Novi potez na vidiku

Vlada je ispucala niže trošarine, hoće li sada ipak smanjiti marže trgovcima gorivom?

Od 5. lipnja trgovci gorivom obračunavaju maržu od 12 centi na litre eurosupera i eurodizela, a dotad, od početka godine, bila je 9,9 centi

Ilustracija

 CROPIX

Cijene goriva na domaćim benzinskih crpkama u neprekidnom su porastu od 25. travnja ove godine, dosegnuvši Vladinom odlukom od 11. rujna, iznose od 1,58 eura za eurosuper 95, 1,55 eura za eurodizel i 1,01 eura za plavi dizel.

U sjeni novog poskupljenja ostalo je novo Vladino smanjivanje trošarina na benzin i dizel kako cijene na crpkama ne bi dodatno skočile.

Riječ je o jedanaestom po redu smanjivanju trošarina na gorivo samo u ovoj godini, pa se postavlja pitanje je li idući korak Vlade smanjivanje marži, koje nisu dirane od svibnja ove godine?

- Vraćanje marži na razinu iz svibnja ove godine razmatrano je u Vladi uoči odluka o cijenama goriva prije godišnjih odmora, ali od toga se ipak odustalo - kaže izvor Svijeta energija, blizak Vladi i dobro upoznat s detaljima sastanaka o državnoj regulaciji cijena goriva.

Na pitanje je li smanjivanje marži opcija u slučaju da burzovne cijene nafte i naftnih derivata nastave s rastom, gurajući i cijene goriva prema gore, naš sugovornik odgovara potvrdno.

Sve je na stolu

- Sve je na stolu, i sve će se opcije razmatrati kada za to dođe vrijeme - poručuje naš izvor.

Trgovci gorivom od 5. lipnja ove godine mogu obračunavati maržu od 12 centi na litre eurosupera i eurodizela, nakon što su dotad, a od početka ove godine, obračunavali 9,9 centi.

Krajem 2022. marža im je bila još manja i iznosila je 8,6 centi, a na početku energetske krize i Vladine regulacije cijena goriva, obračunavali su maržu od jednog eura za litru.

Slovenski Petrol, koji je preuzimanjem Croduxa postao drugi najveći lanac benzinskih crpki kod nas, zbog državnih regulacija marži u Sloveniji i Hrvatskoj tužio je krajem prošle godine vlade u obje države, s obrazloženjem da su marže preniske i neodržive za profitabilno poslovanje.

Tom prilikom iz Petrola je poslana poruka da svakim danom zbog niskih marži i cijena goriva koje moraju primijeniti, ostvaruju gubitke.

Ta je kompanija u prošloj godini ostvarila gubitak od 2,7 milijuna eura. U trenutku kada Petrol poteže tužbu, Banski dvori ograničili su maržu na 8,6 centi, a u pregovorima sa slovenskom kompanijom, koji su se vodili prije podizanja tužbe, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja nudilo je 9,9 centi za litru goriva, što Petrol nije zadovoljilo. Ipak, 1. siječnja ove godine uslijedilo je prvo, a u svibnju ove godine i drugo dizanje marži na sadašnju razinu koja, inače, zadovoljava zahtjev Petrola iz pregovora s resornim ministarstvom.

Izračun cijene

Iduća odluka Vlade o cijenama goriva, s opcijom promjene marži, očekuje se 25. rujna. Ključni element Vladina izračuna cijene goriva je veleprodajna cijena naftnih derivata na Mediteranskom tržištu, odnosno na toj platformi za trgovanje.

U izračunu se uzimaju prosječne cijene trgovanja na platformi.

Primjenom veleprodajnih burzovnih cijena naftnih derivata, prema navodima Ministarstva gospodarstva, cijena eurosupera 95 na domaćim crpkama bila bi 1,7 eura a cijena dizela 1,71 euro.

Maloprodajni lanci, s druge strane, prodaju svoja premium goriva po znatno višim cijenama od cijena eurosupera i eurodizela koje bi bile bez Vladine intervencije. Neke vrste "premium" goriva domaćih trgovaca gorivom idu i preko dva eura.

Iako burzovna cijena sirove nafte nije dio Vladina izračuna cijene goriva, od značaja za mogući pravac daljnjeg kretanja cijene goriva na našim crpkama svakako su podaci, primjerice, o stalnom rastu barela sirove nafte na burzi u New Yorku od početka rujna, kada se barelom trgovalo po prosječnoj cijeni od 85 dolara do sredine tekućeg mjeseca, kada je cijena dosegnula 91 dolar za barel.

image

Svijet energije 2023-04-03

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. studeni 2024 07:19