Groblje brodova

Najpogođenija industrija: U mjesec dana četiri slavna megakruzera završila u rezalištu

Carnival Cruises, najveća svjetska kruzerska kompanija, najavila je do kraja godine umirovljenje šest brodova iz svoje flote
Ilustracija
 AFP

Cruising industrija jedan je od najteže pogođenih segmenata turizma, a s obzirom na to da nitko još jasno ne vidi svjetlo na kraju tunela, najpoznatije svjetske kompanije za kružna putovanja krenule su u kresanje troškova od kraja srpnja.

I to kresanje koje predviđa ne samo umirovljenje nego i demontažu odnosno rezanje postojećih kruzera koji su posljednjih tjedana završili u Turskoj ili Italiji, u gradovima Aliağa odnosno Piombino.

Logičan potez

Iako svjetske kompanije nerado izvještavaju o konkretnim brodovima kojima su namijenile smrt u rezalištima, zasad je poznato da su u Aliaği završila tri broda: brodovi Monarch i njegova “sestra” Sovereign kompanije Pullmantur Cruises te Carnival Fantasy tvrtke Carnival Cruises, inače najveće cruising kompanije u svijetu sa sjedištem u Sjedinjenim Američkim Državama.

Smrt u Piombinu u naredna tri mjeseca dočekat će i kruzer Costa Victoria, također u vlasništvu Carnival Cruisesa kao jedan od prvih brodova koji je osuđen na demontažu kao posljedicu teške koronakrize, pandemije koja, prema pisanju Financial Timesa, Carnival Cruisu mjesečno iz džepa izbija oko milijardu dolara, koliko je potrebno da bi ta kompanija održavala trenutno usidrenu flotu.

Prema procjenama CLIA, najveće međunarodne cruising ​udruge, pandemija je spriječila kružna putovanja za otprilike 32 milijuna putnika, koliko ih je zbog zabrana kružnih putovanja ove godine ostalo kod kuće, a iako su s početkom kolovoza neke kompanije nastavile putovanja na manjim kruzerima, većina velikih i dalje ne plovi, što se na dnevnoj bazi reflektira na njihovoj zaradi odnosno gubicima. Logičan potez u takvim je uvjetima umirovljenje, pa čak i demontaža postojećih brodova, od kojih dobar dio u rezalištima završava puno prije nego što bi se to dogodilo u normalnim okolnostima.

I dok prosječan kruzer u prodaju ili rezalište obično ide nakon 30 do 40 godina službe, Costa Victoria na rezanje je stigla prije 24. rođendana.

Čuveni Sovereign

U promet je bila puštena 1996. godine, mogla je prevoziti 1928 putnika, a izvjesno je da neće biti jedina koju će ova kompanija demontirati.

Još u lipnju, naime, Carnival Cruise najavio je da će umiroviti najmanje šest svojih brodova, a zasad je poznato da je na rezalištu u Turskoj završio i njihov Carnival Fantasy.

Riječ je o kruzeru iz 1990. godine koji može primiti sve skupa 2052 putnika i koji je u ovoj godini dobio status najstarijeg broda u Carnivalovoj floti.

Iako je u vrijeme nastanka bio prilično inovativan, danas ga smatraju nepraktičnim jer je nešto manji te mu nedostaju balkonske kabine, a s prosječnom težinom od 70.3 tisuće tona, spada u lakše Carnivalove kruzere.

U istom rezalištu u Turskoj završili su i Pullmanturovi Monarch i Sovereign.

Ovaj prvi star je 30 godina i težak 74 tisuće tona, a kada je pušten u promet, 1991. godine, bio je jedan od najvećih kruzera na svijetu koji je mogao prenijeti 2700 putnika.

Plovio je uglavnom na sedmodnevnim putovanjima Bahamima i Karibima, a 1998. godine imao je i ozbiljnu havariju od koje se, na sreću, oporavio te u kojoj nije bilo stradalih.Demontirana će biti i njegova sestra Sovereign, a predviđa se da će postupci demontaže biti završeni negdje u listopadu s obzirom na to da po jednom kruzeru proces demontaže traje do tri mjeseca, ovisno o njegovoj veličini, težini i stanju.

Inače, Sovereign je svojevrsna ikona među ljubiteljima kruzera: kad je brod pušten u promet 1988. godine, smatrali su ga prvim megakruzerom jer je imao pet paluba sa staklenim dizalima, bio je krcat fontanama i mramornim bazenima, što se u to vrijeme smatralo revolucionarnim konceptom.

Sa 73 tisuće tona, Sovereing je bio najveći dotad izgrađeni brod, iako su ga u međuvremenu brojni kruzeri itekako nadmašili po pitanju veličine i opreme.

Umirovljenje dijela svoje flote najavila je i kompanija Norwegian Cruise Line, iako nije specificirala o kojim je točno brodovima riječ, no američki mediji spekuliraju o više od 20 kruzera kojima će ove godine, zbog pandemije, odzvoniti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 22:01