u skladu s direktivom eu

U siječnju konačno javni prijevoz po europskom modelu

Do sada je došlo do minimalnog smanjenja broja radnih mjesta, ističe Hrvoje Meštrović iz HUP-ove Koordinacije javnolinijskog prijevoza
Ilustracija
 Davor Pongracic/Cropix

U prvim danima iduće godine trebali bi biti sklopljeni prvi ugovori između županija i prijevoznika o javnolinijskom prijevozu u skladu s direktivom Europske unije koja svim stanovnicima jamči dostupnog javnog prijevoza, a prijevoznicima redovitu naplatu usluge po pravičnoj cijeni, doznajemo jučer u novoosnovanoj Koordinaciji javnih prijevoznika pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca.

Spremni potpisati

- Bio bi to vrlo važan događaj za hrvatske građane u ruralnim sredinama jer bi imali osiguran prijevoz, bez obzira na broj putnika i oscilacije koje imamo, a posebno su izražene za vrijeme pandemije - komentira predsjednik Koordinacije Hrvoje Meštrović, podsjećajući da je potrebu provođenja spomenute direktive EU, među ostalima, naložilo i Gospodarsko-socijalno vijeće (DSV) na svojoj sjednici krajem listopada ove godine. Dio županija, dodaje Meštrović, spreman je potpisati ugovore o javnoj usluzi 1. siječnja iduće godine sukladno odluci GSV-a uz pretpostavku, ističe, da resorno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture osigura pripadajuće preduvjete opet sukladno odlukama GSV-a. Na pitanje hoće li resorno ministarstvo odraditi svoj dio posla kako bi županije prišle osiguravanju javnog prijevoza na svojim područjima, Meštrović kaže kako postoje obećanja da će biti ispunjene pretpostavke za djelovanje županija.

Najava konačne primjene spomenute direktive EU dolazi nakon prijetnji dijela prijevoznika da će početi gasiti linije na kojima, zbog pada putnika i pogoršanja platežne moći građana, trpe najveće gubitke. Na sve se još nakalemila i korona s dodatnim padom putnika i pripadajućim mjerama zaštite u autobusima.

Trošak prijevoznika

- Održavanje javnih linija sa strane privatnih autobusnih prijevoznika obuhvaća oko 7000 radnih mjesta, koja su u službi osiguranja javne usluge - napominje Hrvoje Meštrović, dodajući kako je u izostanku odgovarajućih ugovora o javnim uslugama sav teret održavanja ove javne usluge pao na prijevoznike koji, navodi, gomilaju gubitke jer je pad prihoda od prodaje karata u drugom i trećem kvartalu u prosjeku veći od 60 posto. U četvrtom ovogodišnjem kvartalu, prema riječima našeg sugovornika, djelomično se popravila financijska situacija prijevoznika da bi se u prosincu s ograničavanjem mobilnosti građana i zatvaranjem kafića i restorana stanje ponovno pogoršalo.

- Ako ne rade kafići i restorani, izravno su oštećeni i prijevoznici, jer radnici i građani koji koriste ove usluge više ne putuju. Trošak prijevoznika je jednak, jer on održava vozni red bez obzira na broj putnika. Isto se događa sa studentima, te učenicima srednjih škola, gdje pojedine škole uvode online nastavu, a druge rade. Prijevoznik ima u kontinuitetu isti trošak, a ne zna koliko će sutra biti putnika - upozorava Meštrović.

Da je antipandemijskim mjerama onemogućila normalno poslovanje prijevoznika, država je posredno priznala stavivši izvan snage odredbu prema kojoj prijevoznik gubi koncesiju na javni prijevoz ako ne vozi pripadajuću liniju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 15:20