Telemach je u proteklih pola godine u pozadini testirao svoju novu core mrežu. Riječ je o temeljnoj mreži preko koje nudi sve svoje usluge. Trenutačno je ona hardverska, ali do idućeg ljeta ovaj će operater preći u cloud. Što bi mu to moglo omogućiti možda najbolje oslikavaju imena kompanija koje posluju iz clouda, poput Amazona, Facebooka i Googlea. Usto, plan mu je postati prvi 5G stand-alone operator u Hrvatskoj. I dok je prethodnu migraciju svojih sustava, onu iz Švedske u Hrvatsku, obavio u tišini, o ovoj je pristao pričati unaprijed. Razgovarali smo s članom uprave za tehniku Telemacha Hrvatska Nenadom Šlibarom o tome što i kako planira napraviti treći operator.
Po čemu je ova migracija drugačija od one koju ste napravili prije dvije godine?
Tada smo preuzeli Tele2 i prebacivali sustave iz Švedske u Hrvatsku, a sad radimo na migraciji koja će kvalitativno poboljšati mrežu Telemacha u Hrvatskoj. Stvaramo prvu 5G stand-alone mrežu u Hrvatskoj. Trenutačno, svaki put kad idete na internet, čak i ako je to nazivno preko 5G-a, zahtjev šaljete preko 4G-a i tek se onda uspostavlja veza preko 5G-a. Kroz šest do devet mjeseci, koliko će trajati migracija korisnika na novu core mrežu, sve će ići izravno preko 5G-a.
Što to točno znači za korisnike u vidu usluga?
Idemo u modernizaciju naše core mreže. To je mreža preko koje se nude sve naše usluge. Ona je trenutačno na različitim hardverskim sustavima. Modernizacija koju radimo znači da će sada naša core mreža prijeći u cloud. To znači da će građani moći dobiti usluge koje su više personalizirane i da će imati veću kontrolu nad njima, a i da ćemo biznisima moći ponuditi rješenja za vertikalne industrije, IoT rješenja itd.
Plan nam je ponuditi najnaprednije usluge temeljene na 5G mreži. Zahvaljujući cloudu i stand-alone 5G-u moći ćemo precizno kontrolirati brzinu i latenciju.
Kad ste krenuli s prebacivanjem korisnika?
Upravo su počela. Prethodno smo od travnja radili testiranja nove core mreže i sad smo krenuli u prvu od tri faze migracije korisnika. Prva faza obuhvaća preusmjeravanje prometa na novi sustav, takozvani packet core. Druga faza migracije podrazumijeva zamjenu sustava korisničke baze podataka, dok je treća faza usmjerena na prebacivanje glasovnog prometa sa starih sustava na nove.
Prošla migracija, završena lani, dovela je do problema za dio korisnika. Očekujete li da bi se nešto slično moglo ponoviti?
Poduzeli smo sve kako bi za korisnike ova migracija prošla glatko i neprimjetno te u tom smislu ne očekujemo probleme. U slučaju da eventualno dođe do kratkotrajnih poteškoća, učinit ćemo sve kako bi ih korisnici osjetili u najmanjoj mogućoj mjeri.
Prošla migracija se radila kako bi se omogućilo buduće unapređenje kvalitete usluga u odnosu na doba Tele2, ali je nismo komunicirali od početka. Iako sad ne očekujemo poteškoće, u želji da s korisnicima njegujemo iskren i transparentan odnos, želimo otvoreno pričati o svemu što radimo, uključujući i tehničke nadogradnje koje provodimo upravo imajući u vidu njihove potrebe i očekivanja.
Imate li neke podatke koji podupiru zaključak da se korisničko zadovoljstvo poboljšalo?
Mjerimo korisničko zadovoljstvo, jer nam je to važno. Rezultati internog Net Promotor Scorea korisničkog mnijenja pokazali su da je unazad šest mjeseci zadovoljstvo korisnika Telemacha naraslo je za 50 posto, dok je zadovoljstvo korisnika kvalitetom informacija i ljubaznošću naših djelatnika u istom periodu također raslo, ovaj puta za 10 posto. Oba mjerenja sada nadmašuju cilj koji smo si postavili, a za koji smatramo da je vodeći u industriji.
Vidite li još prostora za napredak?
Želimo biti prvi odabir korisnika kad su u pitanju njihovo povjerenje i kvaliteta naših usluga. Prostora za napredak uvijek ima i radit ćemo na tome, ali veliki pomak se već vidi. Iako nam je broj korisnika značajno porastao, u prvoj polovici ove godine zabilježili smo pet posto manje prvostupanjskih korisničkih prigovora. Dakle, korisnika je više, a ukupno svih pritužbi manje.
Usto, istaknuo bih da smo značajno unaprijedili korisničku službu. Danas naša korisnička služba 85 posto prvostupanjskih prigovora riješi u roku od 24 sata. Ali možemo još bolje. U narednom periodu napore ćemo usmjeriti u drugostupanjske prigovore kojih je u prvoj polovici ove godine zabilježeno 920, što je za pedesetak manje nego polugodište prije. Pored toga, prema izvješću Hakoma za više od 50 posto drugostupanjskih prigovora nije postojao razlog za drugostupanjski prigovor.
Koliko sad imate korisnika?
Imamo više od milijun korisnika. Unazad dvije godine smo se od švedskog operatera transformirali u agilnog hrvatskog operatera. U tom razdoblju povećao se udio postpaid korisnika što je najbolji pokazatelj da korisnici prepoznaju benefite koje im nudimo i ulaganja u poboljšanje usluga.
Kakvi su vam planovi za mreže nove generacije - optiku i 5G?
Sva naša ulaganja od prvog dana su usmjerena u korist korisnika i zajednice, zbog čega smo u rekordnom vremenu prvi u Hrvatsku doveli 10 Giga mrežu. Trenutno su najbržom optičkom mrežom pokriveni gotovo svi zagrebački kvartovi, Velika Gorica, Split, Zadar i Osijek. Po reakcijama korisnika naš optički internet najkvalitetniji je u Hrvatskoj – jedini omogućavamo brzine od 2 Gbps i 10 Gbps na optičkoj mreži, a svakim danom raste i broj zadovoljnih korisnika EON paketa s optičkim internetom.
Ubrzano nastavljamo graditi dalje, s namjerom da do 2025. godine optičkom mrežom pokrijemo trećinu Hrvatske, odnosno više od 500 tisuća kućanstava.
Od ulaska na tržište sva smo obećanja ispunili i to je naša jedinstvena prednost u odnosu na druge igrače na tržištu. Tako smo snažan investicijski ciklus od preko 1,7 milijardi kuna usmjerili i u modernizaciju postojeće 4G mreže te implementaciju najnaprednije i najbrže 5G mreže kojom trenutno pokrivamo cijelu obalu i sva veća naseljena mjesta diljem Hrvatske.
Koliko trenutačno prometa imate na 5G-u?
Oko 4 posto našeg prometa na 5G-u, što vjerujemo da je na razini industrije. Cilj nam je međutim mnogo ambiciozniji - da cijela Hrvatska ima koristi od 5G-a! Mi smo stoga osigurali da sve naše postpaid mobilne tarife kao i ponude novih uređaja omogućuju korištenje 5G tehnologije, te je s te strane sve spremno da svi u Hrvatskoj koji to žele, krenu koristiti 5G.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....