Nakon što je Mate Rimac, osnivač, pojedinačno najveći dioničar i direktor Rimac Automobila krajem prošle godine Financial Timesu kategorični zanijekao da bi tvrtku mogao na burzu izlistati preko SPAC-a, sad se povjerio u intervjuu Bloombergu da tu opciju ne može baš potpuno zanemariti. Čak je otvorio mogućnost da će o njoj razmisliti do kraja ove godine.
- Djevojka za koju se svi žele oženiti - to smo trenutno mi za SPAC-ove. Svi nas zovu jer imamo ovu jedinstvenu priču i vrijednu ponudu. Razgovaramo, provjeravamo sve mogućnosti i vidjet ćemo kasnije ove godine - kazao je Bloombergu Rimac.
Pojašnjava da mu ne bi bilo drago da propusti priliku da dođe do kapitala na način koji obilato koristi konkurencija.
- Ne bi mi bio dobar osjećaj, da dok svi skupljaju hrpe novca na taj način i možda nemaju toliko stvari za pokazati, substance, kao mi, da mi ostanemo iza njih bez kapitala, tako da naravno, provjeravamo tu mogućnost - kaže europski Elon Musk.
Prethodno je pak najavio dvije investicijske runde za svoju tvrtku u ovoj godini. Jednu do ljeta, tešku 130 do 150 milijuna eura, a koju je napola već realizirao s novom investicijom Porschea od 70 milijuna eura, a drugu nakon ljeta, o kojoj se zasad ništa ne zna. Upravo to potiče nagađanja i promišljanja hoće li druga runda zapravo biti izlazak na burzu, i to u formi SPAC-a.
Mate Rimac je prethodno, slično kao i Elon Musk, krajem prošle godine u izjavi za Financial Times upozorio na opasnosti SPAC-a. Tvrdio je da bi učestalo korištenje SPAC-a, kao modela izlaska na burzu mimo klasičnog IPO-a, moglo naštetiti dugoročnim izgledima industrije u kojoj posluje.
- Menadžeri takvih specijaliziranih tvrtki (SPAC) ne snose istu odgovornost za potencijalne izglede za rast kompanije kao menadžeri koji skupljaju novac inicijalnom javnom ponudom, odnosno IPO-om, na tržištima dionica, što potiče bojazni od stvaranja balona - naveo je tom prilikom Mate Rimac.
Objasnio je da se ovih dana baš korištenjem SPAC-a može nabaviti jako puno novca za kompanije koje nemaju nikakav proizvod i da ga osobno to plaši.
- Kad mi (op. a. Rimac Automobili) uvrstimo dionice u burzovnu kotaciju, želim pokazati brojke, želim da se dionicama trguje na temelju činjenica a ne nabrijavanja. Nadam se da će SPAC-ovi biti uspješni. Mnogi od njih neće. Nadam se da neće previše naštetiti sektoru - kazao je tada Financial Timesu Rimac.
Sada je pak Rimac Bloombergu otkrio da vidi i dobre primjere za takve poteze, poput Lucida ili tvrtke Rivian Automotive u koju je uložio Amazon. Međutim, to što kategorički ne slavi SPAC-ove i što važe treba li njegova tvrtka Rimac Automobili uopće ići u tom smjeru uopće nije bezrazložno.
Podaci SPACData.coma ukazuju da su lani preko SPAC-a na burzama izlistano 248 kompanija ili njih četiri puta više nego godinu prije i da su prikupile 83 milijarde dolara kapitala. Usporedbe radi, u prva tri mjeseca ove godine na burzu je izašlo čak 275 SPAC-ova i prikupili su 84 milijarde dolara.
SPAC je za kompanije barem dvostruko jeftiniji i dvostruko brži način izlaska na burzu od IPO-a. No, prema podacima Baina objavljenim početkom ožujka, od 121 analiziranog SPAC-a, njih 60 posto investitorima je donijelo gubitak.
Za Matu Rimca razlog zašto se nećka oko SPAC-ova je i osoban. Na SPAC-u je izgorio Trevor Milton, osnivač i bivši direktor startupa Nikola Corporation, koji je najavljivao električnu revoluciju s kamionima. Nakon SPAC-a Nikola Corpa, dionica je skočila na gotovo 80 dolara da bi zatim do danas pala na 11 dolara. U međuvremenu je Milton optužen da je lagao o mogućnostima svoje tehnologije i bio je prisiljen napustiti vodstvo svog startupa.
S druge strane, Rimac je već bio inovativan u financiranju. Njegov Greyp, proizvođač električnog bicikla, prikupio je 1,44 milijuna eura kapitala preko prvog legalnog Equity Token Offeringa (ETO) u Europi. Formalno ga je provela njemačka tvrtka, a pravno je bio organiziran preko Liechtensteina. No, sve je to zatim istraživao njemački financijski regulator.
Tražili smo komentar iz Rimac Automobila, ali ga do zaključenja broja nismo dobili.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....