Slamka spasa za brodskog diva

Planiraju otvoriti središte za održavanje oklopnog vozila Bradley za ovaj dio Europe

Sugovornici Jutarnjeg naglašavaju kako je tvrtki potrebno između 250 i 300 milijuna kuna svježeg kapitala kako bi stala na noge
Radnici Đure Đakovića i oklopno vozilo Bradley M2A2
 Danijel Soldo / Yo Jong-hak / Hanza Media / Reuters

Pedesetak radnika u Grupi Đuro Đaković primilo je plaće za rujan, te od jučer više nisu u štrajku. No najveći dio radnika Đure Đakovića, njih više od 500, i jučer je bilo u štrajku. Većina ih je zaposlena u Specijalnim vozilima.

Prema dostupnim informacijama, neisplata plaća radnicima Đure Đakovića direktna je posljedica odluke Uprave Zagrebačke banke, koja je prije nekoliko mjeseci obustavila kreditno praćenje te tvrtke čiji je najveći pojedinačni vlasnik država. Ta odluka ZABA-e izazvala je veliko iznenađenje u poslovnim krugovima i nejasno je zbog čega je do toga došlo. Naime, prema našim informacijama, banka je odradila više od 15 ugovora s Đurom Đakovićem i na njima je imala jako dobre financijske rezultate. Nakon odlaska ZABA-e tvrtka je preživljavala na vlastitim financijskim rezervama, što nije potrajalo. Odlazak poslovne banke jučer je potvrdio i ministar gospodarstva Darko Horvat. “To je set problema... i dok se ne riješe, nekakvu perspektivu i budućnost u ovom je trenutku preoptimistično najavljivati”, rekao je Horvat i potvrdio da Vlada nema rješenje za tu tvrtku. On je najavio skoru isplatu plaća i dodao da je preuranjeno govoriti o metodologiji po kojoj će se rješavati taj slučaj. Podsjetio je da država ima nešto više od 20 posto udjela u vlasništvu. “Očekujem da, ako će država podmetnuti leđa, i privatni kapital i mali dioničari budu svjesni problema koji su zadesili tvrtku i da ih u konstruktivnom razgovoru pokušamo zajednički riješiti.”

Državna jamstva

Sugovornici Jutarnjeg naglašavaju kako je tvrtki potrebno između 250 i 300 milijuna kuna svježeg kapitala kako bi stala na noge. Spominju da tvrtka ima tri kredita s državnim jamstvom u visini od 250 milijuna kuna, što joj je omča oko vrata. Podsjećaju da je upravo država “otimala” poslove svojoj tvrtki. Tako je posao izgradnje spremnika Janafa u Omišlju vrijedan oko 250 milijuna kuna dodijeljen tvrtki koja je na natječaju bila jeftinija 10 milijuna kuna, a u konačnici je plaćeno daleko više. Đuro Đaković ostao je i bez posla proizvodnje Kongsbergovih vatrenih stanica za vozila Patria. Umjesto da spašava tvrtku dodjelom tog posla svojoj tvrtki, država raspisuje natječaj i daje posao izraelskoj kompaniji koja je bila jeftinija, ali vojska danas još nema vatrenu stanicu, a tvrtka je na rubu stečaja.

Preduvjet

Prema dostupnim informacijama, država ima još jednu priliku osigurati Đuri Đakoviću dobar posao. Naime, predstavnici američke tvrtke BAE Systems predali su prošlog tjedna Ministarstvu gospodarstva pismo namjere o pokretanju proizvodnje na oklopnim vozilima Bradley. No, uvjet je za to da Hrvatska donese odluku o nabavi tih oklopnih vozila. Jutarnji list već je pisao da su Sjedinjenje Države početkom 2018. ponudile Hrvatskoj donaciju u obliku vozila Bradley M2A2 ODS s topom 25 mm. Prema dostupnim informacijama, predstavnici Hrvatske vojske ovog su ljeta bili u SAD-u te su pregledali vozila i vrlo su zadovoljni njihovim stanjem. Isto tako su stanjem u Đuri Đakoviću zadovoljni predstavnici američke tvrtke BAE Systems koji su potkraj prošle godine posjetili tvrtku. Prema dostupnim informacijama, hrvatska i američka strana razgovaraju o donaciji 60 vozila koja bi trebalo dovesti u operativno stanje, u što bi hrvatska trebala uložiti oko 30 milijuna eura. Amerikanci za Đakovića imaju i dugoročnije planove, a to je stvaranje središta za održavanje Bradleyja za ovaj dio Europe. Naime, prema dostupnim planovima, u sljedećim bi godinama ta vozila nabavljale Grčka, Bugarska, Rumunjska i Sjeverna Makedonija, što bi onda osiguralo poslove za tvrtku u Slavonskom Brodu. U konačnici, kako doznajemo, to bi dovelo i do toga da američka kompanija preuzme Đuru Đakovića. No, preduvjet za sve to jest rješavanje financijske situacije u samom Đakoviću. Naime, smatra se kako je teško očekivati da bi bilo tko, pa i takav svjetski gigant kao što je BAE Systems, ušao u vlasničku strukturu tvrtke koju prate tolike dubioze.

Država dodijelila 8,7% dionica Ivanu Božidaru Ivanoviću

U trenutku kad tvrtka prolazi jednu od najvećih financijskih kriza, u vlasničku strukturu Đure Đakovića iznenada je ušao novi značajni pojedinačni dioničar. Riječ je o Ivanu Božidaru Ivanoviću. Država mu je putem CERP-a u sklopu obeštećenja prijašnjih vlasnika za imovinu oduzetu u komunističkom sustavu ustupila 8,7 posto dionica Đure Đakovića. Najveći pojedinačni vlasnik tvrtke, sa 28,95 posto vlasništva, i dalje je država, a Ivanović je sada treći najveći pojedinačni vlasnik kompanije. Odluku o dodjeli ovih dionica Ivanoviću CERP je donio još u prosincu prošle godine, ali je ona tek sada provedena zbog rješavanja žalbi nekih tvrtki. Od donošenja odluke do danas Ivanović je na dionicama samo na gubitku jer su mu dane po nominalnoj vrijednosti od 200 kuna, a jučer je dionica Đure Đakovića na burzi vrijedila malo više od 4 kune. Osim dionica Đure Đakovića, Ivanović je od države dobio dionice i udjele ukupne nominalne vrijednosti 44 milijuna kuna u dvadesetak hrvatskih tvrtki.

Ivanović je državljanin Velike Britanije i čelni čovjek londonske tvrtke Ivanovic@Company Limited koja se bavi pružanjem usluga u brodarskoj industriji. Povrat imovine pokrenuo je njegov otac Ivan Stevan Ivanović, a riječ je o imovini koja je oduzeta njegovu očuhu Božidaru Bancu. Kako doznajemo, zahtjev za povrat podnesen je prije više od 20 godina, a sada je riješen samo “prvi paket” s obzirom na to da Ivanović traži povrat i velikog broja nekretnina i u Zagrebu. Banac se rodio 1883. godine u Dubrovniku, školovao se u Glasgowu i potom se nastanio u Londonu, gdje je osnovao pomorsku tvrtku. Bio je zastupnik i suvlasnik Atlantske plovidbe Ivo Račić, a 1936. godine je kao prvi strani brodovlasnik postao stalni član glavnog odbora londonskog Lloyd’s Register of Shipping.

Blokirani računi Đuro Đaković grupe i povezanih društava

Računi Đuro Đaković grupe i povezanih društava su blokirani, a uprava pregovara s vjerovnicima kako bi se blokade uklonile, izvijestila je Đuro Đaković grupa u srijedu.

"Izvještavamo investicijsku javnost da su računi Đuro Đaković Grupe d.d., kao i računi njenih povezanih društava Đuro Đaković Specijalnih vozila d.d. te Đuro Đaković Industrijskih rješenja d.d. danas blokirani. Uprave svih navedenih društava intenzivno pregovaraju s vjerovnicima u cilju deblokade računa", kaže se u obavijesti. (Hina)

Horvat: Đuri Đakoviću treba restrukturiranje i strateški partner

Odgovarajući na pitanja novinara uoči konferencije "Hrvatska - mjesto za inovacije i pametne investicije", ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat je rekao kako nema informaciju o mogućem ulasku američke kompanije BAE Systems u vlasničku strukturu Đuro Đaković grupe.

Horvat je kazao da je zatražio analizu stanja tvrtke od njezina menadžmenta, koju očekuje u idućih desetak dana, nakon čega će se vidjeti koja su potraživanja i kakve su obveze Đure Đakovića.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 02:06