Tisuće radnika Volkswagena štrajkalo je u ponedjeljak, jer dogovora nema. Sindikati traže povećanje plaća, dok uprava planira masovna otpuštanja i zatvaranje tvornica.
Na početku ih je bilo samo nekoliko, ali ubrzo su stotine radnika iz Volkswagenove tvornice u Hannoveru počeli u velikim skupinama izlaziti kroz ulaz broj 3, noseći transparente s natpisom „Spremni smo za štrajk!“ i crvene zastave moćnog njemačkog sindikata metalaca, IG Metalla.
U tom pogonu Volkswagen (VW) proizvodi laka komercijalna vozila, uključujući i električni minibus ID.Buzz, nasljednika kultnog modela Bulli, koji se proizvodio više od 65 godina, ali se sada sklapa u Turskoj.
Radnici u Hannoveru, piše Deutsche Welle, pridružili su se štrajku koji pogađa gotovo sve VW-ove tvornice u Njemačkoj.
„Za mene je najvažnije da ovo proizvodno mjesto opstane", kaže Hassan Savas. On tu radi već 24 godine i sada se pridružio radnicima okupljenima na lokalnom trgu.
„Treba ukinuti bonuse. Oliver Blume je zaradio 10,3 milijuna eura, a što mi dobivamo?" rekao je za DW.
Savasa je razbjesnila odluka uprave, uključujući i izvršnog direktora Olivera Blumea, da zatvori nekoliko pogona VW-a u Njemačkoj i otpusti na tisuće radnika. Taj potez je bez presedana u više od 87 godina dugoj povijesti ove kompanije i dolazi nakon što je ranije ove godine ukinuta takozvana „sigurnosna klauzula" u ugovoru o očuvanju radnih mjesta do 2029.
Moritz, koji je na drugoj godini stručne obuke u tvornici i koji je radije htio ostati anoniman, kaže da su mnogi radnici Volkswagena „zaista bijesni".
„Trebalo je da i mi na stručnoj obuci dobijemo više novca i ugovore nakon obuke, ali je i jedno i drugo sada pod znakom pitanja“, kaže on za Deutsche Welle.
Zašto štrajk u Volkswagenu?
Radnici u Volkswagenovoj tvornici u Osnabrücku osigurali su za sebe poseban kolektivni ugovor i ne sudjeluju u štrajku, dok ostatak radne snage u Njemačkoj i dalje pokušava postići novi dogovor.
Tijekom nedavne runde pregovora o plaćama, radnici Volkswagena ponudili su svoj doprinos u uštedi od 1,5 milijardi eura ako uprava odustane od zatvaranja tvornica u Njemačkoj, ali su i upozorili da će se vodstvo kompanije suočiti s „povijesnom borbom“ ako se nastavi s drastičnim rezovima.
Menadžment inzistira na smanjenju plaća do deset posto kako bi se smanjili troškovi. Razlog: pad prihoda. Najveći europski proizvođač automobila također planira zatvoriti tri tvornice zbog pada potražnje, posebice za električnim modelima. Kompaniju su teško pogodili visoki troškovi proizvodnje u Njemačkoj, usporen prelazak na električna vozila i oštra konkurencija na ključnom tržištu – u Kini.
Sindikat IG Metall najavio je prošlog vikenda da će akcije početi u ponedjeljak (2.12.) serijom „štrajkova upozorenja", kratkih obustava rada, nakon što je kompanija odbila prijedloge sindikata za zaštitu radnih mjesta.
VW grupa, koja okuplja desetak brendova, uključujući Audi, Porsche, Škodu i Seat, poručila je da „poštuje prava radnika“ i vjeruje u „konstruktivan dijalog" kako bi se postiglo „trajno rješenje koje svi kolektivno podržavaju“. Također su istakli da su poduzeli „mjere za osiguranje hitnih isporuka" tijekom štrajka.
Pregovori o kolektivnom ugovoru trebali bi se nastaviti 9. prosinca. Radnici okupljeni u Hannoveru poručuju da podržavaju zahtjeve sindikata za „najmasovnijim štrajkovima u povijesti Volkswagena".
Zašto je važna automobilska industrija?
Štrajkovi u Volkswagenu dolaze u trenutku kada se moćna njemačka automobilska industrija suočava s krizom zbog pada potražnje u Europi i oštre konkurencije iz Kine.
S obzirom na to da je proizvođač automobila iz Wolfsburga najveći industrijski poslodavac u Njemačkoj, kriza u Volkswagenu ima posljedice za cijelu zemlju.
Prema podacima Njemačkog udruženja automobilske industrije, 2023. je ona zapošljavala skoro 780.000 ljudi, od čega više od 465.000 radnih mjesta otpada na dobavljače dijelova i opreme za najveće proizvođače automobila, uključujući Volkswagen, BMW i Mercedes.
S udjelom od oko 22 posto u bruto domaćem proizvodu (BDP) Njemačke u trećem kvartalu 2024, udio automobilske industrije u ukupnom BDP-u veći je nego u bilo kojoj drugoj europskoj zemlji.
Usporavanje njemačke automobilske proizvodnje, međutim, pogađa i druge proizvođače u automobilskoj industriji. Mercedes planira smanjenje troškova za nekoliko milijardi eura. Proizvođač guma Continental planira otpuštanje 7.150 radnika širom svijeta, dok dobavljač elektronskih dijelova Bosch najavljuje ukidanje do 5.550 radnih mjesta.
Američki gigant Ford također je najavio smanjenje broja radne snage u Njemačkoj za 2.900 radnika, dok je 14.000 radnih mjesta ugroženo kod dobavljača ZF-a, a 4.700 u grupaciji Schaeffler, još jednom važnom dobavljaču automobilske industrije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....