Investicija od 570 mil. kuna

Uvodi se novi sustav za naplatu cestarine

Trenutni sustav naplate star je 48 godina, a ENC je uveden 2006.
Ilustracija: naplatna postaja Demerje
 Vjekoslav Skledar / CROPIX

Hrvatska će 2022. godine dobiti novi sustav naplate cestarina na autocestama koji će se temeljiti na kombinaciji naplate putem unaprijeđene verzije ENC-a (DSRC) i automatskog sustava očitanja registarskih oznaka (ALPR), rečeno je u srijedu na prezentaciji novog sustava naplate, a Jutarnji.hr je prvi objavio u ponedjeljak najvažnije značajke novih sustava.

Pritom će upotreba ENC-a biti obvezna za teška vozila, dok će korisnici lakih vozila imati mogućnost izbora. Radi se, inače, u suvremenom sustavu elektroničke naplate sa slobodnim prolaskom vozila, što bi trebalo u potpunosti eliminirati sadašnje gužve na naplatnim kućicama, pogotovo tijekom turističke sezone.

ALPR sustav koristit će se uz pomoć aplikacije povezane s kreditnom ili bankovnom karticom korisnika, ili direktnom uplatom na aplikaciju. Svi koji ne budu imali imati dovoljno novca na računu, a koristit će taj sustav, bit će u prekršaju i naplaćivat će im se kazne.

Bit će postavljeno niz prodajnih mjesta, posebice u blizini državnih granica, gdje će se korisnici moći registrirati, odnosno gdje će se prodavati DSRC i ENC uređaji. Postojat će i namjenske staze u blizini granice koje će se koristiti za registraciju u sustav očitavanjem registarskih pločica i odgovarajuće bankovne kartice.

Zasad se, kako je rekao ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, ne zna hoće li novi sustav naplate za korisnike autocesta biti skuplji od aktualnog.

Posebni savjetnik ministra i glavni nositelj projekta Branimir Jerneić kazao je da su izrađivači studije posebno vodili računa o tome da smo turistička zemlja, te da nam gotovo 85 posto turista dolazi cestama.

Sustav će, naveo je, biti interoperabilan s postojećim elektroničkim sustavima naplate u EU. Nakon početne implementacije na dionicama HAC-a i ARZ-a, dakle na autocestama pod kontrolom državnih koncesionara, očekuje se i uvođenje na dionicama privatnih koncesionara (Bina Istra i AZM).

Odbačena je primjena sustava satelitskog praćenja, jer je procijenjeno da bi to bitno povećalu ulaganja.

Jerneić je rekao da će uvođenje novog sustava naplate stajati do 570 milijuna kuna.

"Uvođenje novog sustava na mjesečnoj bi bazi moglo uštedjeti oko 13 milijuna kuna u odnosu na sadašnji sustav naplate koji obilježavaju visoki troškovi naplatnih mjesta, blagajnika, transporta gotovog novca i sl", rekao je Jerneić, dodavši da blagajnike očekuje prekvalifikacija.

Iako se radi o prijedlogu o kojem se tek treba izjasniti stručna javnost, valja spomenuti da se razmatra i mogućnost formiranja viših cijena cestarina u vremenu najvećih gužvi, odnosno nižih u razdobljima manjeg opterećenja.

"Radovi u implementaciji sustava započet će već iduće godine, a sustav bi trebao biti pušten u promet 2022. godine uz prijelazno razdoblje kada će istodobno funkcionirati oba sustava - i aktualni i novi", tvrdi Jerneić, ponovivši da je studiju novog sustava naplate cestarine izradila španjolska tvrtka IDOM.

Trenutno je u uporabi sustav naplate star 48 godina, dok je ENC uveden 2006. godine, i trenutno ga ima oko 40 posto korisnika autocesta.

Ministar Butković kazao je da je bilo nužno krenuti u projekt promjene naplate cestarina, jer je postojeći sustav zastario. Istaknuo je i kako se radi o prijedlogu o kojem će tek razgovarati stručna javnost.

Međunarodni natječaj za implementaciju sustava trebao bi biti raspisan početkom 2020. godine, rekao je Butković dodavši i kako je jedan od ciljeva promjene sustava i ušteda. Naglasio je i da tek treba sjesti za isti stol sa predstavnicima privatnih koncesionara u vezi primjene novog sustava, ali i da vjeruje da će se s njima uspjeti dogovoriti.

Nakon što se uvede, novi bi sustav trebao učinkovito raditi najmanje 15 godina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 20:34