
Dok Moskva i Washington raspravljaju o okončanju rata u Ukrajini (vjerojatno na štetu Kijeva), poslovni investitori taktiziraju oko mogućnosti povratka zapadnih korporacija na rusko tržište. Iako su sankcije još uvijek na punoj snazi, potencijalno popuštanje restrikcija pod administracijom Donalda Trumpa moglo bi vrlo brzo ponovno otvoriti vrata velikim kompanijama koje su napustile Rusiju nakon invazije na Ukrajinu prije tri godine. No, poslovni svijet zasad nema odgovor na pitanja pod kojim je uvjetima to moguće i kako brzo.
Među najistaknutijim tvrtkama koje su otišle iz Rusije bio je francuski Renault, koji je zbog svojega većinskog udjela u najvećem ruskom proizvođaču automobila Avtovazu bio znatno izložen tamošnjem tržištu. Prije ruske invazije na Ukrajinu Renault je ostvarivao desetinu svojih prihoda u Rusiji i zapošljavao 45.000 radnika. Povlačenje iz Rusije, kada su svoju imovinu prodali za simbolična dva rublja u svibnju 2022., značilo je otpis 2,2 milijarde eura.
PROČITAJTE VIŠE Tabak: ‘Ukrajini je upravo najveći saveznik okrenuo leđa, dobili su ultimatum‘
Međutim, valja znati da Renault nikad nije u potpunosti zatvorio vrata Rusiji. Tvrtka je pri prodaji osigurala šestogodišnju opciju otkupa udjela u Avtovazu, a sada je Renaultov izvršni direktor Luca de Meo poručio kako je mogućnost povratka izgledna.
- Trenutačno je važnije graditi budućnost nego se osvrtati na prošlost. A mi smo poslovni ljudi. Ako se ukaže prilika, razmotrit ćemo je - rekao je za Financial Times.
Renault nije jedina zapadna tvrtka koja je ostavila otvorene mogućnosti povratka. Mercedes-Benz, koji je svoje ruske operacije predao lokalnoj grupi Avtodom, također ima opciju otkupa svojih bivših poslovnih jedinica. Među kompanijama koje su otišle, a sada pomno prate situaciju, nalaze se i Volkswagen, Toyota i Hyundai, koji su nakon invazije obustavili poslovanje u Rusiji.
Vraćaju se Amerikanci?
Iako je energetski sektor najpogođeniji sankcijama, Kiril Dmitrijev, čelnik Ruskog fonda za izravna ulaganja, izjavio je da očekuje povratak određenog broja američkih kompanija već u drugom tromjesečju ove godine. Među sektorima koji bi prvi mogli vratiti poslovanje nalaze se maloprodaja i prehrambena industrija, a povratak financijskih i energetskih kompanija i dalje bi mogao biti ograničen zbog sankcija.
Valja podsjetiti i kako su neke tvrtke - poput McDonald‘sa, Henkela te prehrambenih giganata Mondelēza, Procter & Gamblea i PepsiCo. - sve vrijeme nastavile raditi u Rusiji uz obrazloženje kako "osiguravaju osnovne proizvode stanovništvu". Reuters javlja da i europske banke, primjerice UniCredit, pomno prate moguće promjene regulative kako bi i one pokušale vratiti svoje operacije pod boljim uvjetima.
No, sve te najave valja uzeti sa zrnom soli. U trenutku pisanja ovog teksta nije poznato niti hoće li Amerikanci, a posebice Europljani, ukinuti sankcije Rusiji. Neke su tvrtke poslije odlaska iz Rusije, nakon početnih problema, promijenile poslovne postulate i počele ostvarivati rekordne rezultate.
Među njima je i Renault, koji nastavlja s fokusom na elektrifikaciju, pripremajući se za sve strože europske propise o emisijama. Nakon što su se povukli iz Rusije 2022., dionica Renaulta odmah je pala 30 do 35 posto, no danas bilježi rekordnu profitabilnost, veću nego u ta vremena, što vrlo dobro ilustrira kompleksan odnos zapadnih korporacija prema ruskom tržištu.
Nisu svi dobrodošli
U prvim tjednima nakon invazije stotine zapadnih kompanija, uključujući Carlsberg i Unilever, oštro su osudile rusku agresiju na Ukrajinu te svoje povlačenje predstavile kao moralnu odluku donesenu bez previše oklijevanja. Međutim, ako se postigne sporazum kojim bi Rusija zadržala dio ukrajinskog teritorija, povratak bi tim istim kompanijama mogao nanijeti ozbiljnu reputacijsku štetu.
Nakon što su neki od najvećih svjetskih brendova - poput Starbucksa, IKEA-e i Levi‘sa - napustili Rusiju, njihova su mjesta zauzele lokalne verzije, odnosno imitacije. Primjerice, McDonald‘s je sada Vkusno & Tochka, a Starbucks je postao Stars Coffee, u vlasništvu ruskog ugostitelja Antona Pinskija i repera Timatija. Povratak na tržište mogao bi biti iznimno težak za zapadne brendove, osobito za proizvođače automobila jer kineske marke sada drže više od 50 posto ruskog tržišta. Drastičan skok u odnosu na manje od deset posto prije tri godine.
PROČITAJTE VIŠE Puhovski: ‘Rusija ne može progutati Europu, to je histerija, a jasno je i zašto je priča pokrenuta‘
Nadalje, ruska vlada već je preuzela kontrolu nad imovinom nekoliko zapadnih kompanija kroz takozvanu privremenu upravu i ubrzava procese zapljene stranih poslovnih subjekata. To bi moglo značiti da Moskva, ako se sankcije i ublaže, možda neće biti voljna ponovno otvoriti tržište zapadnim korporacijama. Barem ne po uvjetima koje su imale prije rata.
Nove sankcije
Iako spekulacije o mogućem popuštanju sankcija rastu, konkretnih prijedloga još uvijek nema. Europska unija upravo je usvojila 16. paket sankcija protiv Rusije, uključujući zabranu uvoza aluminija, što dodatno komplicira situaciju za zapadne kompanije koje razmatraju povratak.
Ne treba zaboraviti ni da je Rusija već zaprijetila odmazdom za zamrzavanje njihove imovine u inozemstvu, a većina kompanija koje su napustile zemlju morale su prodati svoje operacije za simbolične iznose. Povratak na rusko tržište mogao bi biti pravno kompliciran i dugotrajan proces, a zapadne tvrtke koje su bile prisiljene napustiti tržište morat će oprezno razmotriti sve rizike
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....