LESNINA XXL

‘Prestali smo nabavljati kod kineskih tvrtki kad su se suočili s problemima, napravili smo zaokret‘

Iz Lesnine XXL kažu da nisu tovarili kontejnere po svaku cijenu već da su čekali bolje prilike i uvjete

Lesnina

 Nenad Dugi/Cropix

Za dio robe koju smo nabavljali od kineskih proizvođača, kod kojih smo imali problema s rokovima isporuke ili porastom nabavnih cijena, nabavu smo prebacili na lokalna tržišta, odgovorio nam je direktor marketinga i prodaje trgovine namještajem Lesnina XXXL Matija Mandić na pitanje kako su se poremećaji u globalnim opskrbnim lancima odrazili na njih te što su zbog toga morali mijenjati.

Naglašava pritom da oni kao kompanija ipak nisu toliko vezani za globalne opskrbne lance te su vrlo fleksibilni po pitanju nabave, tako da ti problemi, koje je pokrenula pandemija 2020. godine i pojačani su velikim poskupljenjem kontejnerskog prijevoza koje traje do danas, nisu značajnije utjecali na njihovo poslovanje.

- Tijekom prošlog perioda značajno je porasla cijena transporta u kontejnerskom prijevozu. Kako bi izbjegli utjecaj cijene transporta na konačnu cijenu, Lesnina nije po svaku cijenu tovarila kontejnere i plaćala višu cijenu transporta, nego smo čekali pravu priliku i niže cijene prijevoza - kaže nam Mandić. Dio naših sugovornika na temu globalnih opskrbnih lanaca i utjecaja na tvrtke u Hrvatskoj, spomenuo nam je, naime, da je sredinom prošle godine Lesnina u Kini imala desetke kontejnera koje nije preuzimala upravo zbog podivljalih cijena prijevoza.

Mreža skladišta

Naglašavaju kako im njihova mreža skladišta, kao i relativno visoka zaliha, omogućava takvo ponašanje, odnosno imali su, kaže Mandić, u svakom trenutku dovoljne količine robe na zalihi te su se mogli "kockati" i čekati bolju cijenu transporta. Nije odgovorio po kojoj su cijeni na kraju dovozili robu iz kineskih luka, a trenutno se cijena kreće oko 15.000 dolara po kontejneru, što je i deset puta više nego što je bila u godinama prije pandemije, a lani je znala ići i do 18.000 dolara.

U Lesnini kažu da tamo gdje dođe do manjih povećanja cijena zbog repromaterijala ili transporta pokušavaju to kompenzirati kroz svoju maržu, što znači "kroz minimalno povećanje maloprodajne cijene te promjenom dobavljača ili eventualno artikala". Objašnjavaju i kako su neki europski proizvođači globalno vezani uz nabavu svojih repromaterijala i to je kod njih utjecalo na više nabavne cijene.

Na pitanje što očekuju na svjetskom tržištu u ovoj godini, odgovaraju da bi se situacija trebala koliko-toliko stabilizirati, kako po pitanju cijene transporta tako i po pitanju cijena repromaterijala. - Vjerujemo da to neće biti do nivoa kao što je bilo prije pandemije, ali da će sve doći na neki realan nivo - kaže direktor marketinga i prodaje Lesnine.

Uska grla

Takva je situacija već izazvala značajna poskupljenja. Što se tiče trgovine namještaja, neki koji su snažno izloženi globalnim opskrbnim lancima šokiraju kupce novim cijenama, kao što je slučaj s IKEA-om. Oni kažu da su do sada apsorbirali značajna povećanja troškova u lancu opskrbe i cijene održavali onoliko nisko i stabilno koliko su mogli. Sada su na globalnoj razini cijene digli u prosjeku za 9 posto, ali neki su proizvodi poskupjeli drastično.

Oko četvrtine IKEA-ina namještaja proizvodi se u Kini. U HGK kažu da su kontejnerske vozarine dosegnule rekordno visoke vrijednosti uzrokovane porastom potražnje u kombinaciji s uskim grlima i zagušenjima u lancima opskrbe, a smatraju da će se gospodarstvo i ove godine morati nositi s efektima koje izaziva pandemija.

- Dulje vrijeme vezivanja zaliha i nastavak rasta ulaznih troškova povećat će potrebu poduzeća za obrtnim sredstvima. No, očekujemo da će se stanje u dobavnim lancima i prekomorskom prijevozu popravljati kako godina bude odmicala - odgovaraju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 22:05