Mr. sc. Stjepan Adanić izabran je za predsjednika Uprave Jadranskog naftovoda d.d. u rujnu 2020. godine. Adanić prvi put u Janaf dolazi 1998. na mjesto direktora pravnih, kadrovskih i općih poslova. Državnim tajnikom u Ministarstvu obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti imenovan je 2007., a u Janaf se vraća 2012. godine. Bio je ratni gradonačelnik Varaždina od 1990. do 1991., šef Vojnog kabineta i jedan od najbližih suradnika predsjednika Tuđmana. Kao pomoćnik ministra obrane od 1991. bio je glavni pregovarač u odlasku JNA iz Zagreba i Hrvatske i pregovarač u postupcima razmjene ratnih zarobljenika. General je Hrvatske vojske, odlikovan s više državnih odlikovanja i autor više knjiga.
Kakva je po rezultatima bila protekla poslovna godina za Janaf i kako je prošlo proteklo razdoblje u ovoj godini? Možete li komentirati što je utjecalo na te rezultate? Poznato je da su rezultati rekordni, tako da nas zanima je li u pitanju nekakav dugoročni trend ili se nešto posebno dogodilo u prošloj godini?
Premda su na globalnom naftnom tržištu još prisutni poremećaji uzrokovani pandemijom, u prva tri mjeseca ove godine uspjeli smo ostvariti odlične poslovne rezultate unatoč reputacijskim i valutnim rizicima. Važno je naglasiti da smo rasli u oba ključna segmenta poslovanja, odnosno u transportu i osobito u skladištenju, koje čini gotovo polovicu prihoda koje ostvarujemo u jakoj konkurenciji na međunarodnom tržištu. Ključni smo iskorak ostvarili optimizacijom investiranja i sklapanjem novih ugovora o transportu i skladištenju. U prva tri mjeseca 2021. ostvareni su ukupni prihodi od 198,4 milijuna kuna, što je gotovo 10 posto više u odnosu na isto razdoblje lani. Važno je naglasiti da poslovni prihodi čine 99,3 posto naših ukupnih prihoda u tekućem razdoblju. I ovogodišnje poslovanje pokazuje jaku izvoznu orijentiranost jer je više od 62 posto prihoda iz temeljne djelatnosti ostvareno u poslovanju s inozemnim kupcima. Istodobno je potpisano nekoliko novih ugovora, tako da kontinuirano povećavamo transport i skladištenje, a to nam osigurava stabilan novčani tijek. Smatram da je ova uprava započela pozitivan i dugoročni trend jer su naši partneri prepoznali kvalitetu i konkurentnost Janafa, što je ključ uspjeha u postizanju dobrih poslovnih rezultata.
Koliko posljednje afere vezane uz bivšeg predsjednika Uprave opterećuju poslovanje?
Postupno, ali sigurno zatvaramo jedno izazovno razdoblje kriznog menadžmenta, u kojem smo bili usmjereni na sanaciju reputacijskih rizika po poslovanje i ugled kompanije. Svjesni smo da se navedeni slučaj negativno odrazio na percepciju kompanije i da je potrebno uložiti puno truda kako bismo učvrstili našu reputaciju sigurne i pouzdane strateške kompanije. Član Uprave Vladislav Veselica i ja fokusirani smo isključivo na poslovanje kompanije te smo uz podršku zaposlenika uspjeli ne samo prevladati reputacijske izazove nego i značajno unaprijediti poziciju Janafa. U jeku kriznog upravljanja tvrtkom, a to je razdoblje kraja prošle i početka ove godine, uspjeli smo obnoviti postojeće i sklopiti više novih važnih ugovora za transport i skladištenje, čime smo osigurali visoku popunjenost kapaciteta i stabilnost poslovanja na dulji rok.
Koje promjene ste uveli u poslovanje?
Pokrenuli smo više internih procesa koji se tiču nabave, poslovne komunikacije i antikorupcijskih standarda. U svrhu poboljšanja postupka nabave, izvršili smo reviziju Pravilnika o nabavi roba, usluga i ustupanju radova. Pokrenuli smo i postupak uvođenja ISO norme 37001, čija se implementacija očekuje sredinom ove godine te ćemo biti prva javna tvrtka u Hrvatskoj koja će implementirati ovaj standard sprečavanja koruptivnih radnji, što će znatno podići transparentnost i sigurnost poslovanja.
Jesu li nastavljeni projekti i investicije? Možete li nešto reći o najnovijim projektima?
Nastavljen je investicijski ciklus, pa smo tako u prvom kvartalu, uz gradnju solarne fotonaponske elektrane u Sisku, u druge objekte poput spremničkih prostora, cjevovoda te sustava nadzora, upravljanja i sigurnosti investirali više od 54 milijuna kuna. Tijekom godine nastavljamo s modernizacijom skladišno-naftovodnog sustava, s infrastrukturnim projektima te s projektiranjem sustava derivata na Terminalu Omišalj. Pokrenuli smo projekt zamijene dijela cjevovoda na trasi Sisak - Slavonski Brod te očekujemo da ćemo do kraja godine završiti s projektiranjem kako bismo 2021. započeli s radovima. To je značajna dugoročna investicija kojom želimo poboljšati naš sustav i osigurati siguran transport te naš sustav, uz najavljenu diverzifikaciju poslovanja, i u idućim desetljećima treba biti siguran i pouzdan.
Najavili ste izradu i provedbu vaše dugoročne niskougljične razvojne strategije do 2050. godine. U kojoj je fazi i što će to značiti za Janaf?
Fokusirani smo na dugoročni razvoj i rast, stoga smo započeli s izradom dugoročne razvojne strategije s vizijom poslovanja do 2050. godine, koja će uključiti diverzifikaciju poslovanja u zelenu ekonomiju i niskougljičnu energetsku tranziciju temeljenu na smjernicama energetske strategije Vlade Republike Hrvatske i Zelenog plana Europske unije. Scenariji poslovnog razvoja razmatraju različite omjere diverzifikacije poslovanja i brzine kojom će se globalno gospodarstvo preorijentirati na obnovljive izvore energije. U tu smo svrhu od Energetskog instituta 'Hrvoje Požar' naručili studiju koja će u skladu s najnovijim saznanjima i imajući u vidu globalni i regionalni utjecaj pandemije covida-19, dati prognozu transportiranih količina nafte Janafovim transportnim sustavom do 2050. godine, na čemu će se temeljiti prognoza potrebnog intenziteta diverzifikacije poslovanja. Okončali smo natječaj za strateškog i financijskog savjetnika pri izradi dugoročne razvojne strategije. Pred potpisivanjem smo ugovora s odabranim konzultantom od kojeg očekujemo primjenu najboljih svjetskih praksi u budućim Janafovim projektima zelene tranzicije s ključnim zahtjevom za ispunjavanje uvjeta za financiranje iz Europskog inovacijskog fonda i Europskog zelenog plana.
Kako oscilacije vezane uz cijenu nafte i naftnih derivata utječu na vaše poslovanje? Možete li pojasniti što se trenutačno događa s cijenom nafte?
Budući da su korisnici transportnog sustava Janafa rafinerije koje pokrivaju svoja tradicionalna tržišta, čija potrošnja ne oscilira u tolikoj mjeri kao cijena nafte i naftnih derivata na međunarodnom tržištu, Janaf u tom segmentu nije toliko izložen takvom tipu oscilacija. Trenutno cijene nafte rastu, i to ponajviše zahvaljujući činjenici da se globalno gospodarstvo polako vraća u normalu nakon pandemije. U odnosu na isto razdoblje prošle godine barel nafte je dva i pol puta skuplji, odnosno cijena je sa 25 dolara porasla na oko 66 dolara po barelu.
Koliko je otežavajuća bila okolnost da su mnogi tankeri za vrijeme niske cijene nafte korišteni kao skladišta i da su se zalihe gomilale?
U segmentu skladištenja to nema toliki utjecaj jer je trošak najma tankera kao plutajućeg skladišta najmanje 50 posto veći od troška konvencionalnih kopnenih skladišta. Što se tiče zaliha nafte koje su se 'nagomilale' uslijed pada potražnje tijekom prošle godine, svi podaci pokazuju da su one potrošene, a mnoge zemlje izvoznice već su započele s pokretanjem naftnih bušotina, koje su zbog ekonomije morale biti privremeno zaustavljene.
Kako se to odrazilo na vaš segment poslovanja veznim uz skladištenje nafte i naftnih derivata?
Pravodobnom reakcijom osigurali smo ugovaranje dugoročnih aranžmana s mnogim svjetskim kompanijama. Time smo osigurali stabilno poslovanje i umanjili negativan utjecaj takvih cjenovnih oscilacija.
Kako se u takvim okolnostima nosite s konkurencijom?
Mislim da o tome najbolje govore rekordni rezultati našeg poslovanja. Smatram da je sadašnja Uprava napravila značajan iskorak po pitanju pozicioniranja na tržištu, dodatno smo se nametnuli kvalitetom usluga i dokazali se kao pouzdan partner za dobavu i skladištenje nafte i derivata u ovom dijelu Europe, čak i u izvanrednim okolnostima.
Koliko dugoročno vaše poslovanje opterećuje ovisnost o malom broju partnera ? Koji su vam ključni partneri?
Značajno smo proširili krug partnera, posebice na međunarodnom tržištu. To pokazuje i struktura poslovnih prihoda, jer Janaf gotovo 50 posto prihoda iz skladištenja nafte i naftnih derivata ostvaruje na međunarodnom spot-tržištu, na kojem se susreće sa snažnom konkurencijom iz Izraela, Cipra, Italije, Španjolske, Francuske, pa i dijela zemalja afričkog mediteranskog bazena. Surađujemo s gotovo svim značajnim naftnim kompanijama i rafinerijama u ovom dijelu Europe, poput Ine, MOL-a, NIS-a, Croduxa, BP-a, Glencorna, Petraca, Litasca i drugih.
Kako se Janaf prilagođava novim izazovima vezanim uz smanjenje emisija ugljičnog dioksida i uz tzv. zelene energetske projekte?
Nedavnim otvaranjem solarne fotonaponske elektrane na Terminalu Žitnjak učinjen je prvi korak u realizaciji naše niskougljične strategije u obnovljive izvore energije. Idući mjesec otvaramo fotonaponsku elektranu na Terminalu Sisak, a u pripremi je izgradnja istih postrojenja i na drugim lokacijama.
Na čemu će, odnosno na kojim će investicijama i poslovnim partnerima Janaf osigurati održivo poslovanje u sljedećih deset do 20 godina?
Nastavljamo s investicijama i modernizacijom naftovodno-skladišnog sustava kako bismo našim poslovnim partnerima dugoročno osigurali vrhunsku kvalitetu usluga. Provodit ćemo i diverzifikaciju poslovnih aktivnosti investirajući u razvoj vjetroelektrana i solarnih elektrana, kao i druge kompatibilne i profitabilne djelatnosti poput IT sektora, područja geotermalne energije ili razvoj skladištenja energije. Kao partnere u našoj zelenoj tranziciji prepoznajemo HEP i Agenciju za ugljikovodike, s kojima smo uspostavili kvalitetnu suradnju. Također, naftne kompanije spojene na naš transportni sustav uložile su značajna sredstva u modernizaciju i takozvanu duboku preradu, što nam osigurava stabilnost u višegodišnjoj perspektivi, a u segmentu skladištenja nafte i derivata osigurali smo visoku i dugoročnu popunjenost. Uz postupnu transformaciju u energetsku kompaniju i sigurnost temeljne djelatnosti na dulji rok, s optimizmom gledamo na budućnost i razvoj Janafa kao vrijedne tvrtke od posebnog državnog interesa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....