Boris Žgomba, predsjednik Uprave Unilinea

‘Već ove godine očekujemo određeni turistički oporavak, ključna je visoka razina procijepljenosti‘

‘Kriza nam je još jednom pokazala koliko je važan održivi turizam i kvaliteta ponude‘, ističe predsjednik Uprave Unilinea
Boris Žgomba
 Uniline/Arhiva

Prošla godina u turizmu je ostala obilježena kao 'specifična', a turistički rezultati nikako nisu usporedivi s prethodnim razdobljima. Pandemija je ostavila traga na nizu djelatnosti, dok je turizam kakav poznajemo u jednom trenutku u potpunosti stao. Ipak, gledano s određenim odmakom možemo zaključiti da nije sve tako crno, a 2020. možemo ocijeniti maksimalno uspješnom u okolnostima u kojima se odvijala. Velika očekivanja stavljena su pred 2021., a upravo smo na temu očekivanja od turizma razgovarali s predsjednikom Uprave pulskog Unilinea i predsjednikom Udruženja putničkih agencija pri Hrvatskoj gospodarskoj komori – Borisom Žgombom.

Osvrnimo se malo na 2020., kako biste ocijenili turističku godinu s obzirom na sve okolnosti i što su po vama najveći izazovi na koje smo morali odgovoriti? Jesmo li na kraju ipak bili uspješni?

Moram istaknuti da smo se našli u vrlo izazovnom razdoblju, no kad sve analiziramo, možemo reći da smo ostvarili prilično dobre rezultate, posebno ako se uspoređujemo s glavnom konkurencijom na Mediteranu. Kada pričamo o izazovima, najveći je bio 'preživjeti' godinu. Unatoč relativno dobrom rezultatu, ostali smo daleko od uobičajenih brojki. Prošle godine cilj nam je bilo održati visoku razinu zaposlenosti, što je za sektor turizma od velike važnosti jer su upravo kvalitetni kadrovi ključ uspjeha koji će omogućiti brz oporavak čim epidemiološka situacija bude kvalitetnija. I to smo generalno uspjeli pomoću vlastitih ulaganja i mjera koje je uvela Vlada. Smatram da je cijeli sektor odlično reagirao brzom i kvalitetnom prilagodbom proizvoda i usluga novonastalim uvjetima, a zahvaljujući odličnoj koordiniranosti i komunikaciji s Nacionalnim i sustavom lokalnih stožera civilne zaštite, uspjeli smo osigurati da se gosti kod nas osjećaju sigurnije nego u svojim zemljama. To je veliki rezultat napora svih aktera u turizmu i ogroman zalog za narednu turističku godinu.

Kriza obično potakne kreativnost, je li tako bilo i u turističkom sektoru?

Kriza nam je još jednom pokazala koliko je važan održivi turizam i kvaliteta ponude. Maksimalno smo se angažirali i od početka pandemije u Hrvatskoj intenzivno radili na prilagodbi svih programa i aktivnosti. U tom smo procesu iskoristili povratne informacije gostiju, ali i informacije iz renomiranih turističkih medija. Zahvaljujući atraktivnom sadržaju i sigurnosti ponude, Hrvatska se tijekom 2020. našla u samom vrhu ponude, a uspjeh je možda najvidljiviji u ljetnim mjesecima, odnosno glavnom dijelu turističke godine u kojem smo ostvarili sjajne rezultate u odnosu na zemlje u okruženju.

Kako biste ocijenili podršku Vlade i mjere koje su donesene uslijed pandemije?

Vladine mjere za očuvanje radnih mjesta značajno doprinose opstojnosti sektora, a njihov će produžetak igrati ključnu ulogu u ovoj godini. Ono što je bilo ključno je da su mjere donesene u pravom trenutku, a odigrale su veliku ulogu u zadržavanju kvalitetnih kadrova. Tim mjerama nema alternative sve do početka turističkog prometa, kada u sektoru tek možemo računati s nekim ozbiljnijim prihodima. Isto tako, vrlo problematično i ozbiljno je pitanje fiksnih troškova koji stvaraju veliko opterećenje turističkim agencijama koje zbog ograničenja putovanja imaju minimalne, a većina ni nema prihoda. Zbog toga očekujemo od Ministarstva financija da proširi postojeće potpore na način da se i za turističke agencije omogući pokrivanje spomenutih fiksnih troškova.

Dodatno, veseli nas odobrenje Europske komisije za program državnih potpora za poduzetnike u sektorima turizma i sporta, kao i najava iz Ministarstva turizma i sporta da će ta značajna sredstva biti osigurana za poduzetnike svih veličina. Iskoristio bih ovu priliku da se zahvalim Ministarstvu turizma i sporta te ministrici Brnjac na uloženom naporu i angažmanu koji je rezultirao ovim dodatnim sredstvima za potpore. Tim će se sredstvima omogućiti kvalitetna priprema za ovu turističku godinu, koja će sigurno biti iznimno zahtjevna.

Kakva su očekivanja od 2021. godine u turizmu?

2021. godinu možemo promatrati kao godinu oporavka u kojoj će ključnu ulogu odigrati cjepivo i njegova šira primjena. Vidimo pozitivne pomake na tom području koji ulijevaju povjerenje, no kraj pandemije još uvijek je teško prognozirati. Naravno, mjere koje ograničavaju putovanja unutar Europske unije imaju presudnu ulogu u turizmu jer su preduvjet turističkih djelatnosti. Oporavak će doći postepeno. Iako je ovoj situaciji nezahvalno davati konkretna predviđanja, smatram da u 2021. možemo očekivati skromnu predsezonu, konkretnije rezultate tijekom glavnih mjeseci turističke godine (lipanj-kolovoz), ali i dobre rezultate poslije glavne sezone. Generalno govoreći, na razini 2021. očekujem da bismo mogli ostvariti otprilike 60% financijskih rezultata 2019. Potpuni povratak turizma na razine 2019. godine očekujem tek 2023. godine, dok bismo se tijekom 2022. trebali približiti tim brojkama.

Kako ste se u Unilineu spremili za ovu godinu?

Za ovu godinu spremili smo se na jedan dinamičan način rada uz brojna iznenađenja, novosti i naravno nova očekivanja gostiju. Očekujemo da će sigurnost i dalje biti u fokusu, osobito sa zdravstvenog aspekta. Uz individualne goste, očekujemo i povratak grupa, a važan segment za koji procjenjujemo da će se među prvima oporaviti su korporativna putovanja. Ovisno o kretanjima u okolnim zemljama, očekujemo i ponovnu potražnju za 'outgoingom', uključujući i avio karte, što je primarna tržišna niša dijela grupe Unilinea kojom se bavi naše društvo e-Tours. S aspekta rezervacija, očekujem da će ovu godinu, zbog epidemioloških mjera, ali i utjecaja cijepljenja na putovanja, obilježiti velik udio last minute bookinga.

Je li oporavak turizma na obzoru i jesu li se očekivanja gostiju promijenila?

Treba naglasiti da će oporavak biti postepen, a ključno je da, kao što smo to napravili prošle godine, gostima osiguramo osjećaj sigurnosti. Turističko tržište u potpunosti se promijenilo, no ohrabruje nas činjenica da impulsi koje dobivamo s tržišta pokazuju da su gosti itekako željni putovanja, socijalizacije i zabave. Uz to, treba uzeti u obzir i da smo već gotovo godinu dana ograničeni u kretanjima te je prisutna određena doza straha od nepoznanica, a mjere gotovo svih Vlada i dalje ograničavaju mogućnosti putovanja. Novu turističku godinu dočekat ćemo sa znanjem koje smo stekli prošle godine. Vidjeli smo da je, uz individualnu odgovornost, važno donijeti i implementirati jasne i kvalitetne mjere te pratiti njihovu primjenu. No, teško se osloniti samo na individualnu odgovornost, tako da će procijepljenost stanovništva u Hrvatskoj i na našim glavnim emitivnim tržištima biti ključna za dobre turističke rezultate. Optimisti smo i svakako očekujemo da bi ove godine trebalo biti značajnije bolje nego prošle.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 05:20