Desecima tisuća tvrtki idućih godina prijeti zatvaranje jer vlasnici ne mogu pronaći nasljednike. To je veliki problem za cijelo gospodarstvo Njemačke.
"Znanje će se izgubiti. To je opasno", kaže Hartmut Petzold dok u svom skladištu u Hagenu slaže nekoliko kutija polirnog plastelina uz sredstva za čišćenje stakla vozila. Od 1988. godine 68-godišnji Hartmut i njegov 66-godišnji brat Christian razvijaju i prodaju proizvode za njegu vozila i lakove.
"Kada se toliko godina bavite površinama vozila, kada obradite tisuće litara laka, kada osvajate priznanja i natjecanja, želite to prenijeti dalje", kaže Christian Petzold za Deutsche Welle. "Kad ste u dobi za mirovinu i vidite kako su se svi drugi već oprostili, pitate se koliko dugo to još želite raditi." Braća Petzold vole svoj posao, ali smatraju da su vremena u Njemačkoj postala lošija.
Životno djelo treba završiti u dobrim rukama
Prihodi su u posljednjih nekoliko godina smanjeni, stari klijenti propadaju, a braća znaju da je predaja tvrtke nužna. Već se godinama trude pronaći nasljednika – dosad bez uspjeha. "Ako vam je nešto pri srcu, onda želite da tvrtka nastavi raditi, a ne da propadne", kaže Christian Petzold. Njihovo životno djelo i znanje trebaju završiti u dobrim rukama, ali ni vanjski niti obiteljski nasljednici ne dolaze u obzir.
"Nasljeđivanje poduzeća predstavlja velik izazov za njemačko srednje poduzetništvo", potvrđuje stručnjak Njemačke industrijske i trgovinske komore (DIHK) Marc Evers. "Broj poduzetnika koji traže nasljednika tri puta je veći od broja zainteresiranih." Prema procjeni DIHK-a u sljedećih pet godina više od 250.000 tvrtki bit će zatvoreno ako neće biti moguće naći nasljednika - eksternog ili unutar obitelji.
Problem je demografija
Nepovoljna demografska kretanja u Njemačkoj imaju svoje posljedice. Upravo u dobi između 18 i 40 godina odlučuje se hoće li netko preuzeti poduzetničku odgovornost. "Međutim, te generacije svake su godine sve malobrojnije. Istovremeno, sve više poduzetnika dolazi u dob za odlazak u mirovinu", kaže Evers.
Jedan od razloga su i sami poduzetnici, piše Deutsche Welle: 29 posto njih teško se emocionalno odvaja od svoje tvrtke. Svaki peti poduzetnik predugo čeka s prijenosom firme nadajući se da će kasnije za nju dobiti više.
Poduzeće izgrađeno srcem
Braća Petzold iz Hagena ipak ne razmišljaju na taj način. "Naš posao prvenstveno je izgrađen srcem", kaže Hartmut Petzold. "Tada smo još bili gladni uspjeha. Čvrsto smo se držali. Nama 20-satni radni dan nije bio problem. Naravno, ako se želi previše ravnoteže između posla i privatnog života, to neće uspjeti." Biti poduzetnik znači i odricanje te apsolutnu uvjerenost, kaže Hartmut Petzold. I ističe: "Motivacija mora biti prisutna od samog početka, da posao vidite kao smisao života. Da vam tvrtka ispunjava život."
DIHK predviđa da će Njemačkoj upravo takvi poduzetnici u budućnosti nedostajati. "Znanje i vrijednosti nestaju. Ako bude manje tvrtki, imat ćemo manje konkurencije i manje inovativnosti", kažu iz Njemačke industrijske i trgovinske komore. "Na kraju će cijene porasti, a imat ćemo problem i u međunarodnoj konkurenciji."
Prijenos tvrtke treba biti dobro pripremljen
Važno je da tvrtke budu spremne za budućnost. Oko tri do deset godina prije planiranog prijenosa vlasnici bi trebali započeti s pripremama za sljedeću generaciju. Je li ponuda usmjerena prema budućnosti? Jesu li marže zadovoljavajuće? Je li proizvodnja u skladu s najnovijim standardima? Je li organizacija tvrtke u redu? Pitanja koja su si braća Petzold iz Hagena već odavno postavila i na njih odgovorila.
Krajem mjeseca njima bi se trebao javiti još jedan potencijalni interesent. No, oni nisu baš previše optimistični.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....