
Ako se sredinom godine uputite kroz Sloveniju, oko Ljubljane vas čekaju nova prometna pravila. Kako bi ublažila prometne gužve na prilazu glavnom gradu, Državna agencija za ceste na prilazima Ljubljani uvodi takozvani dinamički sustav ograničenja brzine. To će funkcionirati tako da se u slučaju zastoja na obilaznici uvodi ograničenje brzine već na autocesti. To će biti izazovno za vozače, jer će se znati dogoditi da moraju voziti puno sporije na autocesti koja se čini praznom.
Kako su nedavno pojasnili iz Agencije, riječ je o prilagodbi brzine vožnje prema protoku vozila, i to već nekoliko kilometara prije mjesta pojačanog ili koncentriranog prometa, a informacije o tome će se prikazivati na portalima čiji je broj znatno povećan.
U tu svrhu postavljene su nove ploče ili su obnovljene postojeće na 53 lokacije. Postavili su i 117 mikrovalnih detektora za brojanje prometa, sedam kamera za videonadzor, te 65 detektora baziranih na Bluetooth i WiFi tehnologiji. Ova tehnika bit će povezana s centrom za nadzor i upravljanje prometom, a koristit će se za praćenje i izračunavanje vremena putovanja u stvarnom vremenu. Trenutno su u fazi testiranja automatiziranog upravljanja.
Ništa bez nadzora policije
Dinamičko mjerenje brzine trebalo bi, u teoriji, povećati propusnost. Hoće li to biti slučaj u praksi, prenosi slovenski Dnevnik, ovisi o tome hoće li se vozači pridržavati ograničenja. Zato je važno da se vozači pridržavaju ograničenja brzine, održavaju sigurnosni razmak i ne forsiraju prelaske iz trake u traku. Suradnja policije u provođenju nadzora bit će vrlo važna, jer na temelju dosadašnjih iskustava, bez toga cijela stvar neće funkcionirati, upozorava agencija.
Kažu da će najveći izazov biti uvjeriti vozače na autocesti da voze 100 kilometara na sat, pogotovo kada voze naizgled praznom autocestom. Automatski sustav će regulirati brzinu vožnje kilometrima prije gužve, pa će disciplina vozača biti važna.
Stoga će glavni zadatak biti natjerati vozače da shvate da ima smisla pridržavati se ograničenja. “Moramo biti svjesni da imamo dobre sustave u pozadini, puno podataka i timove u našim kontrolnim centrima koji sve to redovito prate, tako da se niti jedna brzina ne prenosi bez razloga”, dodaju iz agencije. Upozorili su, međutim, da ova mjera neće spriječiti gužve u najkritičnijim trenucima, ali će smanjiti njihovu učestalost. Naveli su primjer iz susjedne Austrije, gdje je dinamičko ograničenje brzine povećalo promet do 5 posto.
Cilj je smanjiti kočenja
Simon Koblar iz Urbanističkog zavoda za slovenske novine ocijenio je da bi ovakva regulacija brzine prometa mogla biti učinkovita mjera za očuvanje propusnosti autoceste. Također je upozorio da će poštivanje mjere biti ključno za njezin uspjeh.
„Zato je logično da će se u isto vrijeme uvesti i sekcijsko mjerenje brzine. Time se osigurava nesmetan promet - cilj je spriječiti situaciju da svi jako koče, recimo od 130 kilometara na sat, gotovo ili potpuno stanu, pa ubrzaju i nakon nekog vremena opet stanu. Postupnije kočenje uzrokuje manje smetnje, a time se može izbjeći međufaza stajanja", dodao je prometni stručnjak.
Kako je već poznato, ove godine očekuje se uvođenje sekcijskog mjerenja brzine na četiri dionice autoceste. U praksi to znači da će se brzina kretanja mjeriti na dvije odabrane ulazne točke na autocesti. Sustav će mjeriti je li za vožnju između dviju točaka korištena brzina veća od propisane.
U Nizozemskoj, primjerice, određuju brzinu za svaku traku posebno i na svakom portalu je postavljen radar. Svatko tko je prekoračio idealnu brzinu bio je odmah fotografiran zbog ometanja idealnog protoka prometa koji je odredilo računalo. Ako je računalo izračunalo da je idealna brzina 82 kilometra na sat, a vi ste već prešli 86, moglo bi doći do opasnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....