznosi pet posto, a izravno je zaposleno deset milijuna zaposlenih.
Klimatski neutralno
No, promet je i veliki zagađivač, 25 posto štetnih stakleničkih plinova u EU potiče iz prometa. Cilj EU je već do 2030. smanjiti emisije CO2 u prometu za 55 posto, a do 2050. postići klimatsku neutralnost ili nulto onečišćenje u prometu.
- Neizostavan pokretač modernizacije cijelog sustava postat će digitalizacija, i učinit će ga pouzdanim i učinkovitijim - napominje Komisija.
U provedbi Strategije održive i pametne mobilnosti EK se usredotočio na deset ključnih područja djelovanja, s pripadajućim scenarijima za ostvarenje zacrtanog nultog onečišćenja u prometu. Plan je, prema istome izvoru, među ostalim, da do 2030. na europskim cestama bude najmanje 30 milijuna automobila s nultim emisijama, da 100 europskih gradova bude klimatski neutralno, da se željeznički promet velikih brzina udvostruči, te da plovila s nultim emisijama budu spremna za tržište. Zatim je postavljen cilj da do 2035. i veliki zrakoplovi s nultim emisijama budu spremni za tržište. Konačno, u 2050., zamišljenoj godini klimatske neutralnosti, gotovo svi automobili, kombiji, teretnjaci i autobusi prometovali bi bez emisije štetnih plinova, željeznički teretni promet trebao bi biti udvostručen, željeznički promet velikih brzina utrostručen, a multimodalna transeuropska prometna mreža (TEN-T) opremljena za održiv i pametan prijevoz s vezama velikih brzina u primjeni u sveobuhvatnoj mreži.
Poticanje sudionika u prometu na primjenu klimatskih neutralnih tehnologija ići će, prema planu Europske komisije, u tri smjera. Prvi je zamjena voznih parkova vozilima s niskim i nultim emisijama CO2, zatim je tu povećanje broja putnika koji na posao idu željeznicom te "internalizacija vanjskih troškova", što označava nametanje obveze onome tko koristi tehnologije s emisijom CO2 u prometu, da to korištenje i plati.
Punionice
Analizirajući trenutačnu situaciju u prometu unutar Unije, Komisija ocjenjuje da je udio vozila s niskim ili nultim emisijama CO2 i dalje prenizak iako, prema istom izvoru, pomaci postoje. U prilog ocjeni o pomacima, EK navodi da automobili koji se danas prodaju ispuštaju znatno manje CO2 nego automobili koji su prodavani do 2015. Upozorava i kako fokus u poticanju automobila s niskim ili nultim emisijama CO2 ne smije biti samo na pogonu, nego i na gumama i na načinu zbrinjavanja vozila za otpad.
Kako bi prelazak automobila na pogon s nultom emisijom CO2 bio izvediv, Europska komisija je zacrtala do 2025. izgraditi polovicu od tisuću postaja za opskrbu vodikom i trećinu od tri milijuna punionica za električne automobile koliko će ih, prema planu, biti u funkciji 2050., kada nastupi klimatska neutralnost EU. Za ispunjenje spomenutih ciljeva Komisija će objaviti, među ostalim, mjere financiranja izgradnje novih postaja za vodik i punionica električnih vozila.
Predvodnici u promicanju i primjeni održive i pametne mobilnosti, prema projekcijama Europske komisije, trebali bi biti gradovi kojima će, među ostalim, biti predočena obveza da do 2030. usvoje vlastite strategije održive i pametne mobilnosti, i u njima zacrtaju nultu emisiju štetnih plinova i nultu smrtnost na prometnicama nakon 2050.
- Gradovi su već najavili izgradnju više od 2300 kilometara dodatne biciklističke infrastrukture, no to je u narednom desetljeću potrebno povećati na 5000 kilometara sigurnih biciklističkih staza - navodi se u uvodu Strategije EU.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....