Tonči Peović

‘Ryanairov je pritisak velik, pa me veseli pojava novih igrača‘

Hrvatske su zračne luke u šest mjeseci 2021. na 25 posto broja putnika iz 2019., što pokazuje da zračni promet nije participirao u turizmu kao prije
Tonči Peović
 Nikola Vilic/cropix

Tonči Peović, predsjednik Udruženja zračnog prometa Hrvatske gospodarske komore i predsjednik Uprave Zračne luke Brač, tvrdi da se u sektoru zračnog prometa dogodio djelomični oporavak, ali i dodaje da je on, prema podacima za prvih šest mjeseci ove godine, još nedovoljan.

- Hrvatske zračne luke u prvih su šest mjeseci ove godine na 25 posto broja putnika iz rekordne 2019. Taj podatak pokazuje da zračni promet nije participirao u turizmu kao dosadašnjih godina.

Pokazuje i da je ispred nas još jedna krizna godina - ističe i napominje da je ipak optimist te da će se u ovim i godinama poslije covida sektor uspjeti izboriti s nekim izazovima.

Inicijative

- Nažalost, na globalnoj razini, nastavlja on, kompanije koje su imale financijske dubioze proteklih godina ovu krizu neće uspjeti prevladati.

Ohrabruje inicijativa osnivanja dvadesetak novih aviokompanija, ističe Peović, kojima financijeri vjeruju, između ostalog i zato što su financijski čiste.

U predstojećem razdoblju zračni prijevoz, smatra Peović, čeka značajan izazov vezan uz iskorak prema održivom gorivu, odnosno prilagođavanje ekološkim uvjetima koje je Europska komisija postavila za svoje članice.

- To znači da će se morati investirati u novu infrastrukturu u zračnim lukama kako bi zrakoplovi imali opskrbu takvim vrstama goriva. Pred zrakoplovne kompanije postavlja se novi izazov u nabavi novih tipova zrakoplova. Doći će i do promjene u nabavnim lancima opskrbe gorivom jer će se nabavljati drugačije vrste goriva. Najavljene su nove tehnologije primjene vodika i to ne samo u zračnom, nego i u cestovnom i brodskom prijevozu, što opet predstavlja nove izazove za zračni promet - pojašnjava Tonči Peović.

Peovića veseli pojava dvaju novih avioprijevoznika u Hrvatskoj.

- Riječ je o inicijativi jedne njemačke kompanije koja je osnovala tvrtku u Hrvatskoj i operira s jednim Airbusom 220 u Hrvatskoj, a druga je inicijativa skupine hrvatskih poduzetnika koji su osnovali kompaniju ETF Airways koja upravlja Boeingom 737 i 800. I jedna i druga kompanija pronalaze svoje mjesto na hrvatskom prostoru. Svjedoci smo i velikog pritiska Ryanaira, koji želi uzeti dio kolača, kako u međunarodnom, tako i u domaćem zračnom prometu. Nemojmo zaboraviti da u strukturi zračnog prometa u Hrvatskoj Croatia Airlines sudjeluje tek s četvrtinom, što znači da 75 posto turističkog prometa realiziraju inozemni prijevoznici i da taj prihod ide njima. Zato me raduju inicijative osnivanja novih kompanija jer smatram da treba što više zaposliti hrvatskih građana u prijevozu vezanom za turizam. Nadam se da će te novoosnovane kompanije biti konkurentne i preuzeti prijevoz dijela putnika - ističe Peović. Što se tiče restrukturiranja Croatia Airlinesa, Peović ga pozdravlja, no napominje da taj program nije vidio, pa ne može komentirati detalje.

Kargo promet

- Model dosadašnjeg poslovanja nije održiv da bi se Croatia Airlines mogao nositi s konkurencijom. Volio bih da, u okviru programa restrukturiranja koji je upućen ili će uskoro biti upućen Vladi na usvajanje, a potom u saborsku proceduru, bude snage da se taj program i provede. Vjerujem da je Boston Consulting grupa napravila kvalitetan program, a posebno zato što su dodatno angažirani i bankovni savjetnici. Uvijek sam zagovarao restrukturiranje našeg najvećeg domaćeg avioprijevoznika, jer to je preduvjet njegova opstanka. Svjedoci smo da je taj projekt napravljen, a vidim da se to prepoznalo i u svijetu jer već za dvadesetak dana Airbus dolazi u Hrvatsku kako bi predstavio novi Airbus 220. To znači da su vidjeli potencijal kompanija u Hrvatskoj za nabavu takvog zrakoplova - kaže Peović.

Otkriva da su složeni odnosi SAD-a i Kine, ali i ostala ograničenja, utjecali na porast cargo prometa. - Kargo pomet nije pao ni prošle ni ove godine. Mnogo je zrakoplovnih kompanija zrakoplove za prijevoz putnika prilagodilo za prijevoz tereta. Međutim, Hrvatska u kargo prometu sudjeluje jako malo. Najveći dio zauzimaju proizvodi HS produkta za SAD te nešto vojne opreme ostalih hrvatskih proizvođača. Ostalo je sporadično - kaže Peović.

Bogatiji su više koristili privatne avione

Zračna luka Brač imala je čak deset posto više zrakoplovnih operacija u odnosno na rekordnu 2019. godinu.

- Razlog je činjenica da je dio platežno moćnih ljudi koristio prijevoz poslovnim ili privatnim zrakoplovima. Vidljiv je trend da bogatiji gosti koriste tu vrstu prijevoza kako bi potom bili smješteni u vilama ili na jahtama, odnosno u objektima koji su tijekom ove krize generirali jaču potražnju zbog veće sigurnosti i atraktivnosti. Kolege iz ostalih obalnih zračnih luka također primjećuju taj trend. Nama je možda olakotna okolnost to što Zračna luka Split nema gdje smjestiti takve zrakoplove - ističe Tonči Peović. Po broju putnika Zračna luka Brač malo je iznad hrvatskog prosjeka.

- Otprilike smo na 35 do 36 posto broja putnika iz 2019. godine. Nadamo se da ćemo dosegnuti 40 do 45 posto tadašnjeg prometa putnika - zaključuje Peović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 06:02