Intervju s Chrisom Proctorom

Okret duhanskog diva: 'Novi proizvodi bit će znatno manje štetni od klasičnih cigareta'

Godinu dana u četiri bolnice pratit ćemo 800 ljudi koji su prešli na naš uređaj
Chris Proctor, glavni direktor za znanost u BAT-u
 Zeljko Puhovski / CROPIX

Chris Proctor glavni je direktor za znanost British American Tobacca (BAT), a pod njegovim budnim okom djeluje cijeli odjel za istraživanje i razvoj u engleskom Southamptonu.

Proctor nerijetko posjećuje i hrvatsku podružnicu BAT-a kako bi kolege upoznao s inovacijama i konceptima na kojima trenutno rade. U jednom takvom posjetu ulovili smo ga i mi te porazgovarali o budućnosti duhanske industrije predvođenoj proizvodima nove generacije koji potencijalno mogu značajno smanjiti rizik i štetne posljedice pušenja.

Glavni ste direktor za znanost u BAT-u te upravljate Centrom za istraživanje i razvoj u kojem radi više od 300 znanstvenika, stručnjaka u različitim područjima. Koje sve znanstvene grane pokrivate i zašto su one važne za razvoj BAT-ovih proizvoda?

- Svi znanstvenici u Southamptonu rade na proizvodima koji potencijalno mogu smanjiti štetne posljedice pušenja. Budući da se radi o novim proizvodima, neki od kojih su na tržištu svega godinu dana, naš pristup mora biti multidisciplinaran. Počinjemo s kemijom i istražujemo kolike su razine štetnih tvari u cigaretama u odnosu na proizvode nove generacije, dakle u proizvodima za zagrijavanje duhana kao što su Glo, e-cigaretama i vrećicama duhana za žvakanje. Zatim prelazimo na biologiju te mjerimo koje su posljedice unosa manje štetnih tvari u organizam. Na primjer, pri korištenju proizvoda za zagrijavanje duhana, kao što je Glo, ne pronalazimo mutacije gena koje bi mogle uzrokovati rak, a znamo da su te mutacije prisutne kod klasičnih pušača. Radimo i kliničke studije jer moramo ono što nam pokazuju laboratorijske pretrage ispitati u stvarnim uvjetima, a pratimo i što se događa u populaciji nakon što je proizvod lansiran na tržište.

O kakvim je kliničkim studijama riječ i što vam one mogu pokazati?

- Najveća, najvažnija i najkompliciranija studija koju trenutno provodimo je jednogodišnje istraživanje efekata Gloa. Radimo s četiri bolnice u Ujedinjenom Kraljevstvu, uključeno je osamstotinjak sudionika, a pratit ćemo ih tijekom cijele godine. Očekujemo da ćemo vidjeti značajne promjene zdravstvenih indikatora kod ispitanika, poput srčanog ritma, tlaka i lipida, što će nam pružiti dodatna saznanja o tome smanjuju li se zaista zdravstveni problemi kojima su izloženi pušači u slučaju prelaska na uređaje koji zagrijavaju duhan. Trenutačno znamo da razine ugljičnog monoksida kod pušača koji prijeđu na te uređaje znatno padaju u samo jednom danu, a sada nas zanima hoće li ostati niske tijekom cijele godine. Biomarkeri za srčane bolesti i rak razvijaju se znatno sporije u tijelu. Znamo da kod onih koji potpuno prestanu pušiti rizik od srčanih bolesti brzo opada, dok rizik za dobivanje raka pluća opada sporije. Mi se nadamo da ćemo moći pokazati da korisnici Gloa imaju slične biomarkere kao i oni koji su posve prestali s pušenjem.

Kada ćete znati prve rezultate ovog istraživanja?

- Krenuli smo prije otprilike tri mjeseca i upravo smo počeli prikupljati inicijalne rezultate. Jako sam uzbuđen jer je ovakvo istraživanje puno kompliciranije od istraživanja tijekom kojih ljudi borave u bolnici nekoliko dana i vi u svakom trenutku znate što se s njima događa. U ovom slučaju ljudi žive svoje živote, a samo povremeno dolaze u bolnicu na testiranja koja radimo na početku studije, pa nakon 30, 60, 90 i 180 dana, te konačno na kraju jednogodišnjeg istraživanja.

Hoćete li rezultate ove studije moći generalizirati na širu populaciju?

- Da, bit ćemo u mogućnosti projicirati rezultate na populaciju čitave Europe.

BAT je od 2012. do 2018. u istraživanje i razvoj proizvoda nove generacije uložio 2,5 milijarde dolara. Kakvi su vaši investicijski planovi za nadolazeće razdoblje, koliko ćete i u što ulagati?

- BAT si je postavio za cilj transformaciju duhanske industrije. To znači da ćemo sigurno puno sredstava, koja bismo prije ulagali u istraživanja klasičnih cigareta, sada uložiti u istraživanje proizvoda nove generacije. Investicije moraju biti održive, tako da vjerujem da će ostati na otprilike istoj razini kao i do sada. Kada radite na novoj platformi, kao što je za nas uređaj za zagrijavanje duhana, tada zaista morate ulagati ozbiljne novce i u platformu i u studije kojima ćete pažljivo pratiti kako se situacija razvija.

Do sada smo mogli čuti da se štetni utjecaji pušenja prebacivanjem na Glo mogu smanjiti i do 95 posto, no proizvod je nov i studije su bile vremenski vrlo ograničene te brojke nisu precizirane. Imate li sada nešto konkretnije podatke?

- Ono što znamo jest da su razine toksina znatno manje, a naša su predviđanja da će istraživanja na kojima sada radimo pokazati da je štetnost između 90 i 95 posto manja. Britanski parlament je vidio rezultate dosadašnjih istraživanja i njihov je stav da se korištenjem Gloa rizik može smanjiti za otprilike 90 posto. Kao odgovorna kompanija još uvijek govorimo o potencijalnom smanjenju rizika jer istraživanja još uvijek traju.

Ujedinjeno Kraljevstvo je zanimljiv primjer. Istraživanja pokazuju da je ondje više od trećine pušača prešlo na neki od proizvoda nove generacije. Kakav je stav britanske vlade i sektora javnog zdravstva o e-cigaretama, proizvodima za zagrijavanje duhana te o duhanu za žvakanje?

- Vlada i javnozdravstveni regulator u UK su prepoznali potencijal proizvoda nove generacije. Razvijen je sustav u okviru kojega ljekarnici i doktori opće medicine svoje pacijente pušače potiču da prijeđu na e-cigarete. Organizira se i kampanja ‘Stopctober’ - listopad je posvećen prestanku pušenja, u sklopu koje je vlada čak tiskala plakate na kojima je pisalo: ‘Ako ne možete prestati, prijeđite na e-cigarete’. U UK je sada oko 3,5 milijuna korisnika elektroničkih cigareta, a većina njih više ne puši klasične cigarete.

Duhanska industrija prebacivanjem fokusa na proizvode nove generacije potiče suradnju sa sektorom javnog zdravstva koji potiče potpuni prestanak pušenja. Što to za vas znači u poslovnom smislu?

- Naš je pristup da na tržište plasiramo niz proizvoda koji zadovoljavaju korisnike i koji im omogućuju konzumaciju nikotina s potencijalom smanjenja rizika povezanih s pušenjem. Transparentni smo prema svim dionicima u ovom procesu. Svatko može posjetiti našu web stranicu www.bat-science.com i provjeriti studije. Pozdravljamo neovisna istraživanja bilo kojeg našeg proizvoda jer će više znanstvenih dokaza podržati donošenje pragmatične regulative ovih proizvoda i dati korisnicima dodatnu sigurnost u njihov izbor.

Kakva je, s druge strane, situacija u Hrvatskoj? Surađujete li s hrvatskim sustavom javnog zdravstva?

- Moje je mišljenje da su proizvodi nove generacije velika prilika za javno zdravstvo i volio bih da pronađemo način da ljude bolje upoznamo s proizvodom kao što je glo, objasnimo im o čemu se radi te da o njemu možemo razgovarati i pružiti priliku pušačima da se, ako žele, prebace. No, za sada još uvijek nije dozvoljeno nikakvo informiranje jer su proizvodi nove generacije zakonski izjednačeni s cigaretama. Nastavit ćemo prikazivati naša saznanja iz istraživanja. Vjerujemo da će, u slučaju dovoljno dokaza na globalnoj razini o smanjenoj štetnosti gloa, regulatori imati temelj za pragmatičnu regulativu, a korisnici će biti uvjereniji u svoj izbor.

Ipak, Hrvatska je poznata kao nacija pušača. Puši skoro svaki treći stanovnik Lijepe naše po čemu smo u svjetskom vrhu, a pušenje je još uvijek dozvoljeno u velikoj većini kafića i barova. Kako pristupiti takvom tržištu s proizvodima nove generacije?

- I Japan je vrlo prijateljski nastrojen prema pušenju. Kad sam zadnji put bio tamo, pušenje je bilo dozvoljeno u baru hotela, no to nije bila prepreka za prelazak na proizvode za zagrijavanje duhana. Takvi se proizvodi tamo jako brzo šire. No, to je možda i kulturološki uvjetovano, mislim da je tamo pokretač promjene bila činjenica da s novim proizvodima nema zagađenja ni dima koji bi mogao smetati drugim ljudima. Mislim da u Hrvatskoj glavni pristup treba biti strpljenje. Ako ne možete komunicirati proizvode, morate biti konzistentni i nadati se da će ih ljudi probati, da će prihvatiti taj novi proizvod i uvesti ga kao zamjenu za cigarete, pa i da će ih onda preporučiti drugim pušačima klasičnih cigareta.

Kakve su dosadašnje reakcije na hrvatskom tržištu, jeste li zadovoljni rezultatima?

- Još je prerano za projekcije. Glo smo u Hrvatskoj predstavili u rujnu prošle godine, a da bi takav proizvod uistinu zaživio na tržištu potrebno je barem godinu dana. No, kako sada stvari stoje, optimistični smo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 16:12