Alternativni model IPO-u više nije mrzak ni Mati Rimcu

Otvorena mogućnost da se Rimac Automobili nađu na burzi do kraja godine

Europski Elon Musk za ovu je godinu najavio dvije investicijske runde od čega je polovicu jedne već obavio, a o onoj drugoj, zakazanoj za drugu polovicu godine, ne zna se ništa i otud nagađanja da će ići u smjeru SPAC-ova
Mate Rimac
 Goran Mehkek/Cropix

Nakon što je Mate Rimac, osnivač, pojedinačno najveći dioničar i direktor Rimac Automobila krajem prošle godine Financial Timesu kategorični zanijekao da bi tvrtku mogao na burzu izlistati preko SPAC-a, sad se povjerio u intervjuu Bloombergu da tu opciju ne može baš potpuno zanemariti. Čak je otvorio mogućnost da će o njoj razmisliti do kraja ove godine.

- Djevojka za koju se svi žele oženiti - to smo trenutno mi za SPAC-ove. Svi nas zovu jer imamo ovu jedinstvenu priču i vrijednu ponudu. Razgovaramo, provjeravamo sve mogućnosti i vidjet ćemo kasnije ove godine - kazao je Bloombergu Rimac.

Pojašnjava da mu ne bi bilo drago da propusti priliku da dođe do kapitala na način koji obilato koristi konkurencija.

- Ne bi mi bio dobar osjećaj, da dok svi skupljaju hrpe novca na taj način i možda nemaju toliko stvari za pokazati, substance, kao mi, da mi ostanemo iza njih bez kapitala, tako da naravno, provjeravamo tu mogućnost - kaže europski Elon Musk.

Prethodno je pak najavio dvije investicijske runde za svoju tvrtku u ovoj godini. Jednu do ljeta, tešku 130 do 150 milijuna eura, a koju je napola već realizirao s novom investicijom Porschea od 70 milijuna eura, a drugu nakon ljeta, o kojoj se zasad ništa ne zna. Upravo to potiče nagađanja i promišljanja hoće li druga runda zapravo biti izlazak na burzu, i to u formi SPAC-a.

Mate Rimac je prethodno, slično kao i Elon Musk, krajem prošle godine u izjavi za Financial Times upozorio na opasnosti SPAC-a. Tvrdio je da bi učestalo korištenje SPAC-a, kao modela izlaska na burzu mimo klasičnog IPO-a, moglo naštetiti dugoročnim izgledima industrije u kojoj posluje.

- Menadžeri takvih specijaliziranih tvrtki (SPAC) ne snose istu odgovornost za potencijalne izglede za rast kompanije kao menadžeri koji skupljaju novac inicijalnom javnom ponudom, odnosno IPO-om, na tržištima dionica, što potiče bojazni od stvaranja balona - naveo je tom prilikom Mate Rimac.

Objasnio je da se ovih dana baš korištenjem SPAC-a može nabaviti jako puno novca za kompanije koje nemaju nikakav proizvod i da ga osobno to plaši.

- Kad mi (op. a. Rimac Automobili) uvrstimo dionice u burzovnu kotaciju, želim pokazati brojke, želim da se dionicama trguje na temelju činjenica a ne nabrijavanja. Nadam se da će SPAC-ovi biti uspješni. Mnogi od njih neće. Nadam se da neće previše naštetiti sektoru - kazao je tada Financial Timesu Rimac.

Sada je pak Rimac Bloombergu otkrio da vidi i dobre primjere za takve poteze, poput Lucida ili tvrtke Rivian Automotive u koju je uložio Amazon. Međutim, to što kategorički ne slavi SPAC-ove i što važe treba li njegova tvrtka Rimac Automobili uopće ići u tom smjeru uopće nije bezrazložno.

Podaci SPACData.coma ukazuju da su lani preko SPAC-a na burzama izlistano 248 kompanija ili njih četiri puta više nego godinu prije i da su prikupile 83 milijarde dolara kapitala. Usporedbe radi, u prva tri mjeseca ove godine na burzu je izašlo čak 275 SPAC-ova i prikupili su 84 milijarde dolara.

SPAC je za kompanije barem dvostruko jeftiniji i dvostruko brži način izlaska na burzu od IPO-a. No, prema podacima Baina objavljenim početkom ožujka, od 121 analiziranog SPAC-a, njih 60 posto investitorima je donijelo gubitak.

Za Matu Rimca razlog zašto se nećka oko SPAC-ova je i osoban. Na SPAC-u je izgorio Trevor Milton, osnivač i bivši direktor startupa Nikola Corporation, koji je najavljivao električnu revoluciju s kamionima. Nakon SPAC-a Nikola Corpa, dionica je skočila na gotovo 80 dolara da bi zatim do danas pala na 11 dolara. U međuvremenu je Milton optužen da je lagao o mogućnostima svoje tehnologije i bio je prisiljen napustiti vodstvo svog startupa.

S druge strane, Rimac je već bio inovativan u financiranju. Njegov Greyp, proizvođač električnog bicikla, prikupio je 1,44 milijuna eura kapitala preko prvog legalnog Equity Token Offeringa (ETO) u Europi. Formalno ga je provela njemačka tvrtka, a pravno je bio organiziran preko Liechtensteina. No, sve je to zatim istraživao njemački financijski regulator.

Tražili smo komentar iz Rimac Automobila, ali ga do zaključenja broja nismo dobili.

Preko SPAC-a na burzu izašli DraftKings i Virgin Galactic

Izlazak na burzu preko SPAC-a započinje otvaranjem Special Purpose Acquisition Company (SPAC). Riječ je o posebnoj vrsti tvrtke koju otvara poznati investitor ili grupai. Kako takva tvrtka nema financijsku i inu povijest, regulator joj omogućuje da se ekspresno i jeftino izlista na burzi. SPAC ne mora najaviti koga će preuzeti s novcem koji prikuplja, ali u iduće dvije godine mora preuzeti neku tvrtku, tj. objaviti da se s njom spaja. Kako je SPAC na burzi time automatski na burzu izlazi i kupljena tvrtka. Tako su na burzu izašli DraftKings i Virgin Galactic.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 21:31