Porsche je preuzeo većinski udio u Rimčevoj tvrtki za razvoj i proizvodnju električnih bicikala Greyp Bikes. Detalji posla nisu objavljeni, osim onoga da su postojeći dioničari sad postali manjinski. Više će se navodno znati tek u siječnju.
Procjenjuje se da je Porscheova akvizicija teža od 100 milijuna kuna.
Mate Rimac, dosadašnji većinski vlasnik Greypa kaže da je uvijek vjerovao da taj biznis ima potencijal biti iznimno uspješna tvrtka svjetske klase i jedan od lidera u industriji. Pohvalio je rad tima od 100 ljudi na čelu s Krešimirom Hledeom.
- Nedvojbeno su stvorili najpovezanije i tehnološki najnaprednije e-bicikle na tržištu, pokrenuo serijsku proizvodnju u Svetoj Nedelji i isporučio tisuće bicikala diljem svijeta. Istovremeno, Greyp je bio u sjeni Rimca i nikada nije mogao procvjetati svojim punim potencijalom. Sada započinjemo uzbudljivo novo poglavlje u povijesti tvrtke s Porscheom koji kupuje većinski udio u Greypu - navodi Rimac.
Lutz Meschke, šef financija i potpredsjednik uprave Porschea kaže da je ovo potez kojim su se potvrdili kao pionir održive mobilnosti te da dosljedno napreduju u strategiji e-mobilnosti.
- Naše aktivnosti u području e-bicikala naglašavaju naš dosljedan pristup. Cilj nam je imati CO2 neutralnu bilancu u cijelom lancu vrijednosti do 2030. - kaže Meschke.
Tri zainteresirana kupca
Prodaja Greypa finalizacija je konsolidacije biznisa Mate Rimca s električnim vozilima i popratnom tehnologijom započeta u ožujku, kad je Porsche u Rimca investirao 70 milijuna eura i napravio prvu narudžbu za serijsku proizvodnju električnih komponenti za automobile.
Nakon te investicije Mate Rimac je u srpnju objavio da je svoj biznis iz Rimac Automobila pretvorio u Rimac grupu u koju je ušao Bugatti, a iz nje izašao Greyp Bikes.
Početkom studenog započela je s radom tvrtka specijalizirana samo za proizvodnju automobila Bugatti Rimac, a kroz koju je ujedno sjedište Bugattija iz Francuske prebačeno u Hrvatsku.
Rimčev R&D dio poslovanja zadržao se unutar matice, Rimac grupe, koja se u Sudskom registru, barem zasad, još uvijek vodi kao tvrtka Rimac Automobili d.o.o.
Jutarnji list je u kolovozu doznao da se Greyp Bikes ne spominje unutar Rimac grupe stoga što tvrtka sređuje svoje knjige kako bi otišla u prodaju.
Krešimir Hlede, operativno prvi čovjek Greyp Bikesa to je i potvrdio malim dioničarima Greypa.
- Razgovara se s tri ulagača. Dva žele samo dokapitalizirati tvrtku, ali jedan od njih je zainteresiran za dokapitalizaciju i kupovinu većinskog udjela u Greypu - pojasnio je Hlede.
Upravo je odnos s malim dioničarima razlog zašto, Rimac, Greyp Bikes i Porsche zasad ne izlaze s više detalja o ulasku Porschea u vlasničku strukturu.
Složena regulatorna priča
Greyp je prije dvije godine ponudio kupnju tokena (ETO) na Neufundu malim dioničarima.
I Rimac Automobili i Greyp Bikes dotad su imali više-manje istu vlasničku strukturu. U pravilu su se investicije, koje su išle u Rimac Automobile, slijevale i u Greyp pa su tako pojedinačno najveći suvlasnici tog proizvođača bicikala, uz Matu Rimca i Adriana Mudrog, redom Camel grupa, Porsche Engineering Group i China Dynamics.
Prodaja tokena formalno-pravno obavljena je preko njemačke tvrtke Smart Zero, koja je zatim postala suvlasnik hrvatske tvrtke Greyp Bikes.
Njemačka tvrtka Smart Zero UG, preko koje je Greyp Bikes izveo ETO na Neufundu, ljetos je poslala e-mail kupcima Greyp tokena da do 28. kolovoza glasaju o prijedlogu da im se vrati sva uplaćena sredstva.
Prijedlog je prošao glasanje uz negodovanje dijela ulagača, a cijeli proces isplate malih dioničara trebao bi biti zaključen do kraja ove godine. Tad se i formalno očekuje da tvrtka Smart Zero UG izađe iz suvlasništva Greyp Bikesa.
S obzirom na to da su se oko inovativnog pristupa prikupljanju kapitala preko ETO-a, odnosno kripto-tokena, postavljala i regulatorna pitanja, posebno u Njemačkoj, izvjesno je da Porsche, kao njemačka tvrtka, ne želi o detaljima prije nego se sva otvorena pitanja oko ETO-a ne zaključe.
Računica za investiciju
Tvrtka Greyp Bikes osnovana je 2013. godine izdvajanjem razvoja i proizvodnje električnih bicikala u novi poslovni subjekt. Sjedište joj je u Zagrebu. Prema Fini, Greyp je lani imao rast prihoda od 140 posto na 18,1 milijuna kuna. Iako je prihod tvrtke unazad dvije godine skočio za gotovo šest puta, ovaj Rimčev biznis bori se s profitabilnošću. Unazad pet godina nije imao niti jednu godinu u plusu, a lani je gubitak ostao isti kao i godinu prije, iznosi 15 milijuna kuna.
S druge strane, očekivanja su bila velika. Greyp Bikes je prije dvije godine na ETO-u predviđao da bi već 2024. godinu mogao zaključiti s prihodom od milijardu kuna. Rast prihoda očekivao je u primjeni blockchain tehnologije u pametnom prometu.
Iako Porsche nije objavio vrijednost investicije, kao ni točan postotak koji je stekao u Greypu, poznato je da je na ETO-u na Neufundu valuacija cijelog Greyp Bikesa bila 46 milijuna eura. Predložena isplata malih ulagača iz ETO-a do kraja ove godine trebala bi se napraviti po valuaciji kompanije od 30 milijuna eura. Iz toga proizlazi da je Porsche za većinski udio u Greyp Bikesu trebao izdvojiti oko 15 milijuna eura ili 112,7 milijuna kuna.
Porsche nema razloga platiti manje, jer je već u kolovozu najavio da mu je Greyp važan za razvoj vlastitog brenda e-bicikala i popratne ponude Cyklær. Taj brend e-bicikala Porsche razvija u partnerstvu s Greypom, Storckom i Fazua-om.
U Porscheu kažu da unatoč teškoj situaciji na tržištu nastavljaju s ulaganjima u digitalizaciju i elektrifikaciju.
- Ukupno 15 milijardi eura bit će uloženo u novu tehnologiju tijekom sljedećih pet godina. Najviše, 6,5 mlrd. za hibridizaciju i elektrifikaciju vozila, zatim 5,5 mlrd. za digitalizaciju poput ponude inteligentne mobilnosti, a tri milijarde eura idu u objekte koji se odnose na e-mobilnost poput infrastrukture za punjenje ili zgrade za proizvodnju električnih vozila - zaključuju u Porscheu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....