Svaki peti kupac u zapadnoj Europi i svaki četvrti u istočnoj Europi kasni ili uopće ne plaća račune. Takva praksa neplaćanja ili kašnjenja znatno se pogoršala od 2019. pa u kontekstu izazovne 2023. godine većina tvrtki očekuje daljnje probleme u naplati. Pokazalo je to 13. godišnje istraživanje EOS Grupe "Europske navike plaćanja", koje je provedeno među 3200 financijskih direktora iz 16 europskih zemalja.
Kad je riječ o Hrvatskoj, prosječan rok plaćanja u 2022. godini je 33 dana, dok je 2019. godine taj rok bio 37 dana. Kad je riječ o kašnjenju plaćanja, taj je rok porastao s 21 na 23 dana. Nešto manje od četvrtine računa podmiruje se sa zakašnjenjem, a sve to dovodi do lančane reakcije u tvrtkama koje imaju problem s likvidnošću.
Stabiliziranje poslovanja
Kako bi riješile problem s neplaćanjem računa i nelikvidnošću, sve više tvrtki upravljanje svojim potraživanjima povjerava vanjskim partnerima.
"Stope uspješnosti pružatelja usluga naplate potraživanja pokazuju da uz stručnu pomoć tvrtke mogu ublažiti posljedice loše prakse plaćanja. Pružatelji usluga naplate potraživanja mogu ostvariti primitke od plaćanja u prosjeku do šest posto prihoda tvrtke", ističe Barbara Cerinski, direktorica tvrtke za otkup i naplatu potraživanja EOS Matrix.
Prema analizi EOS Grupe, glavni učinci kod uspješne naplate potraživanja su: 80 posto tvrtki ima izravan učinak na povećanje svoje likvidnosti, 73 posto na stabiliziranje poslovanja, 59 posto na povećavanje mogućnosti ulaganja, dok 40 posto osigurava dobit, što im onda omogućava bolje uvjete rada i smanjenje troškova kamata. U B2B i B2C segmentima najveći je udio računa plaćenih na vrijeme, dok je udio nenaplativih računa ispod pet posto i kod privatnih i kod poslovnih klijenata tvrtke. Rok odgode plaćanja na istoj je razini kao 2019., za B2B segment od 30 do 39 dana, a za B2C segment najčešće do devet dana.
Klijenti koji ne ispunjavaju obveze na vrijeme tvrde kako su u financijskim problemima bez svoje krivnje. Štoviše, 60 posto tvrtki kao glavni razlog neplaćanja navodi da im njihovi poslovni klijenti nisu plaćali pa je riječ o lančanoj reakciji neplaćanja, a 43 posto tvrtki kao razlog za manjak likvidnosti vidi nelikvidnost. Tvrtke u B2C segmentu kao glavni razlog kašnjenja ili nepodmirenih plaćanja navode kratkoročne probleme s novčanim tokom. U gotovo dvije trećine slučajeva posljedice pandemije razlog su škripca s novcem.
Digitalna plaćanja
"Od 2019. do 2022. udio europskih tvrtki koje rade s vanjskim pružateljima usluga na naplati nepodmirenih potraživanja porastao je s 42 na 46 posto. Mnoge od tih tvrtki odabiru EOS Grupu kao svog poslovnog partnera. Tvrtke u istočnoj Europi imaju koristi od naše stručnosti u upravljanju potraživanjima. Posebno s obzirom na izazovne gospodarske brojke, tvrtke za naplatu potraživanja nude vrijednu podršku tvrtkama i gospodarskom sustavu jer vraćaju likvidnost", dodaje Barbara Cerinski.
U kontekstu izazovne 2023., u kojoj mnogi očekuju recesiju, loša je vijest da Europska komisija ne očekuje poboljšanje situacije u kratkom roku kad je riječ o neplaćanjima. Pozitivne trendove mogao bi pokrenuti veći izbor načina plaćanja koji sve više tvrtki nudi: 52 posto tvrtki u segmentu B2C i 41 posto u segmentu B2B već nudi digitalne metode plaćanja uz tradicionalne opcije poput bankovnog prijenosa i gotovine. Najveći rast u ovom području je u istočnoj Europi. U usporedbi s 2019., broj tvrtki u istočnoj Europi koje svojim klijentima daju mogućnost podmirenja računa digitalnim metodama plaćanja poput Apple Paya, Google Paya ili PayPala gotovo se udvostručio.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....