Kamionski prijevoz

Ugašen startup u koji su Bill Gates i Jeff Bezos uložili gotovo milijardu dolara

Milijarderi se odlučili na drastičan korak nakon što protekla četiri mjeseca nisu našli kupce za taj biznis

Jeff Bezos i Lauren Sanchez

 David Fisher/shutterstock

Milijarderi Jeff Bezos, koji se obogatio na Amazonu, i Bill Gates, koji se obogatio na Microsoftu, odlučili su ugasiti startup u koji su uložili više od 925 milijuna dolara.

Convoy, koji su opisivali kao Uber za prijevoz tereta, početkom prošle godine bio je procijenjen 3,8 milijardi dolara vrijednosti. No, Bezos i Gates odlučili su se na drastičan korak nakon što ovog ljeta nisu uspjeli pronaći kupca za taj biznis.

Od ovog tjedna Convoy više ne nudi svoje usluge i počeo je otpuštati.

Izvršni direktor Dan Lewis poslao je krajem tjedna na adrese 500 preostalih zaposlenika dopis u kojem stoji: ‘Danas je vaš zadnji dan u tvrtki‘.

Top disruptor

Tvrtku sad očekuje još samo pravna terminacija.

Inače, Convoy je započeo kao startup 2017. godine.

Pokrenuli su ga bivši Amazonovi menadžeri Dan Lewis i Grant Goodale, a imao je sjedište u Seattleu, kao i Amazon.

Plan mu je bio digitalizirati cestovni prijevoz kamionima i učiniti ga ugljično neutralnim.

Tijekom pandemije Convoy je uhvatio tržišni val i privukao mnoge Fortune500 klijente. Na popisu njihovih korisnika bili su Unilever, P&G, The Home Depot i LG Electronics.

Kompanija je narasla na 1500 zaposlenika.

Ove godine ih je CNBC čak proglasio jednim od TOP50 Disruptora u SAD-u.

Ali kako je prošlo razdoblje kad je, tijekom i nakon pandemije, došlo do značajnog rasta potražnje za uslugama prijevoza, tako je s normalizacijom tržišta potreba za uslugama igrača poput Convoya značajno pala.

Dan Lewis, suosnivač Convoya kaže da su unazad godinu dana cijene dostave pale i da nisu uspjeli prikupiti novi kapital ili pronaći kupca.

Kolaps tržišta

- Kolapsa tržišta za prijevoz tereta koji je bez presedana, zatim dramatično monetarno stezanje unazad 18 mjeseci dramatično je oslabilo investicijski apetit i smanjilo tokove u neprofitabilne privatne tvrtke u kasnoj fazi - pojasnio je Lewis.

Convoy je još jedna od žrtvi promjene na tržištu kapitala. Potezi središnjih banaka poskupili su cijenu novca i tako podigli kamatne stope što je prekinulo eru besplatnog novca i smanjilo interes investitora za rizične projekte.

- Nalazimo se usred velike recesije teretnog prometa i kontrakcije tržišta kapitala, u savršenoj oluji - pojašnjava Lewis.

Convoy nije jedini koji se našao u problemu. Tjedan dana ranije propala je jedna od najvećih prijevozničkih kompanija u SAD-u - Yellow. Riječ je o vrlo krupnoj ribi.

Yellow je držao gotovo 15 posto cijelog američkog tržišta kamionskog prijevoza. Postoji više od 100 godina i neki od njegovih najvećih i najdugotrajnijih klijenata su Walmart i The Home Depot.

Razlog je propasti sličan je onome koji je okusio Convoy.

Yellow je prošao kroz nekoliko spajanja i preuzimanja i rastao tijekom i nakon pandemije, a onda je došlo do hlađenja tržišta. No, Yellow je imao i dodatan problem.

Sindikat neumoljiv

Njegovi su zaposlenici snažno sindikalno organizirani, a sindikat Teamsters Union nije pokazao interes podržati restrukturiranje kompanije.

Yellow je potom objavio da sindikat prijeti štrajkom, odbija restrukturiranje i onemogućuje dogovor oko refinanciranja 1,3 milijardi dolara duga koje mu stižu na naplatu u 2024. godini.

Kompanija je u zahtjevu za stečaj navela da duguje više od milijardu dolara i ima više od 100 tisuća vjerovnika.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 13:11