BUSINESS OUTLOOK PARTNER

INA može imati važnu ulogu u energetskoj tranziciji

Kapitalna ulaganja ove godine dosad su iznosila više od 900 milijuna kuna. Projekt nadogradnje Rafinerije nafte Rijeka ostaje glavno strateško ulaganje kompanije, no Ina se ne zadržava samo na investicijama u svoje tradicionalne djelatnosti
 INA

Nakon godine koja je bila obilježena smanjenom potražnjom zbog pandemije te neviđenim tržišnim previranjima i oštrim padom cijena ugljikovodika, ove je godine nagli porast potražnje pogurao cijene nafte i plina iznad svih predviđanja. U skladu s promjenama na tržištu nafte i plina mijenjala se i globalna gospodarska slika, što je pozitivno utjecalo na poslovanje naftnih kompanija i osnaživanje njihovih razvojnih planova.

Kada je o Hrvatskoj riječ, vodeću ulogu u naftnoj i plinskoj industriji ima INA, koja ujedno igra i važnu ulogu u regiji. Između ostalog, jasno je to iz poslovnih rezultata kompanije za prvih devet mjeseci ove godine, koji su na tragu rezultata iz pretpandemijskih godina.

NASTAVAK STRATEŠKIH INVESTICIJA

U takvom okruženju kompanija prepoznaje važnost nastavka strateških investicija, posebice onih u sklopu programa INA R&M Novi smjer 2023. Kapitalna ulaganja ove su godine dosad iznosila više od 900 milijuna kuna.

Projekt nadogradnje Rafinerije nafte Rijeka ostaje glavno strateško ulaganje kompanije, s ciljem dugoročnog unapređenja tržišne pozicije rafinerijske djelatnosti. Radovi na projektu ušli su u fazu gradnje i pripreme za postavljanje ključnih dijelova opreme. Na lokaciji u Sisku i dalje se radi na održivim alternativama s fokusom na projekt Biorafinerije koji se spominje i u okviru Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Ipak, riječ je o složenom i visokorizičnom projektu koji bi uz pomoć nove i još neprovjerene tehnologije trebao proizvoditi drugu generaciju bioetanola. Finalizacija i konačna odluka o ulaganju ovisit će, između ostaloga, o kretanjima na tržištu, potražnji za biogorivima, ali i cijenama materijala.

ULAGANJA U NOVU PROIZVODNJU

Istodobno kompanija razvija portfelj istraživanja i proizvodnje nafte i plina, kako na domaćem terenu tako i u Egiptu, gdje se aktivno provode aktivnosti istraživanja i razrade. INA već sedam godina provodi i projekt EOR s ciljem maksimiziranja proizvodnje direktnim utiskivanjem ugljičnog dioksida u zrela proizvodna polja. Tako smo trajno zbrinuli 2,3 milijuna tona ugljičnog dioksida, što je ekvivalent više od četvrtine godišnjih emisija iz transporta u Hrvatskoj. Direktan doprinos projekta EOR zaštiti okoliša prepoznalo je i nagradilo Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, a projekt je kao jedini primjer iz Hrvatske uvršten i u Izvješće Međunarodne gospodarske komore Ujedinjenog Kraljevstva o ublažavanju klimatskih promjena, koje je rađeno za potrebe UN-ove 26. Konferencije o klimi (COP26). Znanje i iskustvo koje ima u utiskivanju CO2 INA već koristi i za razvoj projekata hvatanja ugljičnog dioksida s velikih industrijskih postrojenja i njegovo trajno skladištenje u iscrpljena polja (tzv. CCS projekti), koje EU vidi kao jedno od rješenja za smanjenje emisija.

image

Naftna platforma Labin na bušotini IKA-B

Matija Djanjesic/Cropix

Kad govorimo o maloprodaji, INA upravlja mrežom s više od 500 lokacija u regiji koje se kontinuirano moderniziraju. Uz to, INA je s MOL Grupom preuzela OMV Sloveniju, čime je osigurano novo tržište za Rafineriju nafte Rijeka. Uz širenje mreže, intenzivno se radi i na implementaciji gastronomskog koncepta Fresh Corner te na uvođenju digitalnih rješenja u poslovanje. U tom smislu velik uspjeh bilježi program vjernosti INA Loyalty, koji je u godinu dana okupio više od 300.000 članova. U fokusu je i širenje ponude negoriva i usluga.

Transformacija industrije je realnost i zato se INA ne zadržava samo na svojim tradicionalnim djelatnostima. U planu je zakoračiti u proizvodnju energije iz obnovljivih izvora instalacijom dviju solarnih elektrana - na Objektima prerade plina u Molvama, koja bi snagom od 9 MW bila najveća takva u Hrvatskoj, te na lokaciji u Sisku, snage 3 MW. Ispitivat će se i snaga vjetra na platformama na moru, a u suradnji s Gradom Zagrebom ispituju se mogućnosti uvođenja vodika kao goriva u javni gradski prijevoz. Razvoj geotermalnih kapaciteta još je jedan smjer koji ima velik potencijal. Sve to dokazuje da INA može imati važnu ulogu u energetskoj tranziciji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 05:51