Okrugli stol

Pobjednici i gubitnici potrošačke košarice: Kako su se trgovci prilagoditi novom dobu

Više od 40 posto zakupaca izjavilo je da će investirati u značajnije marketinške kampanje ili plasirati nove proizvode

Supernova grupa sredinom ovog mjeseca otvara trgovački park u Požegi te nastavlja s pripremama za jesenski tehnički pregled novouređenog trgovačkog Kaptol centra u Zagrebu, a Jysk je imao pet „tihih otvaranja“ trgovina u regiji u vrijeme koronakrize te ih najavljuje još nekoliko do kraja godine jer je, kažu, ekspanzija u njihovom DNA.

Ipak, uvjeti poslovanja svima su se promijenili. Željana Krznarić, leasing menadžerica u Supernovoj, kaže da neće biti velikog otvaranja Kaptol centra nego će se dućani puniti postepeno, kako tko potpiše ugovor i pripremi projekt, a zakupce neće biti lako pridobiti. Nino Stepinac, voditelj razvoja Jyska, kaže da je 2020. trebala biti još jedna rekordna godina za širenje, ali ti planovi su uglavnom sada u 2021., kada najavljuje 10 novih trgovina u regiji. U Hrvatskoj, gdje imaju centre duž Jadrana, trenutno je slabiji promet jer se apartmani naš i ne opremaju u tempu kao nekad, dok sada s prometima vuče kontinentalni dio zemlje.

Čulo se to, među ostalim, na virtualnom okruglom stolu Colliers Internationala pod nazivom „Pobjednici i gubitnici potrošačke košarice“, na kojem su sudjelovali tržišni igrači u segmentu trgovine i poznatih shopping destinacija, odgovarajući na pitanja o tome kako se u korona krizi promijenilo ponašanje potrošača te kako su se novoj situaciji prilagodili zakupci i zakupodavci trgovačkih prostora. Moderatorica je bila Vedrana Likan, direktorica i partnerica, Colliers International Hrvatska, Slovenija i BiH, a panelisti Željana Krznarić (Supernova), Nino Stepinac (Jysk), Tamara Nezirović (Replay), Danijel Adrušić (Špeceraj) i Ivan Jug (Noel).

Colliers je inače već objavio i istraživanje koje je pokazalo da, kao odgovor na epidemiju COVID-19, u EMEA regiji čak 24 posto trgovaca/zakupaca za 2020. planira smanjenje broja prodajnih mjesta, dok 49 posto prilagođava strategije s ciljem smanjenja troškova. Istovremeno, više od 40 posto zakupaca izjavilo je da će investirati u značajnije marketinške kampanje ili plasirati nove proizvode, nove usluge, nove formate, pa čak i nove koncepte trgovina kako bi poboljšali svoje financijske rezultate.

Tamara Nezirović, brand menadžerica u Replayu, koji je uoči koronakrize akvizirao Aldo, naglašava kako nisu primijetili promjenu u asortimanu koji su kupci tražili, ali promet je pao to će osjetiti i na obali, gdje će pad turizma utjecati i na njih), dok mogućnost za ekspanziju vide kroz online prodaju prije svega. „Trgovina sigurno seli u online. Replay je lani u tom segmentu bio na 17 posto prihoda, ove godine je već na 25 posto, a intencija je da raste na 30 posto, možda i 40 posto“, rekla je Tamara Nezirović, dodajući kako će sigurno kod njih doći do smanjivanja broja fizičkih trgovina. Za vrijeme COVID-19 su uspjeli revidirati uvjete zakupa.

Odgovarajući na pitanje o utjecaju internetske trgovine na njihov biznis, menadžerica Supernove, koja u svom portfelju ima 15 trgovačkih centara, bila je oprezna i samo rekla: „Prilagodit ćemo se.“ Podatke o prometima u trgovinama, njihovim zakupcima, za vrijeme korona epidemije još skupljaju, pa nije mogla komentirati kretanje u svibnju. Što se tiče uvjeta zakupa za vrijeme lockdowna, “izašli su u susret zakupcima”, kaže, a nastavili su individualno pristupati svakome od njih te će iz mjeseca u mjesec analizirati promet I u skladu s time dogovarati uvjete.

Noel, prvi zagrebački restoran koji je dobio Michelinovu zvjezdicu, ove je godine računao na ugledne strane goste zbog hrvatskog predsjedanja EU-om, te navalu turista, ali je uslijedio šok od koronakrize. Prebrodili su ga, međutim, uspješno, pokrenuvši bistro meni i dostavu te su zadržali sve zaposlenike, uz državnu potporu za plaće, a sada također najavljuju i neke nove projekte, fokusirajući se već na 2021. godinu. Razvijat će dalje Noel bistro ponudu, a kako je rekao suvlasnik Ivan Jug, bit će to „na razini koju mi volimo“, s dizajnerskim posudicama, a bacili su se i na proizvodnju piva, a nudit će i praline te parfeme.

Danijel Adrušić, vlasnik dvaju malih zagrebačkih dućana s hranom Špeceraj, našalio se da su za vrijeme epidemije oni brinuli za „imunizaciju nacije“ jer su orijentirani na domaće proizvode, a najviše se prodavao špek, češnjak, luk, đumbir i voće, te je prodaja tih artikala rasla i 600 posto u odnosu na lani, pogotovo dok su tržnice bile zatvorene. Za dalje je optimističan, spreman je na izazove koje moguće donosi jesen, prate kupovnu moć i prilagođavaju ponudu, a razvoj biznisa vidi u malim koracima. Kao obiteljska firma, kaže, imaju postulat: pokrij se koliki ti je pokrivač, a pa su tako I krizu dočekali s financijskom zalihom za godinu dana poslovnih troškova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 11:34