
Dionice kineskog giganta čaja s mjehurićima (bubble tea) Mixue narasle su 43 posto i privukle pažnju malih ulagača nakon kotizacije u kojoj su prikupili 422 milijuna dolara u svom debiju na hongkonškoj burzi. Iako je u Europi manje poznata, ova kineska tvrtka ima 45 tisuća prodajnih mjesta, više od bilo kojeg drugog lanca na svijetu - uključujući McDonald’s koji je 2024. godinu završio s 43.477 prodajnih mjesta. Od 2019. je ovaj bubble tea brend u prosjeku svaki dan otvorio 21 novu poslovnicu u kojoj prodaje sladolede za samo 38 centi i bubble tea za manje od jednog dolara što odgovara kineskim potrošačima koji postaju vrlo osjetljivi na cijene.
S obzirom na pažnju koju posvećuju tome da njihovi kupci dobiju što veću vrijednost za novac, ponekad ih se uspoređuje s Xiaomijevim pametnim telefonima koji po povoljnim cijenama nude vrlo dobre performanse. Financial Times piše kako radnici u jednoj od Mixue franšiza u Šangaju bjesomučno rade cijelo radno vrijeme kako bi pripremili dovoljno pića i sladoleda za dostavljače koji ih odnose u obližnje urede. Iako će pojedini kupci priznati da se ti napitci ne bi mogli proglasiti najboljima koje su probali, filozofija uštede trenutačno je dovoljna da ih zadrži.
Mixue se snažno usredotočio na rast u manjim kineskim gradovima, gdje su potrošačka tržišta manje razvijena - samo u takvim slabije razvijenim gradovima su krajem 2023. imali oko 17 tisuća trgovina. Osim toga, prisutni su na 11 inozemnih tržišta uključujući Australiju, Japan, Tajland i Singapur.
Mixueov poslovni model je bliži McDonald‘sovom nego Starbucksovom — ali, za razliku od tradicionalnih franšizera, koji se uglavnom oslanjaju na franšizne naknade ili prihode od nekretnina, samo 2,4 posto Mixueovog prihoda dolazi od tih naknada. Umjesto toga, gotovo sav prihod tvrtke dolazi od prodaje - od čaja do aparata za sladoled svojim primateljima franšiza.Zbog toga Alvin Cheung, pomoćnik direktora Prudential Brokeragea sa sjedištem u Hong Kongu, podsjeća da Mixue "nije samo marka pića”. Ipak, upozorava da su mogućnosti za daljnje širenje tvrtke vrlo ograničene s obzirom na njihovu već sada ogromnu prisutnost u kontinentalnoj Kini i vrlo ograničenu mogućnost za podizanje cijena.
Mixue nije jedini lanac čajeva s mjehurićima koji je u posljednje vrijeme doživio značajni rast. Luckin Coffee, domaća kafeterija koja se spominje kao glavni Starbucksov konkurent u Kini, bilježi velik rast - od 2019. su otvorili 17.833 nove trgovine, što je ekvivalent 10 novih prodajnih mjesta svaki dan. Osim toga, unatoč velikom rastu vrijednosti dionica, postoje primjeri kineskih kompanija čiji pozitivni rezultati nisu potrajali.
Nayuki, jedan od prvih kineskih lanaca čajeva koji je izašao na burzu 2021., već je doživio pad dionica od 90 posto od IPO-a. Guming, drugi po veličini lanac čajeva u zemlji, prošlog je mjeseca izašao na burzu, a pad dionica je uslijedio isti dan. Ipak, do danas su porasle za oko 20 posto.
Vrijednost kineskog tržišta bezalkoholnih pića je 2023. procijenjeno na 68 milijardi eura, a predviđa se da će do 2027. premašiti 130 milijardi eura. Konkurencija u tom sektoru je prilično žestoka što najveće probleme stvara etabliranim svjetskim brendovima poput Starbucksa koji u toj zemlji mora ponuditi konkurentne cijene proizvoda koje su daleko ispod njihove uobičajene razine u drugim zemljama svijeta. Za ilustraciju, u jednoj od američkih poslovnica Starbucksa Earl Gray čaj se prodaje za 2,35 dolara, dok ga Mixue u Kini nudi za svega 55 centi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....